Spökvandrarhem
Re: Spökvandrarhem
skoggor, , projektor gäller bara att få till det så det inte uppenbarligen syns för väl
Får lite Scooby Doo-vibbar. När de undersöker spökerierna i nåt gammalt hotell eller museum och så visar det sig vara direktören som är boven.
Tror det räcker ganska långt med att någon morgon då och då så hänger alla tavlor snett åt samma håll. Givetvis finns i rummen även ett gammalt foto på något rum där tavlan i bakgrunden också hänger snett.
Har en fundering på att få dörrhandtagen att röra sig, att få in en motor eller liknande i trycket verkar smått omöjligt då dom oftast e fullproppade med prylar. har dock funderat på att sätta nån slags cylinder i dörrkarmen där låskolven går in som kan pressa in kolven i trycket och på så vis få det att röra sig. Nån som har ett bra tips på en liten cylinder?
En linjär aktuator fräst in i dörren som drar i en vajer som går till en skiva med ett smalt spår, den sitter runt handtaget...
Kan bygga in lita varstans, styras ganska enkelt och kan vara tyst.
Kan bygga in lita varstans, styras ganska enkelt och kan vara tyst.
- Electricguy
steg på vinden, kan ju göras väldigt trovärdigt med två länjära motorer med skor på

- Mizzarrogh
Hehe, kul tråd.
Tror också på sådana diskreta grejer, som tex en och annat tung tavla eller annat föremål ser ut att halka till eller plötligt lossna (magnetspoler, kanske solenoider som drar in spiken i väggen så tavlan släpper) kedjorna (alla klassiska spöken har väl en kedja med en tung järnkula
)kan nog med absolut största fördel gömmas innuti väggen och kanske motorer eller solenoider som rycker i dem. Tunga föremål som rasar utan orsak mitt i natten är också en bra klassiker.
Saker som kryper bakom tapeten tror jag faktiskt också på, om man tänker sig vanlig tapet över gummiduken och så högt upp att ingen kan nå det (styrs (geleblobbar med magneter?) givetvis diskret på nattten vid väl valda tillfällen...) om det nu rent tekniskt går att genomföra snyggt och trovärdigt dvs...
Dolda gånga, Ja, så klart (klart man vill ha minst en dold gång i allafall!). (+ vinddrag (utan motor eller fläktljud) med kall vattendimma och kanske en smula kyld gas...).
Inga plastdockor (äkta vara däremot kunde kanske vara något...
)och annat men väl en och annan väl dold diskret högtalare kanske.
Det måste vara saker som garranterat "håller" även för närgången granskning av nyfikna personer och inte kännas överdrivet som grönans spöktåg.

Tror också på sådana diskreta grejer, som tex en och annat tung tavla eller annat föremål ser ut att halka till eller plötligt lossna (magnetspoler, kanske solenoider som drar in spiken i väggen så tavlan släpper) kedjorna (alla klassiska spöken har väl en kedja med en tung järnkula

Saker som kryper bakom tapeten tror jag faktiskt också på, om man tänker sig vanlig tapet över gummiduken och så högt upp att ingen kan nå det (styrs (geleblobbar med magneter?) givetvis diskret på nattten vid väl valda tillfällen...) om det nu rent tekniskt går att genomföra snyggt och trovärdigt dvs...
Dolda gånga, Ja, så klart (klart man vill ha minst en dold gång i allafall!). (+ vinddrag (utan motor eller fläktljud) med kall vattendimma och kanske en smula kyld gas...).
Inga plastdockor (äkta vara däremot kunde kanske vara något...

Det måste vara saker som garranterat "håller" även för närgången granskning av nyfikna personer och inte kännas överdrivet som grönans spöktåg.
Tunga saker som ramlar ner är farliga, tavlor ska hänga på väggen! Men att flytta dom med några spolar i väggen och en magnet inbäddad i ramen är fullt möjligt...
En staty/ljusstake på en hylla, en metallbit/magnet i foten, ett par korsade spolar flyttar/vrider den. Inget syns vid undersökning och vid städdax ser man till att placera dom rätt.
En staty/ljusstake på en hylla, en metallbit/magnet i foten, ett par korsade spolar flyttar/vrider den. Inget syns vid undersökning och vid städdax ser man till att placera dom rätt.
Härligt många ideer. nu är det iaf klart att det ska bli av, men mottager gärna fler ideer och tekniska lösningar. En ny projekttråd kommer komma så fort jag påbörjar arbetet.
hm, det där med gummidukstapeter, ändrar det till spänntak av gummi, helt underbart att ligga i sängen och titta uppåt och se ett ansikte komma fram ur taket ovanför sig, helst då något som rör sig med
på gränsen till vidrigt, flugor
ett knakande värmesystem hjäper lite med
på gränsen till vidrigt, flugor

ett knakande värmesystem hjäper lite med
- Mizzarrogh
Fotsteg i tomma utrymmen... Andetag i mörker.
Ice, nej det är sant, men det räcker nog gott och väl med ljudet och känslan av att något tungt faller eller flyttas så det hörs rejält en kort stund, behöver inte vara någon i utrymmet, tvätom vore det mycket mer effektivt om tex personen låg i sin säng och det hände i rum ovanför/intill som bergsäkert var tommt (ingen kan komma i i just då utan att personen skulle ha sett det)...
Ice, nej det är sant, men det räcker nog gott och väl med ljudet och känslan av att något tungt faller eller flyttas så det hörs rejält en kort stund, behöver inte vara någon i utrymmet, tvätom vore det mycket mer effektivt om tex personen låg i sin säng och det hände i rum ovanför/intill som bergsäkert var tommt (ingen kan komma i i just då utan att personen skulle ha sett det)...
Angående vinddrag så såg jag ett program för något år sedan då ett gäng skulle rusta upp ett slott/herrgård i England.
Där hade de löst vinddraget med en stor högtalare, typ en baslåda modell förvuxen, som de hade kopplat till en signalgenerator som låg under 20Hz. Jag har för mig att det var 15Hz. En sån skulle ju vara ganska lätt att gömma undan inne i en vägg.
Där hade de löst vinddraget med en stor högtalare, typ en baslåda modell förvuxen, som de hade kopplat till en signalgenerator som låg under 20Hz. Jag har för mig att det var 15Hz. En sån skulle ju vara ganska lätt att gömma undan inne i en vägg.
det funkar för infraljud, men det är inte helt lätt att få det bra
på den tiden jag hadde multipla 18" bashorn som gick ned till 14hz med brutala slutsteg så var det kul att prova på infraljud
det man märkte då var att kvaliten på signalen behöver vara mycet bra, annars hörs övertoner och dist, tydligt
för vinddrag behövs bättre prylar
men infraljud det är grejjor det
på tal om ljusen, det fanns ju skämtljus som inte gick att släcka på normalt sätt , kan vara ett allternativ
på den tiden jag hadde multipla 18" bashorn som gick ned till 14hz med brutala slutsteg så var det kul att prova på infraljud
det man märkte då var att kvaliten på signalen behöver vara mycet bra, annars hörs övertoner och dist, tydligt
för vinddrag behövs bättre prylar
men infraljud det är grejjor det

på tal om ljusen, det fanns ju skämtljus som inte gick att släcka på normalt sätt , kan vara ett allternativ