Hjälp att välja dioder för likriktning av ström från dynamo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rolf Zetterberg

Re: Hjälp att välja dioder för likriktning av ström från dynamo

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Gillar inte att vara den som sablar ner ett projekt, men tyvärr går det inte så bra att koppla en diodbrygga efter en vanlig cykeldynamo(!)eftersom det blir kortis över delar av bryggan.
Det finns ju olika lösningar på det-t.ex att isolera dynamon från ramen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag antar att likriktningen sker i samma låda som lysdioden, så det ska nog gå bra. Lysdioden måste ju inte jordas.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

OK,då går det ju bra.Men det står faktiskt "konvertera ett gammalt hederligt cykellyse" och det tolkar jag som att de gamla grejorna(dynamo,lamphus,kablar) skulle användas och även ramen som jordledare.Och då går det inte med brygga.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ramen går ju bra som jordledare ända fram till lyktan, där likriktaren sitter. Det finns ju inget som säger att minus på DC-sidan måste vara jordad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det står mycket dumheter på svenska wikipedia.

Det är inte en dynamo och då kallar jag det inte för det.

Lasten får den spänning den vill ha vid 0,5A. Tex en 6V 3W lampa får 6V över sig.
Medan en 6V 1W lampa får mycket mer, och går sönder. Det är lasten som måste begränsa spänningen. Eller om den drar mindre än 0,5A kunna klara en varierande spänning.

Rolf Zetterberg: Man kan inte ha samma jord för AC sidan och DC sidan. Men det är väl inget som gör det omöjligt.
Vad var det du inte fattade? Jag ser att ett A har blivit V. Var det det som rörde till det?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Varför inte använda en LM317 tillsammans med ett motstånd för att få en konstant ström lämplig för LED typen som ska användas. Efter bryggan och kondensatorn kan spänningen från (låt mig kalla den källan för att slippa OT kommentarer) variera som den vill men strömmen till LED’arna blir aldrig högre än den man valt med motståndet. :)
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Jag kör med vanlig gammaldags "dynamo" på min cykel. Strömmen är bara likriktad och glättad.
Sen har jag en P4 i lyset (hade ingen gammal lampa så jag hamrade ihop en egen).
Jag kan rekommendera användningen av LEDs som pallar över 0,5 A istället för en massa meck med småLEDs och strömbegränsning.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Andy skrev:Varför inte använda en LM317 tillsammans med ett motstånd för att få en konstant ström lämplig för LED typen som ska användas. Efter bryggan och kondensatorn kan spänningen från (låt mig kalla den källan för att slippa OT kommentarer) variera som den vill men strömmen till LED’arna blir aldrig högre än den man valt med motståndet. :)
Ingen bra grej då generatorn höjer spänningen med ökad varvtal om den inte drivs i _sin egen_ strömgräns av 0.5 A - har man problem med för hög spänning så måste man shunta överblivna strömmen till jord via en effekt-zenerdiod precis som man gör på en moped/cross-motorcykel. Sedan har LM317 ganska hög spänningsfall, både i sin egen regulatorfunktionen och det strömbegränsande motståndet som tillsammans säkert ta bort 2 och 3 volt av tillgänglig spänning.

- oviktigt vid högre farter, men lampan skall börja lysa även när det går relativt långsamt, eller hur.

Dessutom tål LM 317 bara typiskt 35 Volt - kanske inte så stort problem med just cykel om man inte tutar ned för backarna i > 70 knyck, men för en moped/cross så kan spänningarna bli lätt över 70 Volt vid högre motorvarvtal om man inte lastar generatorn till sin egen strömgräns. På motorcycklar så kortsluter man generatorn mha. tyristorer på periodnivå för att reglera spänning - en kortsluten generator drar heller inte speciellt mycket mekanisk kraft - närmare bestämt bara det som avsätts som värme i generatorlindningen (och tyristorerna när dom leder) av generator självmant begränsade kortslutningsströmmen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Den reglerar inte korrekt med låg spänning över sig nej, men den begränsar strömmen ändå och precis som med standard belysning så lyser det lite mindre vid låg fart och vid rödljuset inte alls! :)
Sedan finns LM317HV också om man är orolig för >35V annars kan en zener skala av topparna i >70kmh! :D
Skriv svar