Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
Re: Borde inte Microsoft vara "schystare" mot skolor?
Skolornas primära uppgift är att utbilda i framför allt kärnämnena, och de skall göra det så effektivt som möjligt.
Datorerna är enbart ett verktyg och inget annat.
Skolorna skall använda de system som är mest effektiva för ändamålet.
Eftersom 95% eller nått sånt av eleverna använder MS-produkterna hemma, skall skolorna använda dessa också.
Det är totalt kontraproduktivt och synnerligen ineffektivt att då försöka röra till det för de stackars eleverna genom att införa en massa obskyra och konstiga programvaror som eleverna definitivt inte använder normalt.
Fria programvaror i all ära, men håll grundskolorna och gymnasierna utanför dessa mycket udda företeelser.
Eftersom 95% eller nått sånt av eleverna använder MS-produkterna hemma, skall skolorna använda dessa också.
Det är totalt kontraproduktivt och synnerligen ineffektivt att då försöka röra till det för de stackars eleverna genom att införa en massa obskyra och konstiga programvaror som eleverna definitivt inte använder normalt.
Fria programvaror i all ära, men håll grundskolorna och gymnasierna utanför dessa mycket udda företeelser.
Fria programvaror handlar om frihet, inte gratis.
Det går alldeles utmärkt att få betala pengar för fri programvara.
Även om datorerna bara är verktyg så skall skolan lära ut hur man GENERELLT använder verktygen. Hur skulle det se ut om t.ex. skolorna bara tillät en modell av miniräknare? Bara tillät ett enda uppslagsverk?
Att lätt kunna sätta sig in i hur ett program fungerar är ganska väsentligt idag.
Hur klarar sig de som lärt sig Office 2003 nu med den nya (i mina ögon hemska) Office där man t.o.m. tagit bort de vanliga hederliga menyerna?
Det går alldeles utmärkt att få betala pengar för fri programvara.
Även om datorerna bara är verktyg så skall skolan lära ut hur man GENERELLT använder verktygen. Hur skulle det se ut om t.ex. skolorna bara tillät en modell av miniräknare? Bara tillät ett enda uppslagsverk?
Att lätt kunna sätta sig in i hur ett program fungerar är ganska väsentligt idag.
Hur klarar sig de som lärt sig Office 2003 nu med den nya (i mina ögon hemska) Office där man t.o.m. tagit bort de vanliga hederliga menyerna?
> Fria programvaror handlar om frihet, inte gratis.
Vilket är komplett irrellevant för de allra flesta. De flesta
behöver bara få "the job done".
> Hur skulle det se ut om t.ex. skolorna bara tillät en modell av miniräknare?
Tillåter kanske är fel ord, men de flesta skolor förordrar (rekomenderar eller har
rabattavtal med en lokal leverantör) på en viss modell som man har valt för
att göra hela situationen hanterbar. Helt OK. Och det spelar igentligen ingen
större roll vilken man väljer.
> Hur klarar sig de som lärt sig Office 2003 nu med den nya (i mina ögon
> hemska) Office där man t.o.m. tagit bort de vanliga hederliga menyerna?
Många fortsätter bara med Office 2003...
Vilket är komplett irrellevant för de allra flesta. De flesta
behöver bara få "the job done".
> Hur skulle det se ut om t.ex. skolorna bara tillät en modell av miniräknare?
Tillåter kanske är fel ord, men de flesta skolor förordrar (rekomenderar eller har
rabattavtal med en lokal leverantör) på en viss modell som man har valt för
att göra hela situationen hanterbar. Helt OK. Och det spelar igentligen ingen
större roll vilken man väljer.
> Hur klarar sig de som lärt sig Office 2003 nu med den nya (i mina ögon
> hemska) Office där man t.o.m. tagit bort de vanliga hederliga menyerna?
Många fortsätter bara med Office 2003...

Och efter en kort tillvänjningsperiod på några dagar, så är man av den åsikten att det är det bästa de har hittat på.
Så skolorna ska begränsa kemiutbildningen till det som finns i skafferiet i normala hem också ?TomasL skrev:Skolornas primära uppgift är att utbilda i framför allt kärnämnena, och de skall göra det så effektivt som möjligt.
Dessutom säger du emot dej själv, om det mest effektiva systemet INTE är det som eleven har hemma, hur gör man då ?
Nä, det är ju förstås mycket bättre att sänka kraven så dom passar eleverna.. så har vi snart utbildat hela generationer som knapptDet är totalt kontraproduktivt och synnerligen ineffektivt att då försöka röra till det för de stackars eleverna genom att införa en massa obskyra och konstiga programvaror som eleverna definitivt inte använder normalt.
klarar det fyra räknesätten och tror att T9 är det enda sättet att skriva..
Det är inte meningen att skolan ska vara lätt, det är meningen att den ska ge en bra baskunskap i grundskolan, och en
mer specialicerad utbildning på gymnasie/högskolenivå.
Sen är det alltid bra att se på saker från olika håll oavsett, har man använt tre cadprogram så är det troligare att man kan
lära sej det fjärde snabbt än om man var helt inkörd på ett enda.
Udda och udda.. det beror väl lite på vad man ska jobba med, jag använder tex inga microsoftmjukvaror i mittFria programvaror i all ära, men håll grundskolorna och gymnasierna utanför dessa mycket udda företeelser.
arbete, och större delen av det jag gjorde på förra jobbet kördes inte heller på MS-OS.
> Eftersom 95% eller nått sånt av eleverna använder MS-produkterna hemma, skall skolorna använda dessa också.
Säg "på de flesta arbetsplatser" istället för "hemma" så blir det mer rellevant.
Det förrändrar dock inte så mycket i grunden.
> Dessutom säger du emot dej själv, om det mest effektiva systemet INTE är
> det som eleven har hemma, hur gör man då ?
Det mest effektiva systemet är det som är vanligast "out there", d.v.s det
som skolutbildningen är tänkt att förbereda eleverna på. De som vill och är
intresserade kommer säkert i alla fall att sitta "hemma" med sina Linux system,
men då handlar det om något helt annat och det är inte rellevant för skolan.
Vi talar alltså fortfarande om de fall där datorn är ett verktyg i utbildningen, inte
om *datorutbildning* specifikt, det är en helt annan sak, och stället helt andr
krav på utrustning och inriktning.
Säg "på de flesta arbetsplatser" istället för "hemma" så blir det mer rellevant.
Det förrändrar dock inte så mycket i grunden.
> Dessutom säger du emot dej själv, om det mest effektiva systemet INTE är
> det som eleven har hemma, hur gör man då ?
Det mest effektiva systemet är det som är vanligast "out there", d.v.s det
som skolutbildningen är tänkt att förbereda eleverna på. De som vill och är
intresserade kommer säkert i alla fall att sitta "hemma" med sina Linux system,
men då handlar det om något helt annat och det är inte rellevant för skolan.
Vi talar alltså fortfarande om de fall där datorn är ett verktyg i utbildningen, inte
om *datorutbildning* specifikt, det är en helt annan sak, och stället helt andr
krav på utrustning och inriktning.
Nu är det ju mest bara forumtrollning det är frågan om, för dummare argument får man nog leta på vakna.se efter.
Naturligtvis har skolorna ett stort ansvar över vad man binder upp eleverna mot. Och att 95% skulle ha exakt samma version som skolan av MS Office hemma är rent jävla bullshit. Eftersom i princip inga datorer levereras komplett med MS Office så måste det köpas in separat och det gör folk knappast om dom inte absolut måste. Och för varje version ändras gränssnittet så markant att det skulle kräva fullständig ombildning. För det enda som är gemensamt gränssnittsmässigt hittar man också i Open Office!
Sedan kan man fråga sig - på vilket vis skadar det om skolan använder ett fritt system? Folk är väl fria att köpa fast sig i MS hemma om dom vill, men det varken kostar pengar eller är olagligt på något vis att *även* köra in Open Office i sin hemmadator (och alla datorer man har - om man har flera så gäller ju en licens per dator hos MS).
Tänker också på kostnader hos familjer som inte har den bästa av ekonomier. Som kanske ärvt sin dator och som knappast heller innehåller MS Office. Ska det vara ett krav att man ska köpa licenser för tusentals kronor för att kunna hänga med i undervisningen i skolan? Dessa familjer är också anledningen bakom att skolan inte får kräva extra utlägg för skidresor etc. Alla ska kunna delta oavsett ekonomisk bakgrund. Men enligt eran logik så är det helt okej om skolan kräver en tusenlapp eller två per elev för att kunna åka till Alperna? Och de fattigjon som inte har råd kan stanna hemma och räkna matte på kulramar?
Avslutningsvis skulle jag vilja ha en redovisning för varför Open Office skulle vara ett så dåligt alternativ till MS Office? Vad skiljer så markant att man inte kan använda MS Office hos en arbetsgivare om denne nu råkar använda det, för att man är utbildad på ordbehandling i Open Office?
EDIT: Naturligtvis ska det bara serveras Coca Cola i matsalarna på skolan, eftersom det är den mest populära drycken på arbetsplatser. Och religionsundervisningen går helt att ta bort eftersom den på inget vis har koppling till näringslivet, det enda skolan har till uppgift att forma.
Naturligtvis har skolorna ett stort ansvar över vad man binder upp eleverna mot. Och att 95% skulle ha exakt samma version som skolan av MS Office hemma är rent jävla bullshit. Eftersom i princip inga datorer levereras komplett med MS Office så måste det köpas in separat och det gör folk knappast om dom inte absolut måste. Och för varje version ändras gränssnittet så markant att det skulle kräva fullständig ombildning. För det enda som är gemensamt gränssnittsmässigt hittar man också i Open Office!
Sedan kan man fråga sig - på vilket vis skadar det om skolan använder ett fritt system? Folk är väl fria att köpa fast sig i MS hemma om dom vill, men det varken kostar pengar eller är olagligt på något vis att *även* köra in Open Office i sin hemmadator (och alla datorer man har - om man har flera så gäller ju en licens per dator hos MS).
Tänker också på kostnader hos familjer som inte har den bästa av ekonomier. Som kanske ärvt sin dator och som knappast heller innehåller MS Office. Ska det vara ett krav att man ska köpa licenser för tusentals kronor för att kunna hänga med i undervisningen i skolan? Dessa familjer är också anledningen bakom att skolan inte får kräva extra utlägg för skidresor etc. Alla ska kunna delta oavsett ekonomisk bakgrund. Men enligt eran logik så är det helt okej om skolan kräver en tusenlapp eller två per elev för att kunna åka till Alperna? Och de fattigjon som inte har råd kan stanna hemma och räkna matte på kulramar?
Avslutningsvis skulle jag vilja ha en redovisning för varför Open Office skulle vara ett så dåligt alternativ till MS Office? Vad skiljer så markant att man inte kan använda MS Office hos en arbetsgivare om denne nu råkar använda det, för att man är utbildad på ordbehandling i Open Office?
EDIT: Naturligtvis ska det bara serveras Coca Cola i matsalarna på skolan, eftersom det är den mest populära drycken på arbetsplatser. Och religionsundervisningen går helt att ta bort eftersom den på inget vis har koppling till näringslivet, det enda skolan har till uppgift att forma.
Du har naturligstvis helt rätt i att det är helt irrelevant vad som
finns *hemma*. Det är inte speciellt viktigt för skolan. Sen är
det nog dock så att MS-Office i alla fall är vanligare än OO på
arbetsplatser (men även sannolikt hemma). Om det är viktigt
för valet på skolan ? Tja, de flesta tycks tycka det i alla fall.
För övrigt så är det mesta i ditt inlägg så barnslig så det
är lite svårt att kommentera på ett konstruktivt sätt.
CocaCola och Alperna har inte mycket med detta att göra.
finns *hemma*. Det är inte speciellt viktigt för skolan. Sen är
det nog dock så att MS-Office i alla fall är vanligare än OO på
arbetsplatser (men även sannolikt hemma). Om det är viktigt
för valet på skolan ? Tja, de flesta tycks tycka det i alla fall.
För övrigt så är det mesta i ditt inlägg så barnslig så det
Skolan skall stimulera till lärande.
Alltså bör man låta eleverna prova på så många olika operativ och programvaror som möjligt.
Att skolan skulle utbilda för kommande arbete är fel. I alla fall hittar jag inget i skollagen om det, men den säger bland annat:
Alltså bör man låta eleverna prova på så många olika operativ och programvaror som möjligt.
Att skolan skulle utbilda för kommande arbete är fel. I alla fall hittar jag inget i skollagen om det, men den säger bland annat:
Utbildningen skall ge eleverna kunskaper och färdigheter samt, i samarbete med hemmen, främja deras harmoniska utveckling till ansvarskännande människor och samhällsmedlemmar. I utbildningen skall hänsyn tas till elever i behov av särskilt stöd.
Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom skolan skall främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan
sodjan: Det är det säkert, men frågan är ju hur relevant det är EGENTLIGEN.
Till att börja med är just office inte någonting som de flesta yrken har så enormt behov utav,
sen så skiljer sej GUI't åt VÄLDIGT mycket mellan olika officeversioner, så om man kan
MS-office X och sätts framför MS-office X+2 så kommer man vara ungefär lika förvirrad som om man
hade kört tex OpenOffice innan.
Till att börja med är just office inte någonting som de flesta yrken har så enormt behov utav,
sen så skiljer sej GUI't åt VÄLDIGT mycket mellan olika officeversioner, så om man kan
MS-office X och sätts framför MS-office X+2 så kommer man vara ungefär lika förvirrad som om man
hade kört tex OpenOffice innan.
Då har du förmodligen bara inte förstått. Kan man inte se parallellen med skolans neutralitet, både mot näringslivet och enskilda företag, så har man nog helt missförstått skolans uppgift. Mitt inlägg avspeglade ganska tydligt ThomasL's perspektiv på flera andra områden.sodjan skrev:För övrigt så är det mesta i ditt inlägg så barnslig så det
För att klargöra så pratar jag (vi?) om grundskolan. När det kommer till yrkesutbildningar i t.ex. grafisk formgivning så har jag full förståelse för att man väljer verktyg som Photoshop och Illustrator, även om där finns fria fullgoda alternativ.
Men att lära upp barn i en inlåst och mycket begränsad miljö är fortfarande lite som den influens svenska kyrkan hade på utbildningen i tidigt 1900-tal.
>> Datorerna är enbart ett verktyg och inget annat.
Hårdvaran är verktyg, men programmen har mer drag av kultur, eller brist på sådan.
Jag vill likna M$-program vid Kalle Anka och frikod vid litteratur som Dostojevskij och Camus.
Ibland svårtillgänglig och uppfordrande men mycket mer väsentlig. Skolorna behöver inte lära eleverna att läsa Kalle Anka.
Att 80% av frikoden på nätet är skräp är helt naturligt. Även 80% av böcker och tidningar som skrivs är också skräp.
Att kalla program med öppen och fri källkod för obskyra är direkt fel. Program men hemlig källkod är per definition obskyra.
Kinesiskt ordspråk:
Ge en man en fisk och du föder honom för en dag. Lär en man att fiska och du föder honom för hela livet.
M$ minerar havet med patentminor, bedriver rovfiske och säljer halvrutten fisk till sanslösa överpriser. Jag äter inte halrutten fisk rätt om den vore gratis, eftersom jag inte vill ha ont i magen.
M$-program får mig också att kräkas.
Hårdvaran är verktyg, men programmen har mer drag av kultur, eller brist på sådan.
Jag vill likna M$-program vid Kalle Anka och frikod vid litteratur som Dostojevskij och Camus.
Ibland svårtillgänglig och uppfordrande men mycket mer väsentlig. Skolorna behöver inte lära eleverna att läsa Kalle Anka.
Att 80% av frikoden på nätet är skräp är helt naturligt. Även 80% av böcker och tidningar som skrivs är också skräp.
Att kalla program med öppen och fri källkod för obskyra är direkt fel. Program men hemlig källkod är per definition obskyra.
Kinesiskt ordspråk:
Ge en man en fisk och du föder honom för en dag. Lär en man att fiska och du föder honom för hela livet.
M$ minerar havet med patentminor, bedriver rovfiske och säljer halvrutten fisk till sanslösa överpriser. Jag äter inte halrutten fisk rätt om den vore gratis, eftersom jag inte vill ha ont i magen.
M$-program får mig också att kräkas.
Senast redigerad av SvenW 18 januari 2010, 13:25:27, redigerad totalt 1 gång.
Då barnen fick deras datorer fanns det WinXP med och det får duga. Jag har installerat OO samt lite annat de kan använda och det flyter på skitbra, själv har jag WinOffice på en dator och OO på ett par andra och det är knappast något problem att använda än det ena och än det andra.
Och varför skulle M$ vara snällare mot skolor? M$ är ett vinstdrivande företag och de ska tjäna så mycket pengar de kan, om de bedömer att de vill leva länge måste de dock bara tjäna "lagom mycket" men det är DERAS bedömning av vad det är.
På mina barns skola använder de datorer en del i undervisningen, dock inte i nivå med att barnen har var sin. Det viktiga för dom är inte att det är fri mjukvara, det viktiga är att det fungerar!
Och varför skulle M$ vara snällare mot skolor? M$ är ett vinstdrivande företag och de ska tjäna så mycket pengar de kan, om de bedömer att de vill leva länge måste de dock bara tjäna "lagom mycket" men det är DERAS bedömning av vad det är.
På mina barns skola använder de datorer en del i undervisningen, dock inte i nivå med att barnen har var sin. Det viktiga för dom är inte att det är fri mjukvara, det viktiga är att det fungerar!
Alla skolor har inte Microsoft-mjukvara. Motala kommun började med OpenSource-prylar 2004:
http://www.corren.se/nYhEteR/?articleId=4660697 (Från 2004)
http://archive.corren.se/ostergotland/m ... Id=4362603 (Från 2005)
Enligt dom artiklarna så verkar projektet ha varit lyckat men jag har inte läst nåt om det på länge.
Sen kan jag väl tycka att det inte spelar så stor roll, bara det funkar! Jag kör själv både MS Office och OpenOffice både på jobbet och hemma. Inga bilder i teknisk dokumentation ritas i Word utan i Dia eftersom de inbyggda ritfuktionerna i både MS Word och OO Writer är helkassa... På jobbet använder vi dessutom DocBook/XML i (än så länge) liten utsträckning för vissa typer av delvis automatgenererade dokument.
I slutändan är det nog viktigare att man slipper idiotiska påfund som att "rapporten ska lämnas in i MS Word (doc)-format" som på ett fullständigt onödigt sätt begränsar valet!
http://www.corren.se/nYhEteR/?articleId=4660697 (Från 2004)
http://archive.corren.se/ostergotland/m ... Id=4362603 (Från 2005)
Enligt dom artiklarna så verkar projektet ha varit lyckat men jag har inte läst nåt om det på länge.
Sen kan jag väl tycka att det inte spelar så stor roll, bara det funkar! Jag kör själv både MS Office och OpenOffice både på jobbet och hemma. Inga bilder i teknisk dokumentation ritas i Word utan i Dia eftersom de inbyggda ritfuktionerna i både MS Word och OO Writer är helkassa... På jobbet använder vi dessutom DocBook/XML i (än så länge) liten utsträckning för vissa typer av delvis automatgenererade dokument.
I slutändan är det nog viktigare att man slipper idiotiska påfund som att "rapporten ska lämnas in i MS Word (doc)-format" som på ett fullständigt onödigt sätt begränsar valet!
På arbetsplatser är det förstås mer naturligt att funktion går före ideologi. Men vi pratar skolor. De har ett större ansvar än "det fungerar ju". Precis som Kalle Anka är mer lättläst som SvenW påpekar i sitt vältaliga inlägg ovan.