DeeJayPA2 skrev:Alla tre jag skrev klarar att pressa oisolerade kabelskor.
jo, men det finns flera olika typer av oisolerade pressdon och dina avser sådana där man stoppar in kabeln i rörpressdon - inte rullpressning som man gör med trådstartarens kontakttyp.
djävulskaperna finns i detaljerna och som tekniker så måste man just titta på detaljer hela tiden om det skall fungera ihop eller inte.
Den första du hänvisade hade iofs. _en_ hjärtformad pressning för rullpressning - men bara en, ganska stor storlek. skall man klämma kontakt ala trådstarten så måste man ha två olika hjärtformade pressningar, en för krimpningen av kardelen och en för runt isoleringen - två olika storlekar och dessa skall vara 'precis lagom' i storlek. Därför måste man ha en tång med många olika uttag i olika storlek precis som molextången för 210:- + moms från Elfa jag hänvisade till (den kan i stort sett ta alla typer av kontaktdon av alla fabrikat och (mindre) storlekar som kräver rullpressning) - alternativt köpa en färdig abikotång för ~1500:- (är då begänsad till typ 3 storlekar men klämmer isolering och kardelen samtidigt...).
skall man vara universell och kunna rullpressa allt man stöter på i kontaktaktväg, men inte i så många exemplar var gång så förordar jag fortfarande Elfa 80-485-63, men skall man sitta och klämma 100-tal och mer av samma typ i tillverkningsindustriell storlek så köper man dom dyrare abikotängerna för jobbet.