The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Re: The "Civil Olydnad" 6,5kW stålramsracer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Mycket häftigt projekt!
Har en fråga angående ecoride controllern.
Vet du om den har någon mer strypning än den där byglingen på två sladdar som begränsar fart/styrka?
Har ett kit hemma nämligen och jag tycker det går trögt trots delad bygling...
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Klas-Kenny skrev:Riktigt grymt :bravo:

Måste bara fråga, vad ska du ha den till? :roll:
Med tanke på att den har prestanda nog att med enkelhet åka ifrån en normal EU-moped, så tror jag inte farbror blå uppskattar den här maskinen :roll:
Pleazzzurrrre.... 8)

Det är ett krav att fjunisarna på EU-moppe ska bli lämnade kvar vid rödljuset i ett moln av...eeh...MOSFET-rök! :mrgreen:
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Kör du 24 eller 36V?

Byglingen är nå´n form av lågfartsläge, den ska kopplas ur.

Annars går det inte göra något åt toppfarten utan att gå upp i batterispänning.

Om dina batterier klarar det så kan du höja strömbegränsningen (= mer moment) genom att minska resistansen i strömshunten. Jag la till en shunt i parallell och på så sätt dubblerade max ström (32A). Detta är mer än vad Ecoridemotorn klarar, 20-25A borde gå bra. Du kan lägga på tenn på ändarna av shunten tills du hittar en lagom nivå.

Om du kör 36V så gäller värdena ovan, kör du 24V så bör du ha en högre maxström.

/Göran
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Sidodiskussionen om legalitet kan tas i en annan tråd här.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Vansinnigt projekt! Hoppas på en video?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag tycker de är vansinnigt hur mycket effekt man kan pilla ut ur en sån liten motor!! :twisted:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En förklaring på hur en såpass liten motor hanterar 6,5 kW vore intressant.. :D
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Momentant går nog?
En snabb överslagsräkning ger mig att motorn utvecklar i snitt knappt 4 kW vid den acceleration CivilOlydnad angivit, så på något sätt går det :)
Att cruisa, med samma antagna värden för cykeln, i 40 km/h skulle kräva ~300 W... så det är ju inte alltid fråga om jättehöga effektuttag.
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Extremt intressant och fint bygge! Bra skrivet också!
Jag har själv funderat på att bygga en liknande cykel, med likadan motor. Problemet är ju vad man ska ha cykeln till... jag har ingen lust att bli tagen av polisen, men det är väl bara att gasa mera..
Motorn ska jag nog köpa i alla fall, även om jag inte behöver den just nu, den är ju så upphetsande snygg! Vilket jäkla as till motor! Här är mer info om motorn, tyvärr ingen i lager just nu http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... eq:_70-55)

Förresten, jag har en 500W borstlös 24V hubmotor till salu, sprillans ny. För framhjul 26-28 tum. Inkl ekrar. Bygg din egen elcykel. Inte riktigt samma drag, men helt ok för att pendla till jobbet m.m. Skriv ett PM till mig om någon är intresserad. 1500kr hade jag tänk.
Hoppas det är ok att jag skrev detta här, jag tar bort "annonsen" annars.

Se till att få upp några videoklipp nu! Vore extremt häftigt!

Lycka till, o kör "försiktigt".
Newton

Inlägg av Newton »

Så otroligt häftigt! Det lär ju vara galen acceleration på cykeln! Riktigt bra jobbat :D

Användningsområdet är givet - pendla till jobbet på. Körs den försiktigt är den väl inte farligare än en vanlig cykel, den går också att trampa upp i 40 mitt i centrum om man skulle vilja...

Fredrik, om du inte orkar vänta på att motorn du länkade till blir tillgänglig finns ju också denna modell:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5141
Är det någon större skillnad på dem, förutom lagerstatusen?
EDIT: Ok, nu läste jag recensionerna. Den du länkade till verkar ha mycket bättre kvalitet...
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

jag har en låda med ett antal 400A transistor moduler från större frekvensomformare, skulle dessa gå att använda som styrning?, M6 skruvanslutning! :D
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

riktigt schysst bygge ........ jag vill se en inspelning med din cykel i huvudrollen me en gång. ...... 8)

håller med dig FredrikNestor ...... "Vilket jäkla as till motor!" :D

EDIT: hur mycket kräm suger motorn i sig när du cruisar fram? ..... 300 watt såg jag nånstans.
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Något som vore perfekt för t.ex. pendling till jobbet, är att byta ut bensinmotorn på en moped typ scooter, och sätta dit en likadan elmotor istället. Det blir mer diskret dessutom, drar inte lika mycket uppmärksamhet till sig jämfört med en mountainbike som swischar förbi i 50km/h...
Man kanske kan hitta en billig scooter på blocket, med havererad motor. En ny kinascooter är ju nästan gratis idag.
Fasen, det får nog bli mitt nästa projekt:)
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

Jag har inte hunnit utvärdera så mycket cruising än, men förbrukningen ligger väl mellan 200-600W beroende på hastighet.

Vad är det för bamse-transistorer som du hade fått tag på?

Turnigy 80-100-130, 80-100-180 är väl beprövade, även den mindre 80-85-xxx. Kvaliteten kan variera en del på Turnigy's motorer, men det är extremt lågt pris med tanke på prestandan!
Det man ska tänka på när man väljer RC-motor till EV-bygge är att välja en med lågt kv-värde. Det är värdet som talar om hur många rpm/volt motorn varvar. Till exempel 80-100-130 med kv=130 varvar med 12 Lipoceller (44,4V), 44,4*130=5772 rpm.
Jag skulle vilja påstå att kv över 180rpm/volt blir för bökigt att växla ner till vettig hastighet.

På EV-forumet Endless Sphere har det utvecklats en 7kW motor av RC-typ med kv=75 rpm/volt. Den verkar hålla hög kvalitet och ett bra pris, $180 vid köp av en, $165 vid två eller flera. Det låga kv-värdet gör motorn mycket snällare mot controllern iom högre impedans.
Om det finns intresse här på forumet så skulle vi kunna samköra inköp av motorn för att få ner kringkostnaderna, frakt och swift-avgift för banköverföringen. Priserna gäller vid köp via forumet. Den kommer bli dyrare sen när den når marknaden.
Här är motorn http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=20292

/Göran
CivilOlydnad

Inlägg av CivilOlydnad »

OK, lite uppdatering!

Nu har jag fått min nya controller och börjat provköra den lite.
Bild
Jag har bara kört med ganska moderata 75A peak och 50A kont. Jag behöver göra några modifieringar i burken innan jag kan plocka ut 100+A. Strömshuntar är för klena samt att kablar och strömbanor måsta biffas upp en del.
Regleringen är lite yxig än så länge, förhoppningsvis kan jag komma tillrätta med en del via inställningar.

Jag har flyttat ut hallgivarna till utsidan motorn. Innan satt dom i slotsen i statorn inuti motorn. Nu när dom är på utsidan kan jag justera timingen på komuteringen.
Bild

Det här kom på posten också...
Bild
Bild
Bild
Cycle Analyst är utvecklad speciellt för elcyklar. Den pluggas direkt till min controller och förses med Ubatt, amps, rpm och trottelsignal. Den visar kontinuerliga värden samt min max av vissa parametrar. Den kan även sköta strömregleringen genom trottelsignalen. Jag har precis börjat labba med den men än så längen är jag nöjd.
Den ska även kunna skicka ut seriell data som man kan logga med tex Labview.

Jag har även filmat lite men jag vet inte om jag vågar visa er den.... :oops:

/Göran
Skriv svar