Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tattoonick

Re: Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Inlägg av tattoonick »

de var vad jag trodde..
glömde att tacka för välkomnandet till forumet, tack, bättre sent än aldrig.

har bytt från 22mf till 47mf på mitt bygge. om jag tror rätt så ska den slå lite saktare och bli starkare...?
ska prova och se hur den går ikväll.
Desperado

Inlägg av Desperado »

Alltså, vad ska du ha maskinen till? Jag ska ge dig lite tips. Ska du bygga en liner? Kör 8 varvs spolar då och en 22 uF kondning, linda med 24gauge tråd (ca 0,5 mm). Ska du bygga en färgpackare så linda 9-10 varvs och släng på en 33 uf kondning. Till shader Kör du 8-9-10 varvare med en 47 uf kondensator. Eller om du vill göra allting enkelt linda 10 varvs spolar och ha 47 uf kondning, det funkar till både liner och shader, då får du fippla lite mer med att fjädra om maskinen och ha dig istället :). Hoppas du får ut nåt vettigt av detta.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du vill alltså inte göra om från grunden.
Du planerar inte att stoppa in någon elektronik.
Du skall ligga kvar på TAE patentet från 1877, möjligen med lite laborerande med värden.

Varför ställa frågor på ett elektronikforum?

Tekniken som ligger i en maskin baserad på TAE patentet från 1877 är ju standard högstadium ämne fysik under grupp el-lära.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Har inte kollat så noga på spänningsdelen, men där kan du väl styra hastighet och spänning, och sen justera fjädern så den harmonerar?

Eller har du tänkt göra en liknande maskin fast med annan utforming? grepp/tyngdpunkt/vikt/material/stil?
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

De må så vara att de e gymnasiefysik-kunskaper. Jag var inget stud i skolan.....
Spolar och kondensatorer trodde jag hörde till elektronik, om detta e fel så ber jag om ursäkt för att jag frågade!! ska försöka att inte störa er mer, men om det retar er så att jag bygger en gammaldags maskin från ett patent från 1800-talet så har jag ett tips, LÄS INTE DETTA. Det passar väl bra att tacka er andra för hjälpen jag fått, det är uppskattat!
Om ni andra fortsätter att läsa kan jag kanske ge er en förklaring till varför jag vill bygga en gammaldags maskin:
1; De e kul!
2; Till skillnad från en roterande, den nya generationens maskin, så slår inte en gammaldags maskin lika djupt om den möter större motstånd. Du känner inte hur djupt du skall köra, det gör du med en gammaldags maskin. En ny maskin låter inte, kanske en vanesak men jag gillar att höra maskinen för då vet jag om det "låter rätt". En gammaldags maskin e skonsammare för huden då den "snärtar ner nålen till skillnad från en roterande som stannar tall lite längst upp och ned. detta gör att du "river" upp skinnet då du flyttar nålen framåt.
3; dom e snygga! jag tycker att det är roligare att andvända ett instrument som ser snyggt ut
4; Det är roligare att använda något man byggt själv.

Men vissa av er anser nog att jag ska bygga en laser-baserad jättemaskin, a la starship troopers, men nej, jag föredrar den gamla modellen. Tycker även att de e konstigt att folk använder pennor och penslar nuförtiden, det finns ju datorer med grafikprogram, cgi, word etc etc.... konstigt!! ( hrmmm...)
Som en fotnot kan jag berätta att jag äntligen fått tag i några tidningar som behandlar ämnet att bygga maskiner.
Har även byggt tre st som fungerar väldigt bra, dom blev lite för starka men annars går dom mjukt och fint.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt. Har man inget vettigt att tillföra diskussionen, håller man sig borta.
Det finns en del här på forumet som byggt och kommer bygga apparater med elektronrör. Där är det ingen som opponerar sig. Det är ju en uppfinning från mycket tidigt 1900-tal.
Grejen är ju att det är kul, och man får sin personliga prägel på sakerna, och man blir nöjd som få när det hela funkar som man tänkt.
Spela roll om man uppfinner hjulet om och om igen.

Sen ett litet tips ang. livslängd på kondensatorer. Om nu drivspänningen är 24V, så använd inte en kondensator som är märkt 25V, utan minst 35V.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

jo jag måste hålla med, tatueringsmaskiner är snygga. ungefär som rör :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hmmm, okej. så en "rotary" masin har i princip en elmotor med en liten vevaxel på som gör att nålen går upp och ner, och därmed ganska tyst. lite rolig konstruktion faktiskt :)

För att få mer "kontroll" över om man säger "vanliga" maskiner. kan man inte bara använda ett vanlig labb nätagg för att reglera spänning och ström etc.. kanske det skulle vara roligt att testa att driva maskinen med variabel frekvens? så att man kan ställa in den exakt hur fort den ska gå? (hehehe kul att testa ett par KHz! skvätter bläck överallt!!) :mrgreen:
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

Varierande hastighet e inga problem, de e bara att vrida ner eller upp volten..
rotary-maskiner ligger mellan 1-6v, coil-maskiner ligger på 6-12 volt, ungefär (har 25v och 36v kondensatorer så det borde väl hålla ett tag?)
"slits" en kondensator ut, märkbart?
Att köra för fort e inte bra, man kör sönder huden för mycket.
ju mindre man skadar huden desto snabbare läker det, och tatueringen håller sig snygg mycke längre. kör du sönder huden för mycket blir det en massa ärr-bildning, tatueringen kan sticka upp lite och den flyter ut lite och tappar sin skärpa med tiden..
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

Glömde svara ylle..
jo, de e som du skriver. hård fjäder ger snabbare och starkare gång, och kortare slaglängd. mjuk ger saktare gång, mindre kraft och större slagläng.
för att köra linjer ska maskinen gå snabbt, slå kort och inte vara för stark
skugg maskin går lite saktare, slår lite längre och e starkare
en maskin för att fylla färger går lite saktare än en skuggmaskin, annars samma..
mer varv på spolen ger saktare gång
större kondensator ger saktare gång

jag skall bygga en helt vanlig maskin, funtionellt sett ska jag inte ändra något, men jag försöker att få dom att gå som jag vill, ( och se ut som jag vill), alla e vi olika.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Dina kondensatorer kommer hålla bra. Du har ju minst 100% marginal.
Frekvensen med vilken nålen oscillerar är ju inte heller direkt hög ur en kondensators synpunkt.
Elektrolytkondensatorer som varit med ett tag, särskilt de som varit varma under drift av olika anledningar, torkar och då sjunker kapacitansen.
Sådana som legat en längre tid (många år, t.ex 20 eller nåt) oanvända har oxidskiktet inuti degenererats till viss del. De kan då gå varma om man börjar använda dem direkt utan att mjuka upp dem med upprepade mycket långsamma upp- och urladdningar, och beroende på modell och ålder kan de börja pysa, läcka eller t.o.m explodera.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tattoonick: en fråga bara till en erfaren tatuerare. Om man vill tatuera in en sträckkod, t.e.x falukorv från ICA( :mrgreen: ) och den ska vara läsbar. hur lång tid ungefär tar det inan sträcken blir oskarpa och det börjar flyta ihop?
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

rifakungen:
Har faktiskt aldrig försökt scanna en intatuerad streckkod... vet inte om det funkar. det största problemet e nog at få så tunna linjer. Linjerna flyter inte ut alls mycket om tatueringen e rätt utförd. att linjerna flyter ut e oftast på grund av att dom blivit körda för hårt. jag har tatueringar som e 10 år gamla som inte flytit ut alls.
Men falukorv e en underbar ide! har själv ett halfärdigt projekt där det står "falukorv" i grafitti-stil som ska pryda min något runda mage i framtiden!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

okej :) skulle nämligen vilja ha en streckkod på armen! hehehe *lite störd ska man va*
Desperado

Inlägg av Desperado »

tattoonick skrev:Glömde svara ylle..
jo, de e som du skriver. hård fjäder ger snabbare och starkare gång, och kortare slaglängd. mjuk ger saktare gång, mindre kraft och större slagläng.
för att köra linjer ska maskinen gå snabbt, slå kort och inte vara för stark
skugg maskin går lite saktare, slår lite längre och e starkare
en maskin för att fylla färger går lite saktare än en skuggmaskin, annars samma..
mer varv på spolen ger saktare gång
större kondensator ger saktare gång

jag skall bygga en helt vanlig maskin, funtionellt sett ska jag inte ändra något, men jag försöker att få dom att gå som jag vill, ( och se ut som jag vill), alla e vi olika.
Jag vill bara rätta dig lite i din info... maskinen för att trycka färg med går snabbare än maskinen för att skugga med, slår även hårdare, en färgpackare är i princip en lite slöare liner.
Skriv svar