Koppla ihop flera kretsar med olika drivspänning, hurdå?
- Schnegelwerfer
Jodå, nu funkar det! Fast det kvarstår problem med utströmmen. Jag får bara ut 100 mA. Transistorn bottnar ju inte liksom. Mätte att timer bara ger 0,5 mA ut. I´m lost! Provade med både vanlig och darlington. Kan jag darlington koppla eller tar spänningsfallet ut spänningen som timern kan ge (1,2v)? Gah, jag blir galen, det borde gå att lösa ju!
- Schnegelwerfer
Jovisst är det i häftigaste laget för en transistor. Har inte jobbat med komparatorer så jag kollade Elfa. Passar det månde med en LM 311 kanske. Skall jag då koppla 9,6 volt som matar chipet och vadå in på - gaten och timer ut på + gaten och sen transistor på utgången? Herregud vad man lär sig på några få dagar. Tack för ditt tålamod Schnegelwerfer!
- Schnegelwerfer
Köp en billig OP, sen fixar du en spänningsdelare med 2 motstånd (kopplat till 9,6-volten), så du får 1V in till (-)-ingången på OP:n
(+)-ingången kopplar du direkt till din timerutgång.
Nu kommer utgången på OP:n att gå upp till ungefär 9,6V när timerutgången går över 1V, och ligga runt 0V när timerutgången går under 1V.
OP-förstärkaren kommer inte att klara av att driva din solenoid direkt, så du får koppla in en transistor enligt tidigare mönster. Det kommer inte att bli något problem med Hfe och dylikt, eftersom OP:n borde kunna ge åtminstone 10-20mA ut.
(+)-ingången kopplar du direkt till din timerutgång.
Nu kommer utgången på OP:n att gå upp till ungefär 9,6V när timerutgången går över 1V, och ligga runt 0V när timerutgången går under 1V.
OP-förstärkaren kommer inte att klara av att driva din solenoid direkt, så du får koppla in en transistor enligt tidigare mönster. Det kommer inte att bli något problem med Hfe och dylikt, eftersom OP:n borde kunna ge åtminstone 10-20mA ut.
- Schnegelwerfer