SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

millen

Re: SP – Elektronikkonstruktion, MCU, USB, Bluetooth, DSP, FPGA

Inlägg av millen »

Hej!

Efter att kollat runt lite här på forumet inser man vilken nybörjare man är. Bara för att man byggt ett litet styrsystem är det ju otroligt mycket i elektronikväg som man inte behärskar/förstår/kan. Ursäkta om jag varit överdrivet självsäker =)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är helt lugnt iallafall från min sida självsäkerhet är bra.
Men den kan ställa till det rejält också, jag har velat ge dig lite perspektiv utifrån vad arbetslivet i branschen kan tänkas tycka och tolka ett "CV" såsom ditt såg ut från början.
Välkommen in i elektronikens underbara värld, och samtidigt en av de sjukaste branscher som existerar.
millen

Inlägg av millen »

Jag är väldigt tacksam för att limpan tar sig tid, jag vill ju inget hellre än att få ett elektronikkonstruktionsjobb och om mitt "CV" sätter käppar i hjulena är jag så klart bara glad att få veta att det kan vara så. Jag förstår hur du menar och jag ska ändra attityden i mitt personliga brev som jag har med i mitt CV. Det är svårt när man inte har någon erfarenhet eftersom alla helst anställer någon med "minst 3-4 års arbetslivserfarenhet". Det blir lite moment 22, man ska visa vad man kan för att vara intressant men man måste samtidigt vara ödmjuk.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Man måste ha klart för sig att en elektronikkonstruktör är en extremt farlig person att anställa.
En felanställning kan ganska lätt sänka ett företag, en felanställd säljare är ett problem men en felanställd elektronikkonstruktör som efter 12-18 månader inte har levererat säljbara produkter har inte bara kostat lön och resurser utan den absolut högsta kostnaden är tiden det tar innan säljbara produkter når marknaden.
Medans jag var löneslav så konstruerade jag produkter som hade ett årligt försäljningsvärde på ca 100MSEK vilket var resultatet efter 5 års arbete och stod för 80% av försäljningen.
I det perspektivet så inser man att en felanställning kan bli farlig för ett mindre företags överlevnad.
En felanställd säljare eller mellanchef upptäcks mycket tidigare, men det kan vara lika illa om en toppchef felanställs.
Tyvärr för de svenska företagen så lägger man ned mera tid och ansträngning att hitta rätt anställda på låg och mellannivå gentemot toppnivå vars rekrytering mest verkar gå i kompisgängen och golfklubben.
Sen att vår typ av kompetens är extremt svårmätbar (betyg innebär som jag anser inte ett skit, de visar inget om hur någon förmår skapa säljbara produkter) är ett helt eget problem.
Så enda vägen in i branschen är att "hora" sig in för låg lön på en undanskymd post och sen avancera därifrån. Gärna via service avdelningen (förutsätter givetvis att företaget gör sin konstruktion in-house). Kunskap om kunder och deras EGENTLIGA behov (vilket säljarna oftast inte vet ett skit om) är mycket värdefullt.
Varför inte börja som servicetekniker i fält och varva med konstruktion när man är "hemma".
Efter ett tag kommer företaget inse att det är mera lönsamt att låta dig bara ägna dig åt konstruktion det finns alltid servicetekniker att få tag på men konstruktörer som gör bra jobb är ovanligt.
millen

Inlägg av millen »

Det har du rätt i. Jag fattar att en nyanställd kostar mycket pengar i början, men jag har inte tänkt på det kanske är lite speciellt med en konstruktör. Jag har fått uppfattningen att det kan vara svårt att få "hor-jobb" därför att de som anställer har i bakhuvudet att en överkvalificerad kanske inte stannar så länge utan byter jobb då han får ett bättre erbjudande. Dessutom är man ju inte bättre på att serva/montera etc. bara för att man har en utbildning, bara dyrare. Men det kanske är en felaktig inställning. Jag har inget emot att "hora" i början och den inställningen har jag haft på de flesta intervjuerna jag varit på.

Jag intar dina synpunkter och förstår att det är ett stort steg mellan kravlösa studierna och arbetslivet. Jag håller inte med om att "betyg inte betyder ett skit". Så kanske det är i enstaka fall men jag tror/hoppas att det ses som positivt om man kan visa att man kan göra saker klart i tid och med ett bra resultat. Det borde väl vara uppskattat.

Hur stor inverkan tror du/ni att dagens "dåliga tider" påverkar arbetssituationen för en nyexad, och alla andra arbetssökande ingenjörer med för den delen?

Hoppas inte att någon har något emot att vi diskuterar detta här i denna kategori...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Dåliga tider innebär inte något alls för möjligheten att få jobb, det innebär bara att det blir mindre att välja mellan och lägre förstalön.
Men de företag som anställer i dåliga tider sparkar inte folk nästa gång det hickar på marknaden heller!!!
Pajander

Inlägg av Pajander »

Läst igenom tråden lite snabbt och inte jättenogrant men vill gärna ge lite input.

När det gäller första anställning inom elektronikkonstruktion så tror jag nog att du ligger rätt i tid då det känns som om det finns ett stort behov, inte jätte mkt rörligt arbetskraft inom området, samtidigt som förfrågningarna ökar stadigt månad för månad (jobbar inom konsultbranchen). Välkommen till en spännande bransch.

Inställning, självförtroende och intresse tror jag kan ta dig mkt långt oavsett av studieresultat. Sen gäller det ju att leva upp till förväntningarna man inducerar under en intervju. Att presentera utförda projekt (rent hobbymässigt samt under utbildningen) med entusiasm på en intervju går nog hem enligt min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag jobbar ju inte alls inom den branschen (jag jobbar med IT, närmare bestämt UNIX/Linux) men om jag skulle anställa och läste den CV'n så skulle jag direkt intresera mej mest för det projektet du faktiskt utfört, och vilja ha referenser och kontaktpersoner redan i CV't, en url är också bra förstås men det är liksom mer att ta på med en namgiven person som är insatt, och där det står vem personen är och vad han har för roll på företaget.

Jag har läst en del ansökningar och det är slående vad folk överdriver saker, precis som andra skrivit tidigare så kan tex "Mätning med oscilloscop och spektrumanalysator" i praktiken betyda antingen "Jag gick en 5p kurs om mätteknik och den osnutna labbassen visade hur man kopplade ihop det en gång" till att man verkligen har full koll och första dagen efter en snabb introduktion kan utföra mätningar som ger något.

Det är ju alltså väldigt svårt att veta vad folk verkligen kan, ett annat exempel är att folk skriver att dom "kan assembler" och det i praktiken är ett kapitel i "introduktionskurs i programmering" som dom läste för fem år sedan, och sen dess har dom kodat högnivåspråk.

Nu ska du ju inte ta detta som en kritik om hur du skrev, utan mer hur svårt det är för en arbetsgivare att läsa ansökningar och få ett grepp, det är också därför man ibland utsätts för praktiska eller teoretiska prov under interjuver, arbetsgivaren vill helt enkelt sålla bort dom som inte kan det som dom ger sken av att kunna.

Jag har tex under en intervju för ett jobb fått en tekniker med mej, som sedan har ritat upp scenarion på whiteboard och sedan frågat mej "hur skulle du löst detta problem ?" och sedan gjorde bedömningar baserat på det.. tror vi stod där en timma eller så. Just det jobbet var jag på FYRA intervjuer till, först med nån från ett rekryteringsföretag, sen med nån mellanchef (som lät mej fylla i typ IQ-tester med bland annat läsförståelsefrågor), sen med teknikern som ställde upp scenarion, och den sista gången flög dom in en personalchef från england för att träffa mej och den andra kvarvarande personen (av typ 150 sökande eller så) i urvalet..Med andra ord, dom var rätt måna om att verkligen få rätt person.. jag undrar vad hela urvalet kostade..
(Jag fick inte jobbet om nån undrade.. surt att slås ut så sent i procerssen, second place is the first loser.. och mycket flextid gick det åt för intervjuer..)

Sen har jag iofs en inbyggd skepsis mot ingenjörer i allmänhet, jag tvivlar inte en sekund på att man kan lära sej oerhört mycket på en ingenjörsutbildning, det vet jag levande bevis på, problemet är att jag sett lite för många som glidit igenom och kvitterat ut en civilingenjörsexamen utan att egentligen vara bra på nåt (annat än att plugga kanske). VIll man lära så fungerar det, men då hade man säkerligen blivit bra på det även på egen hand.. dock är ju ett universitet eller en högskola ett bra ställe att utveckla sej på om man har rätt läggning. (fördel om man gillar att klä sej i fåniga kläder, dra konstiga skämt och ens största intresse är att kasta kapsyler också. ;) )
millen

Inlägg av millen »

Tack för era jättebra tips!
Jag kommer att omforma mitt CV efter era synpunkter. Inte för att jag ändrats som person utanför för att det är svårt att få till ett bra CV och därför att jag tycker att ni ger bra input. Jag har tänkt någon gång att jag också måste spetsa till mitt CV när alla jobbannonser är så tillspetsade. Men det är troligen fel. Jag håller med om att det finns personer som "glider igenom" studier och det är helt fel. Jag förstår att det är stor skillnad på praktik och teori, det är därför jag är här och försöker lära mig. Tack än en gång för att ni engagerar er i "CV-problemet".
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

"limpan4all"

Jag håller med dig att utbildningen inte betyder att man vet vad man sysslar med och jag förstår din poäng med att skriva "kan ELLER har pysslat med". Det är enorm skillnad. Dock tycker jag att ni kan lugna er lite med "kraven".

Det finns många arbetsplatser som passar nyare ingenjörer. Mitt tips är att kolla på större företag då där det finns mer support att få under sin arbetstid, sedan är kraven inte så höga på att kunna allt som nämts ovan.

Börjar man jobba som konstruktör på ett litet företag på 10pers då kan jag hålla med om att man måste veta vad man ger sig in på. Annars ska man inte jaga upp sig i onödan,, det finns stora företag i landet som faktist sväljer de flesta ingenjörerna på marknaden. Ericsson, ABB osv.

Det enda sorgliga med stora förtag är att folk som jobbar på dessa tyvärr inte blir riktigt duktiga på design och elektronik då detta nästan alltid utförs av andra med spetskunskap, jag sälj jobbar på ett av de större och känner lite att jag har tappat en del av min konstruktionskunskap eller gått miste om det men vafan lönen kommer ju ändå... får ju bygga hemma ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Poängen är väl mer att ett företag som behöver en erfaren konstruktör ska få tag i en sådan och betala lön efter det, ett företag som kan tänka sej en oerfaren konstruktör ska då betala efter det.

Hela poängen är ju att det är svårt att veta hur bra personen i fråga är genom att läsa CV.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men det är ju ganska självklart att "jag *KAN*" betyder olika saker för en person som är nyexad och en person som jobbat i >20 år, det måste väl tom en personalansvarig förstå?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nope, dom fattar nada är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Då är det deras och företagets problem, inte den som skriver "Jag kan" i sitt CV.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Se det ur ett mera nyanserat perspektiv.
Ett större företag med egen utvecklingsavdelning och egenproduktion, service och säljare mm.
Kanske anställer 30-100 pers om året varav kanske 1 till konstruktionsarbete maximalt så det genererar inte särskilt mycket erfarenhet inte (men ett par hundra ansökningar kan det lätt bli).
Jag satt och skulle delta i ansökningsgallringen, vi fick drygt 400 ansökningar, PA sorterade bort 250, det tog mig ca 15 sekunder vardera att sortera bort ytterligare 100 som saknade all form av konstruktörserfarenhet eller (gissningsvis) potentiella anlag att bli det, felsorteringar? Mycket möjligt...
Nåväl vi hade 50 kvar jag förordade 5 st, det blev en annan än någon av de jag förordat. Det gick som det oftast går som när PA folk och chefer lägger sig i. Ett år senare fick han sparken då han visade sig vara mytoman och totalt inkompetent...
Skriv svar