Telia mobil bredband kontant utomland!?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Telia mobil bredband kontant utomland!?

Inlägg av Nerre »

Den är troligen låst ja, men det brukar gå att låsa upp relativt billigt.

Jag låste upp mitt Huawei E1550 (som jag köpte med Comviq Surf startpaket för 299) för 5 Euro. Bara skriva in IMEI-numret på en webbsida, betala med PayPal och dan efter fick jag upplåsningskoden via mail. Så för 350 spänn fick jag ett olåst modem.

Man brukar kunna köra datatrafik med de flesta kort numera, men priserna och inställningarna skiljer sig.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Utan att på något sätt ha någon anknytning till dem annat än att jag använt deras programvara på Comviq- och 3-modem kan jag rekommendera dc-unlocker för att låsa upp USB-modem.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast dcunlocker kräver att man kör ett program. Den upplåsning jag körde får man en kod till. Bara att sätta in ett främmande SIM-kort (från annan operatör) så frågas det efter upplåsningskod. Jag satte in mitt vanliga SIM-kort från mobilen och låste upp.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

säter: det behövs inte speciella SIM-kort men vissa operatörer kan ha begränsningar, kolla när du köper kortet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:Fast dcunlocker kräver att man kör ett program. Den upplåsning jag körde får man en kod till. Bara att sätta in ett främmande SIM-kort (från annan operatör) så frågas det efter upplåsningskod. Jag satte in mitt vanliga SIM-kort från mobilen och låste upp.
Verkar som DC-unlocker skapar koden, sen gör man som du säger. Vad som är bättre vet jag inte. Tjänsten där du betalar kanske är säkrare. Är DC-unlocker ett bra program, kanske det är bättre. Vem vet webbsidan du använt kanske kör DC-unlocker.

•It doesn`t need any cables or adapters for unlocking. The data card can be simply unlocked in a same notebook where a PCMCIA or Express socket exist`s.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tänkte mest på att dc-unlocker väl är ett Windows-program? De som kör Linux eller Mac har väl inte så mycket nytta av det?

Den sida jag låste upp på heter http://www.unlockhuawei.info/

De har tydligen sänkt priset nu till 1 Euro!

(Det är en svensk kille bakom tror jag, PayPal betalningen gick till nån Andreas.)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Icecap skrev:säter: det behövs inte speciella SIM-kort men vissa operatörer kan ha begränsningar, kolla när du köper kortet.
Då borde jag alltså kunna installera PC-suite på min stationära dator, och testa att surfa med telefonen som dongel? Simkortet i telefonen är ett Comviq-kontant.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja,om du har datatrafik ingående i "abonnemanget" (d.v.s. aktiverat på kortet). För vissa kort måste det aktiveras, för andra ingår det. Och priset kan skilja (räkna med 15 spänn per MB om du inte har något surfpaket). Dock brukar de ha en maxtaxa (men det är inte säkert maxtaxan gäller för alla typer av kort).

Det enklaste är att registrera ditt kort på Comviqs Mina sidor så kan du direkt se vad du har för priser och tjänster.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

SimonHomkham skrev:Jag såg att ICA säljer Telia mobil bredband kontant (USB). Jag undrar om det går att
använda thailändska kontantkort? är den lås för telia?
Var på ICA och köpte en idag 299kr med ICA-kort. Tack för tipset. I Thailand ska det visst vara dyrt med donglar till mobilt bredband. Har hört priser på 5-6000 Bath. Ska ta med ned till Thailand och prova i sommar. Om du hinner före kan du väl meddela om du hittat något som fungerar. Lyckas jag lägger jag ut det i den här tråden.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nerre skrev:Och priset kan skilja (räkna med 15 spänn per MB om du inte har något surfpaket). Dock brukar de ha en maxtaxa (men det är inte säkert maxtaxan gäller för alla typer av kort).
Nu har jag kollat deras hemsida, men det här inte lätt för en gubbe att förstå.
http://www.comviq.se/kontantkort_amigos.html

Som jag fattar är standardtaxan 15kr/Mb. Sedan har man ett maxpris 8kr/dag, dock är detta ett kampanjpris. Undrar vad reguljärt maxpris är?
Max 700Mb/vecka, det blir 100Mb/dag = värde 1500kr. För detta ska det alltså räcka att betala 8kr. Märkliga tariffer.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Prova och se vad som händer, som Ekwall. :mrgreen:
http://www.idg.se/2.1085/1.97269
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

USB dongeln jag köpte idag är Huawei E1750, vilken DCunlock ska ta.
Ska köra en stund först sedan ska jag prova låsa upp.
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

Du får väl höra av dig du Mindmapper. Jag har precis kommit hem från thailand förra veckan.
Jag ska åka nästa år, så du hinner nog före mig :)

Det var inte många som har internet i thailand. Vi handlar på nätet och använda internetbank. Thailändarna gå ut och handlar dagligen och står i kör på banken (kör som kan tar upp till 2 timmar).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är mycket trevligare att gå ut och handla, så det byter jag inte bort.
Det är internetbanken jag mest vill komma åt. Går det inte mobilt så får jag väl ta till internetcafe som jag brukar.
SimonHomkham
Kontakt:

Inlägg av SimonHomkham »

Ja, precis det är internetbanken man vill komma åt. Thailändska internetcafe kan vara nästan lika seg som V56K modem, på landsbygden.

Är det någon som vet vart kan man köpa USB-modem med fria operatörer?
Skriv svar