Hehe, nä. Tänk om det varit så. Teleporteringshål.
Hålet i föregående bild går bara genom EN vägg, den mellan hallen och köket.
Kabeln från källaren går såhär:
Från servern, upp till taket och längs med ett sekundärvärmerör, ut i källarkorridoren. Upp på kabelstege några meter, till första hålet borrat av stadsnätsägaren för några år sen upp till första våningen. Vidare i kabelkanal rakt upp, genom nästa hål, en till kabelkanal, ett till hål, en till kabelkanal i lite kringelkrokar och så genom hålet jag gjorde från trapphuset in till mig. Där går den i kabelkanalen på bilden ovan. Samtidigt har jag dragit en till kabel från ett enkeluttag placerat bredvid befintligt ISP-uttag. En liten 0,5m TP-kabel i en liten loop där. Båda kablarna går genom nyaste hålet, genom 20mm flexslang, som går en kort bit genom städskåpets överskåp, ut genom ventilen till vardagsrummet, bakom nya hyllan. (Kanske minns du att jag för ett tag sen slet bort den lilla ventilationstrumman av trä där inne i överskåpet och pluggade hålet upp med två flaskor fogskum...

Ventilgallret har nu som enda funktion att ha en flexslang genom sig

) Slangen tar slut efter ett par decimeter, och kabeln fortsätter bakom hyllan, längs golvlisten, och genom ett till hål in i skrubben. Där sitter nu det jordbävningssäkra stativet (Det känns onödigt stabilt, men ska det vara så ska det vara!), med en 24-portars RJ45-panel, och routern på en hylla.
Jag har faktiskt en hel del borrade 14mm-hål i hörn här och där med islagna 14mm VP-rör, sen många år tillbaks. Väldigt praktiskt!
Men vänta nu, från servern? Ja just det, servern är nere i hobbyrummet! 0,5A och en del oljud mindre i köket. När jag orkar ska jag skruva upp 486:an i skrubben, montera isär 19"-skåpet och bära ner det i källaren. Känns inte riktigt aktuellt då jag dras med en jobbig förkylning.