Nersänka trimpottar/döljbara reglage
Re: Nersänka trimpottar/döljbara reglage
Tjaa, det finns ju folk som fortfarande envisas med manuell växellåda på bilen:-)
Fast bilkörning är inte bara en transport, och automatiska växellådor växlar sällan som föraren vill, vilket gör dom ganska värdelösa för en aktiv förare.
(Och om vi snackar momentomvandlarlådor är dom dessutom betydligt mycket sämre effektivitetsmässigt också.)
Är väl antagligen liknande detta, jag personligen ser gärna att datorn sköter om mina fläktar så den håller sej någorlunda kall automagiskt, men tillhör man sweclockersjugend och har ägnat 300 timmar åt att montera lysdioder i datorn bakom en glaslucka så vill man kanske reglera fläktarna själv (även om jag inte heller riktigt förstår varför.)
(Och om vi snackar momentomvandlarlådor är dom dessutom betydligt mycket sämre effektivitetsmässigt också.)
Är väl antagligen liknande detta, jag personligen ser gärna att datorn sköter om mina fläktar så den håller sej någorlunda kall automagiskt, men tillhör man sweclockersjugend och har ägnat 300 timmar åt att montera lysdioder i datorn bakom en glaslucka så vill man kanske reglera fläktarna själv (även om jag inte heller riktigt förstår varför.)
Topic bitte!
Det var då fan vad det ska ordas mycket om ingenting.
Anledningen till att jag vill ha en extra fläktkontroller är för att mig veterligen finns det inget moderkort som har plats för 9 reglerbara fläktar. Visst, jag skulle hypotetiskt kunna lösa det genom att köpa/göra automatiska kontrollers men det involverar mycket mer avancerat lödande än trimpottar och resistorer.
Mitt "problem" är helt enkelt:
"Hur ska jag kunna ställa om dessa fläktar mellan hög-rpm för överklockning/spelande och låg-rpm för nattkörning utan att behöva kräla runt i chassit/göra reach-around manövrar till baksidan för att ställa om RPM'en?".
Jag såg en befintlig lösning som nästan skulle fungera och undrade då om någon känner till denna magiska lilla komponent som skulle göra en bra lösning perfekt och ställde då frågan på forumet som jag antog skulle vara lämpligast.
För er som omedelbart antar att jag är en 14-åring från sweclockers som försöker pimpa min dator med bling och ifrågasätter min frågeställning: schas, ni hjälper inte mig på något sätt genom att bevisa er överlägsna och fördomsfulla (nej, alla människor som har andra åsikter kring datorer än dig är inte identiska).
Till den lilla skaran som fortfarande håller sig till topic:
Det verkar som att det inte finns en nerskalad version av spis-knapparna, så någon annan typ av lågprofil-pot vore intressant. Dom kolbanepottarna som länkades till tidigare tycker jag verkar lite opraktiska då dom är 6cm långa och därmed inte får plats på höjden av en 5.25 platta. Finns det någon som känner till ett kortare alternativ som faktiskt finns att köpa någonstans?
Det var då fan vad det ska ordas mycket om ingenting.
Anledningen till att jag vill ha en extra fläktkontroller är för att mig veterligen finns det inget moderkort som har plats för 9 reglerbara fläktar. Visst, jag skulle hypotetiskt kunna lösa det genom att köpa/göra automatiska kontrollers men det involverar mycket mer avancerat lödande än trimpottar och resistorer.
Mitt "problem" är helt enkelt:
"Hur ska jag kunna ställa om dessa fläktar mellan hög-rpm för överklockning/spelande och låg-rpm för nattkörning utan att behöva kräla runt i chassit/göra reach-around manövrar till baksidan för att ställa om RPM'en?".
Jag såg en befintlig lösning som nästan skulle fungera och undrade då om någon känner till denna magiska lilla komponent som skulle göra en bra lösning perfekt och ställde då frågan på forumet som jag antog skulle vara lämpligast.
För er som omedelbart antar att jag är en 14-åring från sweclockers som försöker pimpa min dator med bling och ifrågasätter min frågeställning: schas, ni hjälper inte mig på något sätt genom att bevisa er överlägsna och fördomsfulla (nej, alla människor som har andra åsikter kring datorer än dig är inte identiska).
Till den lilla skaran som fortfarande håller sig till topic:
Det verkar som att det inte finns en nerskalad version av spis-knapparna, så någon annan typ av lågprofil-pot vore intressant. Dom kolbanepottarna som länkades till tidigare tycker jag verkar lite opraktiska då dom är 6cm långa och därmed inte får plats på höjden av en 5.25 platta. Finns det någon som känner till ett kortare alternativ som faktiskt finns att köpa någonstans?
Men moderna fläktar är väl BLDC? Kan man verkligen styra varvtalet bra där genom att bara reglera spänning/ström?
Sen är såklart den bästa lösningen att INTE använda hålmonterade potar som sitter i panelen utan kretskortsmonterade potar som sitter på ett kort bakom panelen. Eller möjligen ha en separat monteringsplåt 2 cm bakom panelen.
Det är ju ändå en 5,12-tumsplats så det finns väl gott om plats bakom?
Sen är såklart den bästa lösningen att INTE använda hålmonterade potar som sitter i panelen utan kretskortsmonterade potar som sitter på ett kort bakom panelen. Eller möjligen ha en separat monteringsplåt 2 cm bakom panelen.
Det är ju ändå en 5,12-tumsplats så det finns väl gott om plats bakom?
-
- EF Sponsor
Glader>>> Jag hoppas du inte tog illa upp av mina glada gubbar, jag tyckte bara att uttrycket var roligt, jag har själv läst mycket på Sweclockers i omgångar. Finns många duktiga hantverkare där.
Jag hade för många år sedan en Clarion bilstereo med "pop-up" pottar för bas/diskant. Du kanske kan försöka hitta någon produkt som har en sånhär typ av pott och köpa som reservdel. Annars kanske du kan ta reda på vilken som tillverkar potten och kontakta dom?
Jag sökte på "retractable potentiometer" på Google och kom något längre..
Här finns åtminstone en tillverkare, http://www.nobleusa.com/fp_9mmpanel.html
Här finns åtminstone en tillverkare, http://www.nobleusa.com/fp_9mmpanel.html
Jag var inne på deras site för 30 minuter sedan, men jag kom inte på sökordet "retractable"
(använde sökord som "push/pull" och "pop-up". Bra info dock, hamnar i arkivet 

Hehe.. ja du, välkommen till min värld
Ofta som jag inte hittar ord som jag behöver, sen poppar orden upp när man inte behöver dem längre 

På de flesta vitvaror med popout-vred lär det vara custom-mekanik inbyggt i vredet som fixar popout-delen.
Kanske går att köpa sådan mekanik separat från något ställe som säljer reservdelar till vitvaror? (blir iofs väldigt stora vred då om man inte hittar någon vitvara med små vred)
En DIY lösning skulle kunna vara att ta en kulspetspenna med stor slaglängd och återanvända den mekaniken på något sätt.
Kanske går att köpa sådan mekanik separat från något ställe som säljer reservdelar till vitvaror? (blir iofs väldigt stora vred då om man inte hittar någon vitvara med små vred)
En DIY lösning skulle kunna vara att ta en kulspetspenna med stor slaglängd och återanvända den mekaniken på något sätt.
Alternativt som PeterH nämnde, med popout pottar från bilstereo.
Kanske passar absolut bäst?
Antingen måste man då få tag i reservdelar eller slakta massa stereos
Eller se om något företag kan ta hem original sådana, från kanske tillverkaren av stereon?
Kanske passar absolut bäst?
Antingen måste man då få tag i reservdelar eller slakta massa stereos

Eller se om något företag kan ta hem original sådana, från kanske tillverkaren av stereon?
Köpte något kitt på någon surplus-butik i skövde. Där var en som POT med.
Ska försöka kolla om jag har den kvar och om den är märkt med något.
Ska försöka kolla om jag har den kvar och om den är märkt med något.
- Mizzarrogh
Jag köpte några japanska potor från en tysk surplus företag tidigare som har just den funktionen, dvs pinnen går att trycka in och tillbaka om man trycker igen som var vanligt på vissa audioprylar för några år sedan, kan kolla värden och annat om det är intressant, möjligt jag har någon extra. De är av metall och hög kvalitet.