Sänka varvtal på fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

fan de är ju bara koppla en lampsockel i serie mellan motorn å matning så kan man reglera via att bytta glödlampa.. :lol:
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det blir ju samma sak som att sätta ett effektmotstånd, du grillar bort värme. Men den ändrar ju inte frekvensen.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

jag menade inte det riktigt seriöst men om man nu måste köra med motstånd så är det ju billigare och enklare med en glödlampa=)
men jag rekomenderar det inte.
är ju ett gammalt tv service trick,, om man inte har tillgång till vrid trafo
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det är ett gammalt trick för att testa nätdelen i tv-apparater, utan att ha "resten" av tv:n inkopplad. I det fallet fungerar det, för den sitter på sekundärsidan och fungerar som en resistiv last.

Men i en AC-fläkt går inte den tekniken, just för att det är AC och inte DC.
slimy
Kontakt:

Inlägg av slimy »

Varvtalsreglering av AC-motorer sker som sagt genom att ändra frekvensen.. men läste lite i Elteknikboken som jag har och då står det:
Varvtalsreglering (detta gäller trefas asynkronmotorer, är det samma sak med enfas?) kan ske genom
1, ändring av frekvensen, det vanligaste.
2, ändring av eftersläpningen.
3, ändring av poltalet.
Ändring av eftersläpningen kan ske på lite olika sätt, men sänker man spänningen med 30% kan jag utläsa ur ett diagram att varvtalet sjunker lite. Detta gäller om belastningen är konstant..
Kruxet, som jag förstår det, är att momentet minskar mycket och vartalet minskar lite.. det är väl därför man inte använder den här metoden utan reglerar frekvensen istället..?

Är jag helt ute och cyklar eller är det så här det funkar? Skulle nog ha hängt med lite bättre på lektionerna :)
Skriv svar