Lödröksutsug version 2
Re: Lödröksutsug version 2
Ev regulator behöver ha återkoppling så om motorn stannar så höjs den över "minimigränsen" för att motorn (fläkten) ska rotera övh.
Va?
squiz3r: I vilket parti skulle ett bra tålamod behövas menar du? Bägge varianterna innehåller ju i princip lika många komponenter..
squiz3r: I vilket parti skulle ett bra tålamod behövas menar du? Bägge varianterna innehåller ju i princip lika många komponenter..
Fritzell: Tja, okej, tog en närmare titt på ditt förslag, och det verkar ju inte vara så många komponenter där heller. Så båda kanske är lika lätta/jobbiga att bygga. (Mitt tålamod med att bygga såna saker brukar vara rätt kasst
)
blueint: ok. I så fall blir det ju lite mer komplicerat. Men det borde ändå gå att bygga med lite logikkretsar

blueint: ok. I så fall blir det ju lite mer komplicerat. Men det borde ändå gå att bygga med lite logikkretsar

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Något tips på hur man gör det?blueint skrev:Ev regulator behöver ha återkoppling så om motorn stannar så höjs den över "minimigränsen" för att motorn (fläkten) ska rotera övh.
Bör tillägga att det inte finns någon form av återkoppling från fläkten så det går inte att läsa av något från fläkten utan jag måste konstruera något. Antingen något som känner av luftflödet eller ljud fån fläkten. Undrar vilket som är enklast?

squiz3r: Det är ju en trevlig lösning
Fritzell: Håller med dig om transistor med pull-up. Så tycker jag att det är trevligare med "triangelhistorian". Då kan jag ju se till att fläkten alltid får minst 5V. Det går säkert med 555-varianten också.
blueint: Det vore ju trevligt, men jag satsar nog på den enklaste lösningen nu direkt. Din tjusiga lösning får bli till lödröksutsug version 2.5.
EDIT:
Något liknande detta bör väl fungera:

Jag har inte matat in några värden ännu eftersom jag måste testa lite var frekvensen bör ligga för att inte fläkten skall få frispel.
Det bör fungera. Se bara till att FETen klarar tillräckligt med backspänning om du tänker köra dubbelmatat till OP'n. Annars går det ju enkelt att sätta en spänningsdelare till - på IC1A och + på IC1B så kan du driva OP'n med samma spänning som du kör fläkten på. En diod i serie bara och en stor konding sen.
edit: Ett gatemotstånd kan nog vara bra också.
Någon återkoppling behövs väl egentligen inte? Det är ju bara vrida ner ratten tills man är nöjd med suget och ljudet
edit: Ett gatemotstånd kan nog vara bra också.
Någon återkoppling behövs väl egentligen inte? Det är ju bara vrida ner ratten tills man är nöjd med suget och ljudet

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jag tänkte mata hela härligheten med +12V och enkelmatning till Op, 0 och 12V
Dioden är mellan utgång på IC2A och Gaten på transistorn. Hur hade du tänkt dig placeringen av kondingen? mellan 0 och 12V eller?
Tänkte byta ut R1 mot ett 100Ω motstånd och en trimpot på 10 kΩ för att kunna variera frekvensen om det skulle visa sig att det behövs.
R2 och R3 på 100kΩ (eller ev. 10 kΩ) samt C på 0,1ΩμF. Transistorn blir vad jag hittar i låddan och klarar strömmen.
Dioden är mellan utgång på IC2A och Gaten på transistorn. Hur hade du tänkt dig placeringen av kondingen? mellan 0 och 12V eller?
Tänkte byta ut R1 mot ett 100Ω motstånd och en trimpot på 10 kΩ för att kunna variera frekvensen om det skulle visa sig att det behövs.
R2 och R3 på 100kΩ (eller ev. 10 kΩ) samt C på 0,1ΩμF. Transistorn blir vad jag hittar i låddan och klarar strömmen.
Låter finfint. Jag tänkte mig att du sätter dioden i serie med 12V-matningen och sedan en glättninskonding och sen matar OP'n med det, eftersom fläkten förmodligen kommer störa en hel del. Dioden för att inte laddningen ska smita ut bakvägen.
En pot för frekvensen är nog en god idé.
Här är ett schema på en PWM-styrning (3 kanaler) som jag har till en RGB-diod där man kan ställa in vilken färg man vill, som lite mysbelysning. Kanske kan vara till lite inspiration. Tråden finns här
En pot för frekvensen är nog en god idé.
Här är ett schema på en PWM-styrning (3 kanaler) som jag har till en RGB-diod där man kan ställa in vilken färg man vill, som lite mysbelysning. Kanske kan vara till lite inspiration. Tråden finns här
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Har pillat lite till med schemat, det blev lite stort så det får bli en länk.
version 2
Var det så du tänkt dig dioden (D2), 470μF är kanske lite i mesta laget men jag skall koppla upp det innan jag börjar etsa och slabba runt med kemikalier.
Transistorn blir en P45NF som är lagom överdimensionerad.
Edit: Såg att jag missat ett motstånd mellan IC2A och P45-ans gate samt ett pull-downmotstånd. Har inga värden på dem nu, skall labba lite först och se var de hamnar. Men det blir troligen i närheten av Fritzell värden ovan.
version 2
Var det så du tänkt dig dioden (D2), 470μF är kanske lite i mesta laget men jag skall koppla upp det innan jag börjar etsa och slabba runt med kemikalier.
Transistorn blir en P45NF som är lagom överdimensionerad.
Edit: Såg att jag missat ett motstånd mellan IC2A och P45-ans gate samt ett pull-downmotstånd. Har inga värden på dem nu, skall labba lite först och se var de hamnar. Men det blir troligen i närheten av Fritzell värden ovan.
Ja nästan
. Dioden hamnade rätt men den stora kondingen menade jag skulle vart parallellt med C3 och C4. Säg tex när du startar fläkten och inte hade haft dioden, så hade det blivit en tillfällig spänningsdipp och PWM-kretsen hade kanske buggat ur lite. Om inte annat så hade regleringen inte stämt eftersom spänningen vid spänningsdelaren till IC2A är beroende av VCC. Men dioden förhindrar att spänningen till OP'n sticker iväg backvägen och en lite större konding borde klara av att hålla uppe spänningen tills VCC har återhämtat sig. Vid ökad duty cykle hade VCC kunnat sjunka och därav blir regleringen väldigt skum - ökad dytu cycle, ökad belastning, minskad VCC -> minskad duty cycle. Så en 470uffare är nog inte helt fel.
En bra idé är alltid att testa kopplingen på bänk innan man etsar. Kan hända att du behöver reglera ner spänningen till OP'n beroende på hur mycket spänningen sjunker när fläkten belastas. Detta görs enklast med en liten zenerdiod då OP'n tar föga ström.
edit: Tänk också på att i nuläget är ditt schema konfigurerat för dubbelmatning...
Eftersom transistorerna jag körde med inte tålde så hög Vgs fick jag dela ner spänningen med hälften. Annars är nog 47-100ohm som gatemotstånd ett riktvärde. Pulldown vet jag inte, får man väl labba sig till
.
Hur ser spänningskällan ut till hela kalaset?

En bra idé är alltid att testa kopplingen på bänk innan man etsar. Kan hända att du behöver reglera ner spänningen till OP'n beroende på hur mycket spänningen sjunker när fläkten belastas. Detta görs enklast med en liten zenerdiod då OP'n tar föga ström.
edit: Tänk också på att i nuläget är ditt schema konfigurerat för dubbelmatning...
Eftersom transistorerna jag körde med inte tålde så hög Vgs fick jag dela ner spänningen med hälften. Annars är nog 47-100ohm som gatemotstånd ett riktvärde. Pulldown vet jag inte, får man väl labba sig till

Hur ser spänningskällan ut till hela kalaset?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Hur ser spänningskällan ut till hela kalaset?"
Ett ATX nätaggregat på 300W med en säkring på 6A
"men den stora kondingen menade jag skulle vart parallellt med C3 och C4"
Den är ju parallellt med C3 och C4!! Alla tre sitter ju mellan GND och +12V, eller menar du rent fysiskt på kommande kretskort??
"En bra idé är alltid att testa kopplingen på bänk innan man etsar."
Än så länge sitter det en OP och en pot och väntar på resten.
Återkommer med testresultat och värden på komponenterna när testerna är klara.
Ett ATX nätaggregat på 300W med en säkring på 6A
"men den stora kondingen menade jag skulle vart parallellt med C3 och C4"
Den är ju parallellt med C3 och C4!! Alla tre sitter ju mellan GND och +12V, eller menar du rent fysiskt på kommande kretskort??
"En bra idé är alltid att testa kopplingen på bänk innan man etsar."
Än så länge sitter det en OP och en pot och väntar på resten.

Återkommer med testresultat och värden på komponenterna när testerna är klara.
Jaha, ja då bortfaller behovet av reglering till OP'n. Tänkte mig att du kanske körde en fet trafo och likriktning bara.
Ehm.. Jag förmodar att anslutningarna MKDSN är där fläkten kopplas in. Dioden menade jag skulle gå i serie från huvudmatningen till matningen för OP'n - inte från huvudmatningen till resten av hela kretsen
. OP'n får ju på så sätt då en egen liten spänningskälla kan man säga. Men eftersom du ändå har ett så kraftfullt aggregat behövs egentligen inte dioden..
Lycka till med bygget! Ser fram emot fortsättningen
Ehm.. Jag förmodar att anslutningarna MKDSN är där fläkten kopplas in. Dioden menade jag skulle gå i serie från huvudmatningen till matningen för OP'n - inte från huvudmatningen till resten av hela kretsen

Lycka till med bygget! Ser fram emot fortsättningen

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Hittade denna "triangelgenerator": http://www.national.com/mpf/LM/LM358.html#Overview som jag vill testa också. Så skall jag uppdatera schemat!
Edit: Version 2.5
Edit: Version 2.5
Man kan väl få nån känsla för hur fläkten jobbar genom att känna av strömmen, eller?MicaelKarlsson skrev:Låter lite väl komplicerat, men kul måste jag säga. Men då måste jag bygga något som läser av hur snabbt fläkten roterar först eftersom detta inte finns.
Om det inte finns nåt ac-rippel på strömmen så lär motorn ha stannat.
Annars kan man ju läsa av hastigheten optisk, lysdiod på ena sidan och fototransistorn på andra sidan fläkten.
Som bonus så lär fläkten öka i varv om du skickar värsta tjocksmoggen genom systemet

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Annars kan man ju läsa av hastigheten optisk"
Ingen dum idé alls, det får bli en reflexdetektor tror jag eftersom jag har ett par som ligger och skräpar i en lådda.
"Som bonus så lär fläkten öka i varv om du skickar värsta tjocksmoggen genom systemet
"
Vad använder du för lödtenn? måste vara värre än det jag köpte på kjell.
Ingen dum idé alls, det får bli en reflexdetektor tror jag eftersom jag har ett par som ligger och skräpar i en lådda.
"Som bonus så lär fläkten öka i varv om du skickar värsta tjocksmoggen genom systemet

Vad använder du för lödtenn? måste vara värre än det jag köpte på kjell.