adapter från coax till rj45
Re: adapter från coax till rj45
Men eftersom COMHEM kör DOCSIS i sitt nät bör det vara en specialvariant lämpligen, med speciell mjukvara.
Sedan har väl inte FVX338 någon koax port heller.
Jag tror att lite bilder skulle behövas här om TS skall få ett bra svar!
Tänk oxå på att du inte kan koppla ihop två saker bara för att kontakten passar utan det måste vara kompatibla signaler i bägge ändar.
Adaptern du länkar till är en VIDEOBALUN och har inget alls med nätverk att göra.
Jämför med en bil, du KAN åka till en mack och tanka diesel eller bensin i tanken, pistolhandtaget passar ju oavsett bränsle,
men bensinbilen kommer INTE att fungera om du tankar diesel.
Eller om jag löder fast en VGA-kontakt på min brödrost så kommer jag INTE att kunna rosta bröd trots att kontakten passar.
//B1N4RY
Jag tror att lite bilder skulle behövas här om TS skall få ett bra svar!
Tänk oxå på att du inte kan koppla ihop två saker bara för att kontakten passar utan det måste vara kompatibla signaler i bägge ändar.
Adaptern du länkar till är en VIDEOBALUN och har inget alls med nätverk att göra.
Jämför med en bil, du KAN åka till en mack och tanka diesel eller bensin i tanken, pistolhandtaget passar ju oavsett bränsle,
men bensinbilen kommer INTE att fungera om du tankar diesel.
Eller om jag löder fast en VGA-kontakt på min brödrost så kommer jag INTE att kunna rosta bröd trots att kontakten passar.
//B1N4RY
Det verkar som Netgear har en cg3100 med F-kontakt för docsis på wansidan och 4st 10/100/1000 rj45 på insidan samt Wlan med N-stöd. Denna verkar man få med de snabbaste comhemlinorna.
Den har även två telefoniportar samt usbport.
Man kan som sagts tidigare inte använda den som router till annat än comhem/docsis men det borde gå att stänga av dhcp-servern i den och använda de interna portarna kopplade till en annan router för att få en switch/accesspunkt.
Vore intressant att ta reda på om den kör linux som man kan komma åt. Då skulle man ju lätt kunna ändra en av insidans rj45 till wanport.
http://www.netgear.se/Products/Routersa ... ifications
Den har även två telefoniportar samt usbport.
Man kan som sagts tidigare inte använda den som router till annat än comhem/docsis men det borde gå att stänga av dhcp-servern i den och använda de interna portarna kopplade till en annan router för att få en switch/accesspunkt.
Vore intressant att ta reda på om den kör linux som man kan komma åt. Då skulle man ju lätt kunna ändra en av insidans rj45 till wanport.

http://www.netgear.se/Products/Routersa ... ifications