Vet inte hur det är med katter, men har iaf haft en hund som blev helt tokig när jag testade en gammal ultraljudsbaserad fjärrkontroll. Han kom rusande och var väldigt nyfiken på det ljudet.
Om katten är chipmärkt kan du bygga ett sådant här system http://www.ns-tech.co.uk/blog/2010/02/a ... ng-system/ och logga kattens rörelser inom hemmet och få ut statistik om tex hur mycket den ligger i soffan, är ute, är vid matskålen mm. Sedan kan du "tagga" resten av personerna i hushållet och fjärrövervaka dom på jobbet
grym skrev:
jag hadde provat med en liten blåsning på katten när den är precis framför blomman, lätt ordnat, blåsning, tryckluft och ventil, lagom mycket
detektering, två korsande ir detekteringar, om båda bryts så måste något finnas i korset, katten som är precis framför skyddsvärt objekt, som åker på en lätt blåsning, vilket dom avskyr
Det låter intressant. Men hur fasen bygger man en sån. har du en "färdig" beskrivning, månne?
bara funderade på ungefär samma lösning på den ultimata flugfällan, fast då att suga undan flugan när den kommer i korset
75-221-70
från elfa är smidiga och bra som detektor, funkar en halvmeter minst, behövs lysdiod som matchar till den
en andgrind och en effekttrissa som drar en tryckluftsventil, det behöver inte vara särskillt svårt
Alla katter reagerar inte negativ på att man blåser på dem! Grannes katt kunde ligga i timmar framför en bordsfläkt och rulla sig!
Flickvännens katt försöker pussas om man blåser på henne (katten alltså) så det kan reslutera i att katten äter tulpaner som aldrig förr!
Jimmy: Hör ofta detta om djur att man kan inte göra si och så, men hur ska man då göra ibland? Vad gör man om inte kattgräs fungerar och var ska man ställa något synligt men så en katt inte kommer åt det?
Iofs, en glas/plexilåda är ju väldigt humant! Dels ser han ju garanterat glaset om vi bara knappt ser det och tar han sats o använder sig själv som murbräcka är han ovanligt dum!
En RFID-läsare kopplad till en summer/luft etc, driven av batteri. Sen när katten närmar sig blommorna, diskbänken etc, så utlöses signalen. Och det är bara katten som kan utlösa den. Slipper man bli skiträdd, när man mitt i natten ska upp o dricka vatten..
Nu saknas bara en byggbeskrivning. Någon som har en idé?
Sorry om jag förstör din idé men är det inte så att de där RFID-chippen bara går att avläsa från några centimeters avstånd max pga att de är passiva små saker? Fast det kanske räcker om den sitter alldeles vid blomman...
Avståndet beror helt på hur antennen är konstruerad. Ju mer energi man skickar ut och ju känsligare mottagaren är desto längre avstånd kan man läsa taggen på.
Jag blir något upprörd när jag läser vissa förslag som är i det närmaste djurplågeri. Höga ljud, ljus och liknande stressar katten och som en tidigare skrev så tuggar nervösa katter mer på saker samt att de kan börja kissa inne.
Viktigt också att inte blanda ihop kattmynta med kattgräs. Kattmynta skapar ett rus som också ger en mer nervös katt om de har för stor tillgång till det. Någon skrev att kattgräs inte alltid funkar och det gör det inte. Tycker att kattgräs har två problem, det är lite klent och inte mycket att tugga på samt att rötterna ofta är grunda vilket gör att katten drar upp jord som stökar ner. Vissa bambuväxter är bättre. Köp i kruka och ställ på golvet. En katt som tuggar i sig växter har ett behov av detta som måste tillgodoses, och oftast räcker detta.
Katter kräver dessutom, precis som alla djur, faktiskt en del uppoffringar. Man får helt enkelt ta att de inte alltid gör som man vill och att en del saker blir förstörda. Innan man använder sig av diverse avskräckande substanser så kolla också så att detta inte är giftigt för katten. Vissa ämnen man inte tror skall skada en katt kan orsaka allvarliga sjukdomar eller död även i små mängder.
Om man själv kan leva med lukten ett tag kan en sak att försöka vara att ställa en liten skål ättiksprit bredvid tulpanerna då katter ogärna är i närheten av den lukten. Ibland kan även citrus funka så testa att ta lite citronsaft på eller bredvid tulpanerna.
Själv har jag två katter som äter mina växter, klöser sönder mina möbler och ställer till allmän oreda, men jag valde att skaffa dem och då har jag ett ansvar att ta hand om dem och se till att de mår bra oavsett om det kan vara obekvämt ibland. För att vara lite hård och säkert reta upp en och annan tycker jag att man skall tänka efter innan man skaffar djur, för de är levande varelser som man inte bara gör sig av med när det inte passar mer.