Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Hej
Alla flygplan krashar för eller senare, inga undantag. För dom första flygningarna rekomenderar jag hög höjd, "2 misstag upp". Lämna marken så fort som möjligt och träna sedan att flyga 8:or på betryggande höjd. Min första metanolkärra fick roderhaveri(fusk bygge), resultatet var att modellen flög rakt ner i marken från 30m höjd. Motorn överlevde dock så när som på förgasaren.
http://www.flickr.com/photos/ar22dp/365 ... otostream/
Lätta flygplan har ju lite kämpigt när det blåser ute. Med min Easy Star flyger jag nästam bara när det är mindre än 3m/s. Min lågvingade metanolmodell, (1.5m i vingspann och 1.7kg flygvikt) flyger utmärkt även när det blåser 6-7m/s. Det krävs lite motoreffekt för att ta sig fram genom vinden.
//Alexander
Alla flygplan krashar för eller senare, inga undantag. För dom första flygningarna rekomenderar jag hög höjd, "2 misstag upp". Lämna marken så fort som möjligt och träna sedan att flyga 8:or på betryggande höjd. Min första metanolkärra fick roderhaveri(fusk bygge), resultatet var att modellen flög rakt ner i marken från 30m höjd. Motorn överlevde dock så när som på förgasaren.
http://www.flickr.com/photos/ar22dp/365 ... otostream/
Lätta flygplan har ju lite kämpigt när det blåser ute. Med min Easy Star flyger jag nästam bara när det är mindre än 3m/s. Min lågvingade metanolmodell, (1.5m i vingspann och 1.7kg flygvikt) flyger utmärkt även när det blåser 6-7m/s. Det krävs lite motoreffekt för att ta sig fram genom vinden.
//Alexander
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Har du kollat forumen på http://www.svensktmodellflyg.se? En guldgruva.
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Jag måste bara slå ett slag för denna modell
Om man nyttjar denna motor och en 5X5 propeller
blir det en riktigt trevlig upplevelse.
Bör ha 25A fartreglage och 1500mA LiPo.
Jag modifierar bygget lite genom att använda separat servo till varje skevroder. Eftersom dom sitter spegelvända går det bra att parallellkoppla servokablarna om man har en enklare radio
som inte kan mixa.
Utöver det så bygger jag kroppen (ryggdelen) med tre skickt depron för att få den mer styv, och lägger en framkantslist i balsa på vingarna, men detta är lite lyx.
Med servon och fartreglage från Tradera kan man bygga denna modell under 500:- men då tillkommer radio (3 kanaler) och batteri.
Att jag rekomenderar denna beror på att det i denna konfiguration blir en modell man kan flyga snällt med men som ändå har otroligt bra prestanda om man gasar på lite (unlimitet vertical), och dessutom ger bra flygtid.
Om man nyttjar denna motor och en 5X5 propeller
blir det en riktigt trevlig upplevelse.
Bör ha 25A fartreglage och 1500mA LiPo.
Jag modifierar bygget lite genom att använda separat servo till varje skevroder. Eftersom dom sitter spegelvända går det bra att parallellkoppla servokablarna om man har en enklare radio
som inte kan mixa.
Utöver det så bygger jag kroppen (ryggdelen) med tre skickt depron för att få den mer styv, och lägger en framkantslist i balsa på vingarna, men detta är lite lyx.
Med servon och fartreglage från Tradera kan man bygga denna modell under 500:- men då tillkommer radio (3 kanaler) och batteri.
Att jag rekomenderar denna beror på att det i denna konfiguration blir en modell man kan flyga snällt med men som ändå har otroligt bra prestanda om man gasar på lite (unlimitet vertical), och dessutom ger bra flygtid.
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
ToPNotCH: De där F-22 och liknande flygplanen är väl rätt instabila att flyga med? (dåligt för mig!
) Annars ser det ju kul ut!
MattiasJ: Jo, den hemsidan är vekligen lärorik!
netRunner: Exakt. När jag har lärt mig flyga ska jag experimentera ihop alla möjliga konstiga, och ännu mer konstiga, flygplansmodeller
Jag har också mina funderingar på ett sådant här glidflygplan, hur svåra är de de att flyga med tro?
LÄNK

Sen, en galen idé jag fick...
Ett av de svåraste momenten med att flyga är ju att landa..? Så man skulle ju kunna montera en stor fallskärm på flygplanets rygg, så när man känner för att landa så flyger man upp till en rätt hög höjd, släpper gasen och trycker på sändaren så att ett servo släpper ut fallskärmen. Flygplanet dalar sedan lungt och försiktigt rakt ner och landar mjukt med fallskärmen
. Vad tror ni om denna galna idé? 

MattiasJ: Jo, den hemsidan är vekligen lärorik!
netRunner: Exakt. När jag har lärt mig flyga ska jag experimentera ihop alla möjliga konstiga, och ännu mer konstiga, flygplansmodeller

Jag har också mina funderingar på ett sådant här glidflygplan, hur svåra är de de att flyga med tro?
LÄNK

Sen, en galen idé jag fick...

Ett av de svåraste momenten med att flyga är ju att landa..? Så man skulle ju kunna montera en stor fallskärm på flygplanets rygg, så när man känner för att landa så flyger man upp till en rätt hög höjd, släpper gasen och trycker på sändaren så att ett servo släpper ut fallskärmen. Flygplanet dalar sedan lungt och försiktigt rakt ner och landar mjukt med fallskärmen


Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Den erfarenheten jag har av glidflygplan är att det är inget för en nybörjare... det går alldeles för fort.
Jag var med när en kompis var lärare med dubbel kommando med just ett glidflygplan (dock ej denna modell) och den flyg turen slutade med en krasch in i en högspännings ledning, och det på grund av att läraren inte hann reagera...
//Martin
Jag var med när en kompis var lärare med dubbel kommando med just ett glidflygplan (dock ej denna modell) och den flyg turen slutade med en krasch in i en högspännings ledning, och det på grund av att läraren inte hann reagera...
//Martin
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Okej, då skippar jag de planerna! Vad tror ni om denna då? Lagom stor, hög vinge monterad med gummiband, och påstås vara enkel att flyga 
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8924


http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8924

Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Hej
Just det upplägget med propeller bak finns på en del modeller, bra ut landningssynpunkt. Jag kan rekomendera denna http://www.mft.nu/?ProdID=224713 flyger mycket fint, och den har sålts i massor så det finns en hel del information att hämta om det, och förbättringar som folk har gjort. Den finns att köpa i ett Ready to run paket för runt 1500kr också.
Den är byggd i seg friggolit som tål ordentligt med stryk. Jag kör min orginal med ett 2s1800mAh LiPo och får runt 30min flygtid. Landingsställ saknas men det är inget problem att buklanda, startar med hjälp av handkast. Motorn som följer med är en Speed 400 borstad motor, men det är vanligt med folk som monterar borstlösa med betydligt mer kräm. Modellen är dessutom vanlig som plattform för FPV flyg. Det finns en recension om denna modell här:http://www.rcexplorer.se/reviews/page16/page16.html
Vad det gäller fallskärm är det kanske bra att ha, men jag skulle nog föredra att lära sig att landa modellen istället. Ovan nämda modell landar i princip av sig själv om man släpper spakarna.
//Alexander
Just det upplägget med propeller bak finns på en del modeller, bra ut landningssynpunkt. Jag kan rekomendera denna http://www.mft.nu/?ProdID=224713 flyger mycket fint, och den har sålts i massor så det finns en hel del information att hämta om det, och förbättringar som folk har gjort. Den finns att köpa i ett Ready to run paket för runt 1500kr också.
Den är byggd i seg friggolit som tål ordentligt med stryk. Jag kör min orginal med ett 2s1800mAh LiPo och får runt 30min flygtid. Landingsställ saknas men det är inget problem att buklanda, startar med hjälp av handkast. Motorn som följer med är en Speed 400 borstad motor, men det är vanligt med folk som monterar borstlösa med betydligt mer kräm. Modellen är dessutom vanlig som plattform för FPV flyg. Det finns en recension om denna modell här:http://www.rcexplorer.se/reviews/page16/page16.html
Vad det gäller fallskärm är det kanske bra att ha, men jag skulle nog föredra att lära sig att landa modellen istället. Ovan nämda modell landar i princip av sig själv om man släpper spakarna.
//Alexander
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Tycker det är fel att dömma ut El-seglare.
Mycket beror på vingprofilen när det gäller hastighet och stabillitet.
Har en gammal Quark från Scorpio (El-seglare) som flyger sakta om man önskar med "knäckt" vinge.
Har även en äldre Kyosho Stratus 2000 (sakta och snäll) som flyger mycket lugnare än sin broder Soarus, skillnaden är vingen på dom, annars samma plan.
Själv skulle jag inte rekommendera Depron till någon som är nybörjare.
Matrialet blir på tok för "sprött" och tål mycket mindre än tex. en balsakonstruktion.
Depron är dock ett roligt material för egna konstruktioner då det är snabbt att bygga i men, först efter lite flygträning
Satsa på EPP (till att börja med) om du har möjlighet.
Ex:
http://www.airmedia.se/index.php?act=vi ... ductId=324
Mycket beror på vingprofilen när det gäller hastighet och stabillitet.
Har en gammal Quark från Scorpio (El-seglare) som flyger sakta om man önskar med "knäckt" vinge.
Har även en äldre Kyosho Stratus 2000 (sakta och snäll) som flyger mycket lugnare än sin broder Soarus, skillnaden är vingen på dom, annars samma plan.
Själv skulle jag inte rekommendera Depron till någon som är nybörjare.
Matrialet blir på tok för "sprött" och tål mycket mindre än tex. en balsakonstruktion.
Depron är dock ett roligt material för egna konstruktioner då det är snabbt att bygga i men, först efter lite flygträning

Satsa på EPP (till att börja med) om du har möjlighet.
Ex:
http://www.airmedia.se/index.php?act=vi ... ductId=324
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Nu var sakerna beställda 
Flygplanet som jag hade tänkt köpa (Busy-Bee) tog slut på lagret i morse, så jag bestämde mig för att bygga ett eget flygplan i Depron istället. Ordern landade på ~900kr inkl frakt och innehöll då allt jag behöver för ett flygplan förutom Depron, borstlös motor och fartreglage, som jag redan har hemma.
Snart dyker det väl upp en byggtråd
(Självklart ska flygplanet någon gång i framtiden utrustas med en GPS osv 

Flygplanet som jag hade tänkt köpa (Busy-Bee) tog slut på lagret i morse, så jag bestämde mig för att bygga ett eget flygplan i Depron istället. Ordern landade på ~900kr inkl frakt och innehöll då allt jag behöver för ett flygplan förutom Depron, borstlös motor och fartreglage, som jag redan har hemma.
Snart dyker det väl upp en byggtråd


Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Helt rätt att bygga i depron!
När jag var några år yngre höll jag på en hel del, och jag byggde nästan alltid mina plan av depron. Alltid egen design, oftare knäpp och rolig än snygg!
Polaren Olle "Depronmannen" Sköld har dock tagit depronbyggandet till helt nya höjder (hihi)! http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=238848
Det jag gillar med depron är att om man bara har elektroniken, lite kolfiberpinnar (eller sytråd!), roderhorn och diverse andra små tillbehör så smäller man, efter lite övning, ihop en rolig kärra på någon/ett par timme/ar. Jag har byggt allt från "självflygande flak" till små snabba deltavingskonstruktioner, hovrande missfoster och hyffsat coola twin-bom konstruktioner.
Fasiken, nu blev jag sugen igen...tur att jag har all elektronik kvar
Man samlar ju på sig lite med åren, har säkert ett tjugotal olika motorer (mestadels borstlöst), diverse fartreglage, minst 20-30 miniservon, några olika sändare och mottagare, e.t.c, så det är egentligen bara att sätta igång igen
Kanske skulle försöka fixa någon liten "byggtipsartikel" på sikt?
När jag var några år yngre höll jag på en hel del, och jag byggde nästan alltid mina plan av depron. Alltid egen design, oftare knäpp och rolig än snygg!
Polaren Olle "Depronmannen" Sköld har dock tagit depronbyggandet till helt nya höjder (hihi)! http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=238848
Det jag gillar med depron är att om man bara har elektroniken, lite kolfiberpinnar (eller sytråd!), roderhorn och diverse andra små tillbehör så smäller man, efter lite övning, ihop en rolig kärra på någon/ett par timme/ar. Jag har byggt allt från "självflygande flak" till små snabba deltavingskonstruktioner, hovrande missfoster och hyffsat coola twin-bom konstruktioner.
Fasiken, nu blev jag sugen igen...tur att jag har all elektronik kvar


Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Apropå delar, är det någon som vet var man kan få tag på par av höger- och vänsterroterande propellrar. Här finns det att köpa från tyskland. Ganska billigt också ca 40 kr paret för 10" x 4.5". Dock vill de ha 150 spänn i frakt.
Kanske någon som vill samköpa. Tänkte använda till en quadracopter.
Kanske någon som vill samköpa. Tänkte använda till en quadracopter.
Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Walle: Ingen dålig airbuss där inte!!
En sådan artikel hade ju inte varit fel
. Jag funderar på om jag ska våga mig på att bygga egen design, eller om jag ska ta en testad för att vara säker på att modellen fungerar så jag inte tror att det är jag som inte kan flyga
. Men det blir nog en egen högvingad kärra med bryten vinge och aktermonterad skjutande propeller!



Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Har du möjlighet och lust tycker jag du ska testa att konstruera en egen skapelse. Låter som om du har ett humm om hur du vill ha det hela så........kör hårt!
(tycker det låter som ett bra koncept
)
Det mesta flyger (även bra
) om man får CG på huvudvingen rätt och resten inom rimlighetens gränser. Gör du en ganska "tjock" vingprofil får planet en låg hastighet med bra lyft (och med "knäck" snälla ballansegenskaper).


Det mesta flyger (även bra

Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Det låter som att du sätter hög prio på lättfluget.
Låter ju rimligt om man aldrig flugit förr
Själv började jag med helikopter och gick över till plan, så jag tänkte kanske inte i dom banorna.
Några erfarenheter som kan vara bra med din prioritering i åtanke.
(Observera att påståendena är generella och påverkas av flygplansmodellen)
- Högvingat är ju givetvis bra, då denna konstruktion självstabiliserar (dvs. släpp skeven och planet rätar ut sig självmant).
- Skjutande propeller är mindre bra. Om du flyger med låg hastighet får du för lågt luftflöde över roderytorna, vilket medför att skevroderverkan upphör.
Jag har en FA18 med EDF som går som fan, men är riktigt läskig att landa av pga. detta fenomen. Man måste ligga spikrakt med landningsbanan INNAN man drar av vid landning
för man kan inte justera riktning alls när farten går ner.
Med ett högvingat plan som har sidoroder, är detta problem mindre påtagligt, men kan ändå uppfattas som läskigt för en nybörjare.
- Dubbeldäckare är lite krångligare för dessa styr mer på sidorodret. När man skevar dessa så vrider dom sig bara kring sin egen axel och kommer inte i sväng utan hjälp av sidorodret.
Måste dock tillägga att dom är skitroliga när man är mer bekväm i sin flygning.
Jag tycker man skall börja med ett plan som har alla roderfunktioner på en gång (höjd,skev och sidoroder).
Modeller med bara höjd/sida eller höjd/skev kommer medföra att du lär dig "fel"
De flesta nybörjar modellerna är så pass snälla så man behöver inte använda sidorodret alls i början utan kan börja nyttja det i den takt man lär sig.
Det vitigaste tipset:
Det ÄR skitlätt att flyga. I samtliga fall där jag varit med och hjälpt "första gångs flygare" och det har slutat i krash beror det på att piloten varit så
närvös att han fått hjärnsläpp.
Ett roligt exempel är följande
Jag ser ett plan börja få 300 meters avstånd som går i från piloten
Jag: Vet du åt vilket håll du flyger för planet börjar se väldigt litet ut ?
Piloten: Ja då jag vet..
Jag: Jaha åt vilket håll flyger du då ?
Piloten: Bortåt...
Jag: Borde du inte vända, för snart ser du ju inte planet..
Piloten: Jo men jag törs inte...
Om du har möjlighet så ta hjälp av en som kan flyga, och koppla in dig med en lärarkabel.
Det sjuka är att det finns ingen som "lär" sig bättre av det (det är ju bara en som kan styra år gången oavsett), men
effekten blir den att nybörjaren känner sig trygg i att någon tar över om han behöver hjälp, så att han behåller lungnet
och därmed sällan behöver hjälp.
Men ta det för vad det är.
En depron skiva kostar 80 spänn. Du kommer svårligen kunna krasha en modell så pass att några dyrare delar (radio,fartreglage,batteri ex.) går sönder.
I 90% av fallen kan du limma ihop en eller ett par sprickor eller i värsta fall skära ut en ny bakvinge typ.
Dessutom är spänningen en del av det som gör det roligt. Många jag känner som flyger gör det mycket mer sällan när de lärt sig.
Håll oss uppdaterade i hur det går
Låter ju rimligt om man aldrig flugit förr

Själv började jag med helikopter och gick över till plan, så jag tänkte kanske inte i dom banorna.
Några erfarenheter som kan vara bra med din prioritering i åtanke.
(Observera att påståendena är generella och påverkas av flygplansmodellen)
- Högvingat är ju givetvis bra, då denna konstruktion självstabiliserar (dvs. släpp skeven och planet rätar ut sig självmant).
- Skjutande propeller är mindre bra. Om du flyger med låg hastighet får du för lågt luftflöde över roderytorna, vilket medför att skevroderverkan upphör.
Jag har en FA18 med EDF som går som fan, men är riktigt läskig att landa av pga. detta fenomen. Man måste ligga spikrakt med landningsbanan INNAN man drar av vid landning
för man kan inte justera riktning alls när farten går ner.
Med ett högvingat plan som har sidoroder, är detta problem mindre påtagligt, men kan ändå uppfattas som läskigt för en nybörjare.
- Dubbeldäckare är lite krångligare för dessa styr mer på sidorodret. När man skevar dessa så vrider dom sig bara kring sin egen axel och kommer inte i sväng utan hjälp av sidorodret.
Måste dock tillägga att dom är skitroliga när man är mer bekväm i sin flygning.
Jag tycker man skall börja med ett plan som har alla roderfunktioner på en gång (höjd,skev och sidoroder).
Modeller med bara höjd/sida eller höjd/skev kommer medföra att du lär dig "fel"
De flesta nybörjar modellerna är så pass snälla så man behöver inte använda sidorodret alls i början utan kan börja nyttja det i den takt man lär sig.
Det vitigaste tipset:
Det ÄR skitlätt att flyga. I samtliga fall där jag varit med och hjälpt "första gångs flygare" och det har slutat i krash beror det på att piloten varit så
närvös att han fått hjärnsläpp.
Ett roligt exempel är följande
Jag ser ett plan börja få 300 meters avstånd som går i från piloten
Jag: Vet du åt vilket håll du flyger för planet börjar se väldigt litet ut ?
Piloten: Ja då jag vet..
Jag: Jaha åt vilket håll flyger du då ?
Piloten: Bortåt...
Jag: Borde du inte vända, för snart ser du ju inte planet..
Piloten: Jo men jag törs inte...
Om du har möjlighet så ta hjälp av en som kan flyga, och koppla in dig med en lärarkabel.
Det sjuka är att det finns ingen som "lär" sig bättre av det (det är ju bara en som kan styra år gången oavsett), men
effekten blir den att nybörjaren känner sig trygg i att någon tar över om han behöver hjälp, så att han behåller lungnet
och därmed sällan behöver hjälp.
Men ta det för vad det är.
En depron skiva kostar 80 spänn. Du kommer svårligen kunna krasha en modell så pass att några dyrare delar (radio,fartreglage,batteri ex.) går sönder.
I 90% av fallen kan du limma ihop en eller ett par sprickor eller i värsta fall skära ut en ny bakvinge typ.
Dessutom är spänningen en del av det som gör det roligt. Många jag känner som flyger gör det mycket mer sällan när de lärt sig.
Håll oss uppdaterade i hur det går

Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?
Andax: Hittade ganska många här http://www.hobbyking.com men det är ju lite letande då namnet inte är uppenbart.
Edit: Sök på "Pusher" och även på "Counter" så hittar man lite.
Edit: Sök på "Pusher" och även på "Counter" så hittar man lite.