frågor ang. ledsnurra
Snål som man är så får det nog bli denna
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2015798.htm
men, hur ska den kopplas sen då?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2015798.htm
men, hur ska den kopplas sen då?
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Hoppar in lite på ett bananskal och skriver ner lite om mina teorier om ledsnurror (har nämligen funderat lite på att bygga en sådan jag med).
När det gäller det rent mekaniska så skall man sträva efter att få de tunga delarna, exempelvis batteriet, så nära centrum som möjligt. På det sättet minskar man dess inertia (tror jag det kallas) alltså dess tröghetsmoment som motorn måste övervinna vid start och stopp. Sen gäller det ju rent allmänt att försöka hitta en lätt och lättsnurrad lösning som framför allt skall vara balanserad. Alltså, bygg så lågt som möjligt, försök placera de tunga prylarna i rotationscentrum och sträva efter att ha tyngdpunkten i rotationscentrum för att undvika obalans.
När det gällde spridningsvinkel trodde jag att man var ute efter det motsatta av vad $tiff skrev, detta för att inte "nästa" punkt skall flyta ihop med den föregående. Men om $tiff säger att det är så har han nog rätt.
När det gäller det rent mekaniska så skall man sträva efter att få de tunga delarna, exempelvis batteriet, så nära centrum som möjligt. På det sättet minskar man dess inertia (tror jag det kallas) alltså dess tröghetsmoment som motorn måste övervinna vid start och stopp. Sen gäller det ju rent allmänt att försöka hitta en lätt och lättsnurrad lösning som framför allt skall vara balanserad. Alltså, bygg så lågt som möjligt, försök placera de tunga prylarna i rotationscentrum och sträva efter att ha tyngdpunkten i rotationscentrum för att undvika obalans.
När det gällde spridningsvinkel trodde jag att man var ute efter det motsatta av vad $tiff skrev, detta för att inte "nästa" punkt skall flyta ihop med den föregående. Men om $tiff säger att det är så har han nog rätt.

- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Ok. Då har vi det där med strålningsvinkeln klar.
Tänkte på det med själva lysdiodraden - om man är ute efter en genomskinlig effekt bör ju den vara så smal som möjligt. Vad tror ni om att löda ytmonterade dioder på kanten av ett kretskort? På det sättet slipper man en bred vinge med banor i betraktningsriktningen...

Tänkte på det med själva lysdiodraden - om man är ute efter en genomskinlig effekt bör ju den vara så smal som möjligt. Vad tror ni om att löda ytmonterade dioder på kanten av ett kretskort? På det sättet slipper man en bred vinge med banor i betraktningsriktningen...
Greensilver:
Alltså... Jag tycker det låter ganska bra, om man bara kan hålla nere bredden på kretskortet (eller djupet eller vad det blir). Kör man dubbelsidigt så borde det gå att komma under 5 mm, och då blir det inte så farligt luftmotstånd. Man kan ju krångla lite och stömlinjeforma raden typ såhär om man kollar uppifrån: <|>
(någon som hajjar?)
Alltså... Jag tycker det låter ganska bra, om man bara kan hålla nere bredden på kretskortet (eller djupet eller vad det blir). Kör man dubbelsidigt så borde det gå att komma under 5 mm, och då blir det inte så farligt luftmotstånd. Man kan ju krångla lite och stömlinjeforma raden typ såhär om man kollar uppifrån: <|>
(någon som hajjar?)

- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:

Luftmotståndet borde gå att övervinna med en redig motor.

Kan säga att jag är riktigt sugen på att försöka mig på en LEDsnurra... Tyvärr har jag inte tid - har massor i skolan. Har emellertid sökt in på en kurs i mikroprocessorteknik till sommaren och då skall det bli bygga av!