DIY Fogbuster

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Re: DIY Fogbuster

Inlägg av drlove »

Ja inte borde det var ngt problem att montera ventilen utanför, bara hålet där vätskan möter gasen är litet nog. Annars kan man säkert strippa ngn av dessa ventiler å montera in dem i kroppen om man vill det typ som PeterH säger.

Lycka till med bygget!

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Typ av filterhus spelar nog ingen roll men såg att Klarres var specad till 8 bar och Julas till 20 bar (lite osannolikt), tror inte det är ngn skillnad på dem IRL. Möjligen olika fyllnadsvolymer vilket kan ha betydelse. Snyggare färg på Julas men mer "maskulinfärg" på Klarres, jag hade nog valt Klarres om jag vetat att den funnits när jag byggde :)

EDIT: Båda anv. R25 (1") rörgänga så behövs en del reduceringar för att kunna användas. Hade ngn av dem en mindre koppling skulle den nog vara att föredra. Dyrt med VVS-kopplingar.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

PS. Finns det koniska borrar förresten? Med max diameter runt 5mm? Isf skulle man lätt kunna göra egna säten för nålen i kroppen men jag har inte hittat ngn vettig konisk borr. Ev. kan man anv en liiiiten dubbhålsborr då får man både det lilla hålet och en "kona" för nålen i ett, dock lite för stor vinkel på konan men kan nog fungera iaf.

//L
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Ja, jag tyckte att Klasses var lite snyggare. :-)

Jag vet inte hur Jula-varianten ser ut men såhär ser klasses lock ut på insidan:
IMG_2896_e.jpg
Inloppshålet till höger och utlopp genom mittenhålet.

Jag tänkte att man skulle kunna sätta ett rör eller slang som går ner till botten på detta mittenhål (slangklämma eller limma kanske). Så slipper man krånga med en massa specialkopplingar för att så till sugslangen. Ytter-diametern på den innre-ringen är 23,7mm.

Om jag förstår din beskrivning rätt så ser insidan anorlunda ut på Julas?
//Jonas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

koniska borrar, nja

men
koniska brotchar
koniska , hm, som stegborr men koniska
försänkare
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Julas ser exakt lika dan ut i locket. Bra idé med en slang direkt på stumpen som sticker ut, Gör det hela lite lättare. Iom övertrycket i behållaren gör det ju inget om slangen inte är tunn och armerad heller gissar jag, vanlig gummislang borde funka.

//L
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

grym skrev:koniska borrar, nja

men
koniska brotchar
koniska , hm, som stegborr men koniska
försänkare
Koniska brotchar brukar ha en lite för liten vinkel, men hade funkat bra annars. Finns ju steglösa stegborrar men dem jag sett är lite för stora och trubbiga i nosen, vill ha en som är max 1 mm i spetsen och max 10 mm upptill, kanske går att hitta, ska söka lite.

Mvh Love
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har någon gammal modell av försänkare som är ganska spetsig och klarar ca 2mm som minst

hur långt ska det vara mellan 1 och 10mm? :wink:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Runt 20 mm iaf, annars blir det nog för stor vinkel. De brukar ju vara 90 gr på försänkare å skulle nog vilja ha 45 eller mindre iaf :( Kanske inte helt lätt att hitta. Iof har jag ju redan byggt min Fogbuster men om man skulle bygga fler är det ju bra att kunna göra sina egna nålventiler :tumupp:

Tack för engagemanget.

//L
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Dom som tillverkar kompletta nålventiler måste ju ha löst det på något sätt, kör dom det i CNC svarvar tro? :humm:
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Precis, men de kanske har specialverktyg iom att de gör många, då e de ju värt att låta tillverka verktyg. Men inte för oss DIY-are :)

EDIT: Till moppen hade man ju nålventiler för att justera bränsleblandningen.. men det var ju snart 20 år sedan man va 15 så kanske inte finns sådana ventiler på dagens mopeder.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tex en kretskortsfräs då? Den är ju ganska lång och spetsig?
jaras

Inlägg av jaras »

Kanske sånna här från Classe:

Bild[/URL]
Användarvisningsbild
drlove
Kontakt:

Inlägg av drlove »

Ser lovande ut, var hittade du dem? Classe = Clasohlson eller? hittar dem inte där :(
jaras

Inlägg av jaras »

Precis, Clasolsson, 30-9122, har ett paket med en sån. Jag har en liknande själv från dremel som har nummer 125 på förpackning, 6.4 mm som bredast och maxvarv 37000 rpm.
Senast redigerad av jaras 2 augusti 2010, 19:49:54, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar