AMP-5 och högtalare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: AMP-5 och högtalare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan seriekoppla spolarna - no problemas! Eller köp närmaste högre värde och linda av, eller be någon som har ett LCR-instrument gra det, eller linda egna spolar efter nomogram eller formler.

Jag kollade till mitt bautabygge (vad gäller filter) på HiFi-kit, Ljudia och utomlands, Strassacker, vilka faktiskt var skapliga i pris, och sedan köpte jag lite här och lite där.
Bautabygget har 24dB elliptiska filter eftersom elementen (ringradiatorn du hade hittat tidigare) och 8-tummarna knappt överlappade varandra vid delningsfrekvensen.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Bild

De här sakerna hade jag tänkt beställa. Men det blir troligtvis då löningen har ramlat in.
Enda nackdelen är att jag saknar något att mäta induktanser med... Men det kanske bor någon här i närheten som har en L-meter och som kan tänka sig att linda om dem.

Sen så kan det se ut som att det är alldeles för många motstånd, men det var för att de inte hade rätt värden så då får man ju ta och tänka till lite.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ja just det, jag hittar inte mitt andra basreflexrör. :evil:
Xynter

Inlägg av Xynter »

soundbrigade är det viktigt med måtten på basreflexrören?
För de som jag hittade på hifikit var antingen för stora eller för små i diameter.
Den som jag har valt nu är lite för stor.

(Bilder på kortet och de vackra kontaktdonen kommer då jag har fått lite ström i kameran.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vet inte riktigt hur man räknar men kan man inte kolla volymen INNE I röret kanske?!
vad skulel det vara för diameter och vad fick du tag på?
Xynter

Inlägg av Xynter »

Innerdiametern är 48mm på det jag hittade och enligt det jag fick av dig så ska det vara 44mm id.
Jag tänkte precis samma sak, att det är volymen som man ska försöka att matcha.
Då borde det räcka att korta av den x mm.
Jag tror jag ska ta och sätta mig och räkna lite på volymen på röret enligt ritningen och sen kolla hur mycket det grövre röret skulle behöva kortas av.

Edit:
Nu har jag räknat lite och för att matcha på fem decimaler så ska det grövre röret vara 63,865. Så jag tror det får bli 64 mm långt om man ska matcha volymen.

Edit 2:
Det blev en beställning nu iaf. Plånboken kommer väl att säga :verysad: medans jag själv säger :happy:...
Borre

Inlägg av Borre »

Har en tid tänkt bygga mig några mindre högtalare, men inte kunnat bestämt mig för vilka.
Vad tror ni om dessa två?
Denna 105K som soundbrigade länkar till eller följande borta hos faktiskt.se:
Visaton AL130! -> liten byggtråd 9LAEH
Liknande storlek men AL130 kanske något dyrare. Är nog mest sugen på AL130 tror jag, hm.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Den högtalaren såg ju ganska intressant ut. Men eftersom att beställningen är lagd för min del så blir det 105K modellen.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Nu har jag kollat med en lokal byggvaruhandlare angående lådorna och det var inga som helst problem att få det tillkapat och hålen utfrästa.
Men kapslingen till förstärkaren går det sämre med... Jag kan få det bockat så som jag vill ha det men håltagning är det värre med...
Det verkar som att jag måste ta hjälp av någon här på forumet för att få till fronten och bakstycket. Jag hoppas att det finns i närheten så att jag kan svänga förbi med materialet och få se på då det fräses ur, men sån tur kan jag väl inte ha.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Borre Jag har ett par AL170 i Fontana högtalare och är fantastiskt nöjd med dom, när dom väl vart inspelade.

Säger ju kanske inte så mycket om AL130'an, men ville ändå nämna det.
Xynter

Inlägg av Xynter »

Nu har jag fått hem elementen och delarna till delningsfilterena. :happy:
Nu så måste jag förbi och få låddelarna kapade och hålen frästa. Sedan så kommer ju det roliga att linda om spolarna...

Gör det något om man har fel induktans till högtalarna? Förutom att det inte delas där det ska.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju kolla med folk på forumet om de är villiga att mäta och linda av spolarna. Jag har en enkel LCR-mätare (Conrads) och kan fixa åt dig om ingen annan ställer upp.
Xynter

Inlägg av Xynter »

soundbrigade, jag måste nappa på det där erbjudandet.
Om du vill så kan du få en slant som tack för hjälpen.

PM'a mig om det är möjligt. Tack på förhand.
Xynter

Inlägg av Xynter »

P.g.a mitt teflonminne och andra mindre viktiga orsaker så har det blivit dåligt med något uppdaterande här av mig. Men för att ni ska få lite koll på läget så är högtalarna ihopmonterade och jag har provat dom i ett par sekunder. Sedan så har det uppdagats ett problem med mitt förstärkarkort... På en kanal så skickar den ut ~13VDC då den är igång och som de flesta vet så gillar högtalare inte likspänning. Som tur är så har AMP-5'an en skyddskrets som slår ifrån ett relä om det skulle var något fel.

Så som det ser ut nu efter att ha frågat och diskuterat lite grann på 41hz.coms forum så blir det ett nytt förstärkarkort och då ska det helst fungera utan några större problem.

(Jag hade lagt upp några bilder på projektet, men eftersom att jag sitter på jobbet och SDC inte gillar att man kopplar in saker så kan jag inte lägga upp något sådant för tillfället.)
Xynter

Inlägg av Xynter »

Efter lite mer diskussion på 41hz.coms forum så står jag i valet och kvalet...
Jag har blivit intresserad av AMP10an och överväger att byta till en sådan, men eftersom att jag har en AMP5a så skulle det underlätta om jag köpte en ny AMP5a eftersom att jag då ska ha samma upplägg och förhoppningsvis samma spänningar överallt.
Då jag säger AMP10 så menar jag AMP10-Basic. Då slipper jag linda några nya induktanser och den har ett relä på kortet för att skydda högtalarna. Det tror jag kommer att behövas, då den här stereon troligtvis kommer att hamna på några fester och man vet aldrig vad folk gör på fyllan...
Skriv svar