Motorcykelprojekt "Drivkraften"
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Gotis har koll på läget. Skulle man driva bakhjulet på vänster sida så måste man flytta växellådan till vänster. Och sen ligger transen ytterst som oxå skall flyttas lika mycket. Hela det paketet väger ganska mycket. Så man hadde fått sitta med röven förskutet till höger för att inte välta *S* Ser roligt ut och är nog ganska jobbigt att köra så.
Dessutom hade transen kommit så långt ut att den hade kasat i marken vid sväng till vänster.
Helst när man har satt dit en öppen 3" belt som redan den växer ut ganska mycket.
denna lösningen var smidigast. Att ha drivningen på höger sida.
/ tony
Dessutom hade transen kommit så långt ut att den hade kasat i marken vid sväng till vänster.
Helst när man har satt dit en öppen 3" belt som redan den växer ut ganska mycket.
denna lösningen var smidigast. Att ha drivningen på höger sida.
/ tony
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Såg på Discovery (American Chopper) förra veckan att dom monterade en låda med uttag på båda sidor, dvs. dom hade remmar på båda sidor om hjulet! Så nu vet ni att det finns alla varianter 

-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Sista skruven fick Chip Foose sätta dit på mässan I jönköping i helgen,,,, Det kändes mycket bra

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Är inte mycket för shoppers men kan inte annat än hålla med; riktigt snyggt det där!
En grej jag gärna vill nämna lite är bromslangen till bakbromsen. Tycker den kan vara lite utsatt för förslitning eller egentligen mer att haka fast i något när den är så förhållandevis nära marken och öppen. Visst det ser ut att vara stålombundet så ev förslitning tar nog en bra tag om så varit men mer om det tex kunnat fastna i något. Hade personligen nog sett om det inte gått att ändra så det varit mer jämt med tex med staget som håller fast hela bromsoket så blir det skyddat mot att fastna i något i alla fall och så blir "linjen" än lite bättre med kanske.
Ville bara nämna det i förbifarten.
En grej jag gärna vill nämna lite är bromslangen till bakbromsen. Tycker den kan vara lite utsatt för förslitning eller egentligen mer att haka fast i något när den är så förhållandevis nära marken och öppen. Visst det ser ut att vara stålombundet så ev förslitning tar nog en bra tag om så varit men mer om det tex kunnat fastna i något. Hade personligen nog sett om det inte gått att ändra så det varit mer jämt med tex med staget som håller fast hela bromsoket så blir det skyddat mot att fastna i något i alla fall och så blir "linjen" än lite bättre med kanske.

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Drog med mina bröder på mässan i helgen och var tvungen att ta en bild på ert fina bygge, tummen upp 

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Fan vad najs med Chip Foose! Grymt bygge, ser mycket bra ut.
mvh
Kalf
mvh
Kalf
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Här kommer lite bättre bilder. Någon som kan ändra dem till klickbara länkar istället? Tackar!
Foose poserar med skruven. (plus Agne och ChopperTony himself.)
Sista skruven.
Motorcykeln.
/// Mvh Tony
Och tack för alla positiva ord om hojen
-----
Fixade länkarna
//Jimmy
Foose poserar med skruven. (plus Agne och ChopperTony himself.)
Sista skruven.
Motorcykeln.
/// Mvh Tony
Och tack för alla positiva ord om hojen

-----
Fixade länkarna
//Jimmy
Senast redigerad av choppertony 9 april 2010, 20:22:57, redigerad totalt 1 gång.
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Håller med dej i princip, men nu är ju bakbromsen ganska sällan använd på en hojHenry skrev: En grej jag gärna vill nämna lite är bromslangen till bakbromsen. Tycker den kan vara lite utsatt för förslitning eller egentligen mer att haka fast i något när den är så förhållandevis nära marken och öppen.

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26511
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Håller med dej i princip, men nu är ju bakbromsen ganska sällan använd på en hoj
Så sant på så vis men när den dagen kommer att man behöver den så fungerar den kanske inte så det är inte ett riktigt hållbart argument på så vis. Man får ju en del bättre bromskraft med båda vilket mycket väl kan vara skillnaden mellan liv och död även om vad är det nu 75% (?) av tyngden ligger på fram vid bromning så vid en situation bromsar man ju inte enbart med frambromsen.
Men nu skall vi inte kladda ner mer i tråden med den extremt fina mc:n.
Så sant på så vis men när den dagen kommer att man behöver den så fungerar den kanske inte så det är inte ett riktigt hållbart argument på så vis. Man får ju en del bättre bromskraft med båda vilket mycket väl kan vara skillnaden mellan liv och död även om vad är det nu 75% (?) av tyngden ligger på fram vid bromning så vid en situation bromsar man ju inte enbart med frambromsen.
Men nu skall vi inte kladda ner mer i tråden med den extremt fina mc:n.
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
Troligtvis så syns choppern i TV8 helgen 22-23/5. Ystad-Haparanda med Robert Aschberg och Gert Fylking. De skall lifta från Haparanda och ner till ystad. Den 22 skall jag visa upp Choppern i Jönköping. Så troligt vis så visas det på söndagen den 23/5 kl 19.00.
Den kommer att finnas på Tradera hela Maj. Så ta nu fram den stora börsen. Släng ut kärringen o sälj husvagnen, för nu skall det budas på en riktigt snygg chopper *L*
Den kommer att finnas på Tradera hela Maj. Så ta nu fram den stora börsen. Släng ut kärringen o sälj husvagnen, för nu skall det budas på en riktigt snygg chopper *L*
-
- Inlägg: 822
- Blev medlem: 23 mars 2009, 19:04:00
- Ort: Ystad
Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"
För er som missat det så ligger drivkraftenschopper ute på Tradera nu 2010 05 06. Vi hoppas på att det blir ett bra slutbud på den så Cancerfonden kan inbringa en trevlig summa.
http://www.tradera.com/Motorcykel-mot-p ... _111910742
Nu till en annan sak. Ett Mc-batteri eller bilbatteri kan nog visa 12-13 volt men försöker man starta så orkar det inte?
Jag minns att jag hade problem med ett bilbatteri en gång och då så kollade de batteriet med en apparat som en voltmätare dalade ganska snabbt.
Är det något man kan bygga själv? Hur mycket belastar man batteriet med? och med vad?
Det skulle helst vara billigt oxå *L* En mätare som mäter volt finns ju på KoC.
När vet man om batteriet är ok eller ej ok? hur snabbt skall det dala ???
Skall man koppla själva mätaren parallellt med det man belastar med? Gissar det..."nybörjare" Det kanske finns någon som gjort något liknande här! Tackar för tips och idéer. /// mvh / Tony
http://www.tradera.com/Motorcykel-mot-p ... _111910742
Nu till en annan sak. Ett Mc-batteri eller bilbatteri kan nog visa 12-13 volt men försöker man starta så orkar det inte?
Jag minns att jag hade problem med ett bilbatteri en gång och då så kollade de batteriet med en apparat som en voltmätare dalade ganska snabbt.
Är det något man kan bygga själv? Hur mycket belastar man batteriet med? och med vad?
Det skulle helst vara billigt oxå *L* En mätare som mäter volt finns ju på KoC.
När vet man om batteriet är ok eller ej ok? hur snabbt skall det dala ???
Skall man koppla själva mätaren parallellt med det man belastar med? Gissar det..."nybörjare" Det kanske finns någon som gjort något liknande här! Tackar för tips och idéer. /// mvh / Tony