Olle bygger förstärkare med LM4780

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Olle bygger förstärkare med LM4780

Inlägg av anders_bzn »

Nej du får gain = 1

R13, C7 är kopplade som last till jord (jämför R17, C5).

Kvar blir då R14 i serie med återkopplingsslingan. Drar OP:n ingen ström gör den ingen skillnad mot en rak ledare (nåja den här op:n har ju inte oändlig ingångsimpenads) och då känner vi igen kretsen som en buffert med gain = 1.

Eftersom den här OP:n inte är stabil med gain=1 (Om jag inte minns fel från databladet) så kommer nog hela prylen svänga fint!

Oändlig gain får man utan återkoppling.

EDIT: Stavning
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Ja så blir det ja! Jag vände kvoten av motstånden upp och ner :o

Nu har jag rättat till schemat och caddat om därefter. Jord-paddarna till högtalarna fick flyttas en bit och är nu typ i mitten av jordplanet.
Jag tycker det blev bättre så. Inte så trångt.

Jag räknade lite och kom på att planen som matningsspänningen går i (de röda) är rätt breda :)
Men bättre det än för smala :) Jag kör helt vanligt 35µm kopparskikt.

Nu är jag nöjd tror jag. Laminatet är beställt och kommer på posten.
Jag ska etsa så fort jag kan, och det behöver inte betyda fort, men jag ska göra mitt bästa! :o
Borre

Inlägg av Borre »

Är inte kapacitansen för CIN väldigt stor?
Har själv aldrig använt större än 4.7uF (plast) själv, visserligen inte till just LM4780 men funktionen är ju den samma.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag har försökt läsa på angående detta. Kom fram till följande:

Olika opampar har olika ingång. Denna LM4780 har väl ett bipolärt ingångssteg, och jag fick rådet att sätta ett motstånd till jord vid ingången på 20k.

20k borde ju utgöra typ hela ingångsimpedansen. Med 4,7µF på HP-filtret skulle det bli 1.7Hz undre gränsfrekvens.
Det skulle nog bli bra, tror ändå inte jag hör ljud där nere :)

Men den blir grymt stor ju! Därför valde jag lyt, för de är mindre.

Då kunde jag lika gärna ta 100µF tänkte jag. Elytar är mer olinjära än plastkondingar har jag läst, men tar man lite större kapacitans hamnar detta olinjära område långt utanför det hörbara området har jag läst.
Olinjäriteterna blir försumbara.

Hoppas det är så bara.

Man skulle kunna ta 4,7µF plastkonding, men det är svårt att pussla in det. Man får göra kortet mycket större, och sedan blir det stora tomma ytor :humm:

Kanske går det att lösa genom total omcaddning...

Men opampar som har FET-ingång beöver inga 20k till jord, utan det borde funka med mycket mera, och man skulle klara sig med en liten plastkonding på kanske högst 1µF :)
Borre

Inlägg av Borre »

Visst blir den stor, men jag hade plats, eller rättare sagt gjorde plats och kombinerade SMD och hålmonterat så vart det bra ändå.

Har provat med LM1875 och då hade jag motstånd på 22k och kondensator på 1uF och 2.2uF vilket ger brytfrekvens på 7.23Hz och 3.29Hz, hörde ingen skillnad alls med de högtalarna jag använde då.
Du kan ju prova med 47k och 1uF eller liknande.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Som jag förstått det är detta pulldownmotstånd en del av det som kallas dc-biaseringen.
För hög DC-biasering har nackdelar har jag förstått.
Men 47k är kanske inom ramen för ok, jag vet inte hur man ska kunna veta det...
Borre

Inlägg av Borre »

Man kollar databladet...
Databladet rekommenderar 10k-47k (alla exempel använder 47k), men skriver att med ett för högt motstånd kan utgången oscillera OM ingång är flytande, inte annars. Du har ju ett motstånd för kondensator också, så helt flytande blir den ju aldrig.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Förstås :) Det är säkert bland annat därför de valt 10k pot i typexemplet, samt att serieresistansen med potten inte ska bli för stor vid låg volym...
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Idag kom det dubbelsidiga laminatet.
Jag har aldrig etsat dubbelsidigt så jag har sökt massor här men inte riktigt funnit någon metod som är 100% bra.
Att tejpa sina filmer till en plastficka och belysa verkar ju nästan garantera att de olika sidorna hamnar förskjutet i förhållande till varandra...

Så jag kom på en egen metod när jag satt på cykeln här om dagen. Laminaten har ju skyddsfilm i plast!
Om man drar bort skyddsplasten på den ena sidan bara, belyser, framkallar och etsar så är ju sida 1 klar.
Sedan borrar man några få hål, gärna hål i hörnen av kortet.

Sida 2 har plastfilmen kvar och borde ha klarat sig från syran, förutsatt att plastfilmen står emot syran, men det tror jag den gör.
Kanske blir lite lite frätt precis i kanterna möjligtvis, men man får placera mönstret några mm från kanterna.

Så plastar man över den färdigetsade sidan 1 med skyddsplast och vänder på kortet.

Då drar man av skyddsplasten där, och lägger på utskriften. Med hjälp av hålen man borrat borde man kunna få layouterna precis i fas med varandra :P

Sedan belyser man och etsar sida 2, samt borrar samtliga hål. Jag har gjort så stora paddar som går med hänsyn till denna hemmaetsning.

Vad tror ni om den metoden? Kanske har jag uppfunnit hjulet igen, men jag vet ingen annan som gör så :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tejpad ficka FUNGERAR !

Se bara till att du har en låååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååång leader som håller ihop fickan. Dvs att du kan tejpa på dina filmer med ett pappersark (förlängning av filmen) och denna fixerara du sen mönstret med.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag kan ändå bara möjlighet att belysa från ett håll. :o
Jag tror tejpad-ficka metoden faller på det...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Inte alls, du kan ju fixera filmerna med kretskorts materialet. Var lite kreativ nu ta lärdom av pappers slöjden :D
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Jag har kört med dubbelhäftande "kuddar", typ som korta remsor av dubbelhäftande tejp som är 1.5-2mm tjocka typ då blev det en plastficka med lite tjocklek så då kan man sätta kuddarna direkt brevid laminatet så laminatet ligger still även när man vänder på det om man är lite försiktig.

Ska man göra många kort går det att bygga en grejj med två plexiglasskivor som kan skrivas ihop med skruvar, sen sätter fast filerna på varje skiva så de ligger rakt ovanför varandra och sedan lägger man i laminatet och skruvar ihop skivorna så laminatet ligger still så kan man vända på hela paketet utan att behöva vara superförsiktig.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Grejen är att det verkar bli väldigt pyssligt och lite oexakt...

Men jag kanske borde lyssna på de som gjort det förr :)
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Det blir tillräckligt exakt om man är noggrann, jag slutade iofs göra dubbelsidiga kort då det var för mycket pyssel men det var främst böket med genompläteringar och löda på båda sidor som gjorde att jag slutade göra dem själv.
Skriv svar