PIC + Linux = ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SvenW

Re: PIC + Linux = ?

Inlägg av SvenW »

>> Köra Linux -- Vad är det för coolt med det?

Det där var en läckert anglad trollingkrok.
Det finns tusen skäl gå över till Linux. Att det är gratis är inte det viktigaste. Tonvis med källkod att lusläsa. Tusentals aktiva projekt. Att det också finns hundratusen dåliga projekt är inget bra motargument.
Titta t.ex. här som introduktion: http://packages.ubuntu.com/maverick/

Dock, om det bara handlar om att programmera PIC, dvs microcontrollers från Microchip, så är det området nog undantaget som bekräftar regeln. Jag har försökt och gett upp.
AVR-programmering fungerar bra i Linuxmiljö. Antagligen även ARM. Men Microchip har nog försålt sig till hin.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Beror väl på hur man jobbar, det finns ju pickit2-mjukvara för linux som fungerar bra, så använder man inte IDE't så är det inga problem.

I mitt fall stupar det ändå på att kompilatorn jag använder inte fungerar i linux, inte ens i wine, och ska man köra den virtualiserad kan jag lika gärna köra allting på min windowshäck.
bearing

Inlägg av bearing »

MPLAB funkade fint för mig i Wine. Jag tycker det verkar vara en omväg att köra ett helt virtuellt XP bara för att kunna köra MPLAB.
idk

Inlägg av idk »

Bra val! Här får du korta deadlines på dina projekt och precision på det du gör.

Finns inga C compilers för ubuntu? Linux är till och med uppbyggt på språket C!

GCC - funkar för C, C++, Java och flera. Pröva läs manualen genom att skriva "man gcc" i terminalen, tryck Q för att gå ut ifrån manualen. Lika bra att lära sig strukturen av kommando manualer, man blir kär ganska fort för att man märker hur användarvänligt det verkligen är :) Om du inte har GCC så installera genom terminal "sudo apt-get install gcc" eller 'sudo apt-get install build-essential" för dom flesta språket eller Ubuntu software center som finns i huvudmenyn. I wikin så finns det en lista på IDE program, då kan man få ett grafiskt gränsitt till GCC (kompilatorn), jag kan rekommendera Ecplise eller Code::Blocks eftersom jag vill ha något som liknar Visual studio. Den använder alla dina kärnor i processorn.
Själv använder jag Python tillsammans med PyUSB eller PySerial modulerna/biblioteken. Kändes som bästa val när jag började sakna kodning i C# som jag alltid kunde göra i windows.

Att läsa och skriva i strömmen till datorn portar är något som linux är expert på. Du som verkar kunna C så är det bara att googla på "C com port" eller i python så finns flera olika moduler för uppgiften, tex PyUSB, PySerial och PyCOM.
Här finns standard program inom elektronik, tex arduino, avr, simulatorer, pcb design, eagle, chip design, andra infrastrukturer, uc programmering, atmel, pic och flera. Pröva att sök/browsa lite i ubuntu software center så kommer du hitta mycket skoj att experimentera med.
http://packages.ubuntu.com/maverick/electronics/
Maverick är modellnamnet på ubuntus version, ändras vid varje stor uppgradering.

Program tips:
Blender - CAD och Cinema 4D i ett. Kan importera dom flesta filtyperna. Gjord I Blender:
Intregerad chat - Den har du brevid shutdown menyn och funkar till facebook chat, msn, icq, myspace, irc, yahoo och många fler.

Här är några flera populära program:
http://www.ubuntu.com/desktop/features#professional

Hur bra skulle det gå för ett land om bara en eller några stycken fick bestämma över ett land? I linux så bestämmer inte bara folket utan även bygger på det dygnet runt. Det blir en stor skillnad på kvalitén när man har intresse i ämnet (oftast hobbies) jämfört med när sliter för pengar istället.
Hehe, hur många anställda har microsoft och hur länge/ofta jobbar en anställd per dag med projektet? :lol: Tråkigt att inte alla anställda får/vill diskutera eller ge förslag. Kan vara så att man är rädd för misstag eller så tål inte äldre att bli "tillsagda" av nybörjare/yngre. I linux användarnas nätverk så sprids kunskapen till alla expertis områden, tex genom god dokumentation och kommunikation. :vissla:

Nästa gång så använder du ubuntus officiella forum, där kan man få en fadder till och med.
http://ubuntuforums.org/
http://ubuntu.se/forum.php
Graj

Inlägg av Graj »

Jag använder normalt linux men jag kan ärligt talat inte se att det finns någon anledning att köra linux i de fall windows är bättre/har bättre stöd. Dessutom funkar windows 7 riktigt bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det förutsätter ju att man redan har en windowsmaskin då.

Hemma har jag det, och då kör jag ju förstås windowssaker på den.

På mitt jobb har jag ingen windowsmaskin, då får man ju försöka få igång det som går i Linux.
Skriv svar