4 bit binär räknare med reläer!
- Electricguy
Re: 4 bit binär räknare med reläer!!
jag kan erkänna att jag har släppt på tyglarna LITE
så det får bli optiska industri sensorer.

>> Vad ska du ha för sensorer som inte är halvledare?
> Glödlampa/LDR och radiorör?
Nu är ju LDR en typisk havledare
, men kungen har ju släppt lite på kraven så det går kanske bra
.
> Glödlampa/LDR och radiorör?
Nu är ju LDR en typisk havledare

VackertRifakungen skrev:update! klockade den till max:

När jag var liten brukade jag följa med morfar som jobbade som signalreparatör på järnvägen. En vanlig arbetsuppgift var att justera och putsa kontakter på reläer som användes i fjärrstyrningsanläggningen. De hade en testupställning i labbet som innehöll både sådana apparater som fanns i fjärrstyrningscentralen (manöversändare, indikeringsmottagare m.fl.) och ute längs linjen (manövermottagare, indikeringssändare m.fl). Man kunde slå in några siffror på "tastaturen" och sedan vid "nedslående av verkställighetsknapp" rasslade reläerna och skickade iväg manövern för att sedan visas på tablåer anslutna till mottagaren.
Ljudet från ditt skiftregister påminner lite om hur det var, men på den anläggningen kunde man höra klickande från manöverregistren när man slog in siffror och sedan när man tryckte på "verkställighetsknappen" så kunde man höra siffrorna skickas var för sig med en paus mellan. Trrrr - trrrrr - trrrrrr - trrrrrr. Jag tror faktiskt att klockhastigheten var en aning snabbare än i din binärräknare.
Jag har en bok med scheman och det är i princip skiftregister byggda med reläer som skickar iväg data seriellt över två trådar. Det fanns EN transistor i indikeringssändaren men i övrigt var det bara reläer och ett par selenlikriktare.

- Electricguy
åååh! trevligt! jo dom här reläerna är ganska långsamma p.g.a. långa kontakttungor och spole-ankar avstånd o sånt.
- Electricguy
kanske, haha. men det var jobbigt bara att löda och förstå sej på denna 

- Electricguy
det har blivit en del updates på detta bygge, har bara glömt att lägga in det här. haha
enjoy!

enjoy!

Oh, jag är intresserad! Jag läser till lokförare (snart klar), men dreglar på allt elektriskt.. Har du något mer matnyttigt?kimmen skrev:
Vackert
När jag var liten brukade jag följa med morfar som jobbade som signalreparatör på järnvägen. En vanlig arbetsuppgift var att justera och putsa kontakter på reläer som användes i fjärrstyrningsanläggningen. De hade en testupställning i labbet som innehöll både sådana apparater som fanns i fjärrstyrningscentralen (manöversändare, indikeringsmottagare m.fl.) och ute längs linjen (manövermottagare, indikeringssändare m.fl). Man kunde slå in några siffror på "tastaturen" och sedan vid "nedslående av verkställighetsknapp" rasslade reläerna och skickade iväg manövern för att sedan visas på tablåer anslutna till mottagaren.
Ljudet från ditt skiftregister påminner lite om hur det var, men på den anläggningen kunde man höra klickande från manöverregistren när man slog in siffror och sedan när man tryckte på "verkställighetsknappen" så kunde man höra siffrorna skickas var för sig med en paus mellan. Trrrr - trrrrr - trrrrrr - trrrrrr. Jag tror faktiskt att klockhastigheten var en aning snabbare än i din binärräknare.
Jag har en bok med scheman och det är i princip skiftregister byggda med reläer som skickar iväg data seriellt över två trådar. Det fanns EN transistor i indikeringssändaren men i övrigt var det bara reläer och ett par selenlikriktare.
- Electricguy
hmmm. kimmen... har du lust att scanna in lite bilder på scheman på skitregister gjorda med reläer? nu när du ändå har tillgång till sånt!
finns ju knappt på nätet!

Jag har tyvärr åkt bort, men jag skulle kunna försöka när jag kommer hem igen i augusti. Men då får du nog påminna mig då. 

- Electricguy
- Electricguy
det är en speciell typ av skiftregister som kan börja lukta en aning konstigt vid för hög klockfrekvens och när myrorna vandrar åt öst! 

Senast redigerad av Electricguy 28 juni 2010, 23:05:24, redigerad totalt 2 gånger.
Häftigt projekt, reläer är till för sånt här.. 
Här har du en idé på klocka annars om du vill hålla det analogt:

Här har du en idé på klocka annars om du vill hålla det analogt:

- Electricguy
det var ju en lite smart lösning!
ska nog fila lite på det! ist för vev kan man ju sätta en nerväxlad motor.