Dra ett relä vid utskrift till en nätverkskrivare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nike

Re: Dra ett relä vid utskrift till en nätverkskrivare

Inlägg av nike »

Tack för alla bra idéer, jag testade lite idag med ett strömspar-grenuttag och det verkar funkar bra.
Dock vet jag inte om skrivare får små ryck lite då o då... men jag ska testa lite mer i morgon.

Men en optisk lösning som "tittar" på pappersutmatningen kanske också kan vara en bra idé.

//Niklas.
nike

Inlägg av nike »

Hej alla !

Jag fick ihop det med hjälp av ett strömspar-grenuttag, dock vill gärna skrivaren göra lite "ryck" efter en utskrift, som drar mer än 70watt som jag har som max strömgrens.

Detta löste jag dock med ett gammalt tidrelä, som jag kunde koppla så att den behöver tex 3 sek "slutning" för att aktivera reläet.

Men jag satt och tänkte på en annan lösning, eftersom skrivaren även har USB anslutning, är det någon som vet om det finns någon printerserver för USB som tex har en lysdiod för "busy eller printar" som man skulle kunna använda ?
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Eller så tar du en lite 25:- optisk reflexdetektor som sagt...

Även en USB-printerserver med en sådan lampa kan säkert blinka lite i onödan då och då när servern kollar om printern lever eller nått...

Fast du kanske är mer inne på nån lösning i stil med att pappret kommer ut och puttar ner en liten boll som skrämmer en hamster som börjar springa i sitt hjul som i sin tur driver en generator som ger ström till en elektromagnet som släpper en vagn med ett ljus på som rullar ner under ett rep som brinner av och släpper en vikt som trycker på en hävstång som puttar iväg ett bowlingklot som landar på en bräda som trycker på en huligantuta?

//B1N4RY
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag hade löst det på serversidan, du kan ju se på printerköerna när en utskrift till just den skrivaren går iväg och sen signalera till någon nätverksansluten burk som tänder lampan.

Alternativt någon lösning med SNMP eller att du har en extern burk som ligger och pollar skrivarens interna webserver, den visar allt som syns på displayen/frontpanelen. Finns i alla företags-HP skrivare med jetdirect sen många år.
Skriv svar