Sniffa kommunikation (RS232/RS485)
Re: Sniffa kommunikation
Nu kan jag iaf se att dom snackar med varandra, men hur sjutton klurar jag ut baudrate, bitar osv?
/U
/U
Med ett oscilloskop kan man mäta längden på en bit och räkna fram hastighet, start/stop-bitar och kanske klura ut eventuell paritet.
Det är därför jag sa åt dig att lyssna på benen som går mot insidan, inte ut mot serie-bussen.Loner skrev:Njae, det känns inte som ett alternativ, och varför skulle det vara bättre än att lyssna på RS485 signalerna?Maalobs skrev:Lyssna på benen på ST485B-kretsen som går mot insidan istället.
Johanb skrev:Med ett oscilloskop kan man mäta längden på en bit och räkna fram hastighet, start/stop-bitar och kanske klura ut eventuell paritet.
Ja det insåg jag med, dock saknar jag ju tillgång till ett sådant, om jag nu ens kommer ihåg hur man använder dom

Har dock hittat ett bra läge i manöverenheten som inte genererar så mycket trafik, får ta och göra en VB snurra som stegar runt i com-inställningar och logga trafik vid varje inställning och se om det går att klura ut rätt inställning.
För den som undrat så försöker jag klura ut protokollet mellan uponors kontrollburk för golvvärme och manöverpanelen, då skulle jag kunna logga varje rumstemp.
/U
Vad är då problemet?Loner skrev:RS485 konverter har jag redan.
/L
Det är ju bara att hänga på den och koppla till en ledig serieport, köra Realterm eller nått liknande och dumpa kommunikationen.
Re: Sniffa kommunikation (RS232/RS485)
Problem är att än så länge har jag inte fått koll på baudrate och sånt, så jag får bara rappakalja, men nu har jag en ny konverter utan hårdvaruinställninar och ett gammal osc.skåp, så nu borde det gå att klura ut, bara tiden finnes.
/L
/L
Ja en HP4952 skulle man ha...
Dock får jag nöja mig med ett hembygge (men snyggt egen tecken-gen som visar styrtecken i 7x9 matris som HP 4952 alltså.
Är det någon som vet om det finns ett sniffer program? Har alltså behov att kunna se mottaget data även som hex eller i styrtecken mode ETX, STX i klartext. etc.
Dock får jag nöja mig med ett hembygge (men snyggt egen tecken-gen som visar styrtecken i 7x9 matris som HP 4952 alltså.
Är det någon som vet om det finns ett sniffer program? Har alltså behov att kunna se mottaget data även som hex eller i styrtecken mode ETX, STX i klartext. etc.
Det är ganska värdelöst om inte du VET att dessa tecken används på det sätt. Det kan ju rent faktisk vara ett helt eget protokoll.
Det är ett baskrav, tycker jag, på ett lyssnarprogram att kunna visa i hex. Kan man sedan definiera egna enkla definitioner för start- & stopptecken och liknande så är det ett stort plus. Jag har dålig koll på hur mycket Realterm klarar av i fråga om sånt. Jag har kört mycket sådan lyssning, både direkt från RS485 via en konverter och från RS232 med en sådan breakoutkabel som nlinus beskriver.
Realterm såg kan numera visa styrtecken STX, EOF CR etc med char generatorn som medföljer. Det medföljer 3 char gen. fonter varav en passar utmärkt för att sniffa seriekom.