Koppla ihop flera kretsar med olika drivspänning, hurdå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Japp, det var nog det som strulade.
I din koppling (emitterföljare) så kan spänningen mellan emitter och jord aldrig bli större än spänningen mellan bas och jord (minus basspänningsfallet), d.v.s. bara ca. 0,5V!
hantosi
Kontakt:

Inlägg av hantosi »

Jodå, nu funkar det! Fast det kvarstår problem med utströmmen. Jag får bara ut 100 mA. Transistorn bottnar ju inte liksom. Mätte att timer bara ger 0,5 mA ut. I´m lost! Provade med både vanlig och darlington. Kan jag darlington koppla eller tar spänningsfallet ut spänningen som timern kan ge (1,2v)? Gah, jag blir galen, det borde gå att lösa ju!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

0,5mA ut kräver ju en Hfe på 1000. det är mycket för en vanlig transistor!
En darlington å andra sidan har ju ett stort spänningsfall bas-emitter.

Du kanske får slänga in en komparator innan transistorn. Eftersom den bara jobbar med spänningar, så kommer det att fungera.
hantosi
Kontakt:

Inlägg av hantosi »

Jovisst är det i häftigaste laget för en transistor. Har inte jobbat med komparatorer så jag kollade Elfa. Passar det månde med en LM 311 kanske. Skall jag då koppla 9,6 volt som matar chipet och vadå in på - gaten och timer ut på + gaten och sen transistor på utgången? Herregud vad man lär sig på några få dagar. Tack för ditt tålamod Schnegelwerfer!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Köp en billig OP, sen fixar du en spänningsdelare med 2 motstånd (kopplat till 9,6-volten), så du får 1V in till (-)-ingången på OP:n

(+)-ingången kopplar du direkt till din timerutgång.

Nu kommer utgången på OP:n att gå upp till ungefär 9,6V när timerutgången går över 1V, och ligga runt 0V när timerutgången går under 1V.

OP-förstärkaren kommer inte att klara av att driva din solenoid direkt, så du får koppla in en transistor enligt tidigare mönster. Det kommer inte att bli något problem med Hfe och dylikt, eftersom OP:n borde kunna ge åtminstone 10-20mA ut.
hantosi
Kontakt:

Inlägg av hantosi »

Okey, till elfa det bär. Snabb fråga: skall jag köra med en komparator exv lm311 eller en OP typ LM741? Skiljer det sig hur jag skall koppla?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Nej, du kopplar på precis samma sätt.

Köp en OPA137 (16kr), den är strömsnål, klarar enkel matningsspänning samt en utström på 60mA. På utgången kan du koppla din BD139 (med basmotstånd).
hantosi
Kontakt:

Inlägg av hantosi »

Tackar allra mjukast. Skall handla och testa ikväll!
Skriv svar