Projekt: Petrinis sensornätverk

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Re: Projekt: Petrinis sensornätverk

Inlägg av f.petrini »

Vad det ska bli? Det är kul att bara bygga, måste det bli nått? ;)
Jag har börjat skriva lite mer om projektet, ska bara hitta lite tid för att fixa färdigt det.

Varför Zigbee?
För att jag hade moduler sen tidigare och jag tycker det är det smidigt och flexibelt.
Jag gillar speciellt möjligheten att köra meshnätverk där det inte spelar någon roll om två noder som ska kommunicera inte har direktkontakt så länge de har kontakt med någon annan nod i nätverket.
Dessutom är det många som tillverkar och säljer moduler så det är inte svårt att få tag på.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Trevligt, gillar den här tråden, så jag är bara nyfiken : )
Har själv ett litet ZigBee hemmanätverks projekt i startgroparna, ska bara få klart min brödrostsugn först.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Haken är dock om man vill sälja produkterna senare så åker man på 2500 USD/år.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jo, men inte om det är ett hobbyprojekt.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Idag fixade jag det sista så nu är prototypen klar. :D

Detta kortet ska användas till att labba med så det sitter en massa saker på det som inte ska finnas på de riktiga korten.
De stora lysdioderna ska t.ex. inte sitta som jag gjort nu utan monteras så att de sticker ut ur lådan och de ytmonterade lysdioderna, switcharna, temp. sensorn, stiftlisterna och SD-kortet lär inte monteras.
Jag kommer att programmera flashet innan det monteras så JTAG-headern behövs inte heller sedan. Jag kan uppdatera mjukvaran over-the-air via XBee:n.

Ett problem uppstod då jag testade kortet efter att allt monterats.
Jag kopplade först in den med en väggvårta och testprogrammet började blinka med lysdioderna som den skulle. Kopplade sen in den med debugadaptern men då funkade den inte. Den började blinka men sen dog den.

Testade med väggvårtan igen och det funkade. :humm:
Kortet ska ju inte dra så mycket ström att debugadaptern inte klarar att driva det. Jag stoppade in multimetern mellan kortet och väggvårtan. Drygt 700mA, så nått var fel...

Plockade bort XBee:n, ingen skillnad. Stoppade dit fingret på temperatursensorn. :shock: Aj som fan!
Temperatursensor brukar inte betyda "generera en massa värme". Jag hade naturligtvis vänt den åt fel håll så GND->VCC och VCC->GND. :doh:
Klantigt eftersom det är tydligt markerat på kortet hur den ska sitta. :evil:

Nåja, ingen skada skedd förutom på mitt finger.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av f.petrini 18 december 2011, 20:43:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

I går monterade jag det andra kortet jag hade och fräste ut hål i lådan så nu är prototypen klar att testas skarpt...

Det blev en liten miss med den ena plåten. Det skulle ju varit ett litet runt hål till strömuttaget men jag hade lite bråttom så jag missade att ändra innan jag fräste hålen. :doubt:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Mycket snyggt :bravo:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Otroligt snyggt! :bravo:

Edit: Haha, vi sjunger visst lovsång i kör! :D

Förresten, trevligt att läsa om konstiga problem som uppstår vid igångkörning; det är nåt som ofta inte finns med i projektbeskrivningarna men som iaf jag verkligen känner igen mig i! :wink:
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ser bra ut! :tumupp:

Ett tips, måla dom frästa hålen i gavlarna med en svart OH-penna.
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Tack för det tipset, det hade jag inte tänkt på. :)
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Ser riktigt proffsigt ut :bravo:
Snyggt är det ifall.

håller med andra talare, bra dokumenterat och trevligt att läsa om problemen som du stöter på :)

En fråga bara, varmlufts lödning. måste man ha en sådan lödstation eller kan man komma undan med en varmlufts pistol eller liknande? annars är det bara börja spara slantarna :P
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Varmluftspille är inget bra jag har testat :? Problemet är att det blir FÖR hett och mycket svårkontrollerat.

En varmluftare får man under tusingen på ebay sist jag kollade. Tråden gör ju att tarmen suger :mrgreen:

Dock tycker jag det är liiiite fusk när man har förtenta paddar från början det underlättar ju aningens :vissla:
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

Det blev klart snyggare efter att jag gått loss med spritpennan på lådan.

Bild
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ser bra ut!

Blev mer nyfiken på hur du lödde? Körde du pa för pad eller värmde du hela med någon slags fyrkantsmunstycke som täcker hela kretsen eller hur gjorde du? +samma fråga för motstånden! Resultatet är ju liksom tiptop :tumupp:
Användarvisningsbild
f.petrini
EF Sponsor

Inlägg av f.petrini »

På CPU:n körde jag med ett kvadratiskt munstycke som värmde hela kretsen på en gång.

På alla andra komponenter körde jag med ett litet runt munstycke (ca 5mm) och värmde komponent för komponent.
Det tar lite tid till att börja med men när kortet blir varmt så tar det bara några sekunder per komponent.
Skriv svar