Arvids fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Arvids fräs

Inlägg av arvidb »

sledneck> Tackar. Jag tror att största glappet i mini-fräsen satt i kolumnen/spindeln, bordet var hyfsat trots att det var av krysstypen med laxstjärtspår. Åtminstone om man tog sig tid att tajta upp det innan användning.

Fräsen> En PID-regulator kan uttryckas som ett specialfall av en state space-regulator. Se t.ex. http://home.earthlink.net/~ltrammell/tech/pidvslin.htm (jag hänger inte riktigt med på allt, men jag har ett hum iaf). En fördel med state space-reglering är att man inte behöver testa sig fram till parametrar; har man beskrivit systemet korrekt så har man optimal trimning gratis, så att säga.

LaRdA, H.O> Jao, jag får kanske se upp lite. Jag gjorde ett .ods-dokument (Open Office Calc, borde gå att öppna i Excel) för att räkna på accelerationer etc.: här. Om jag inte har räknat fel så blir det ju grymma accelerationer, uppåt 50 m/s²! Man kanske måste börja tänka på att saker och ting inte ska vibrera sönder.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag har inte tillgång till svarv, och att köpa bearbetade kuggremshjul var svindyrt senast jag kollade. Om du som läser detta har köpt och anpassat kuggremshjul själv (typ AT eller liknande) och har lust att hjälpa mig med det mot rimlig ersättning, så får du väldigt gärna höra av dig!

Det behövs alltså svarvning för motoraxel (14 mm, axeln har tolerans +0/-0,011) och kulskruv (dia 10 mm, tapplängd 15 mm), tre uppsättningar.

(Jag kommer gärna på studiebesök medan arbetet görs, om det är görligt, men det är inget krav. :))
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag kollade med Mekanex och fick ett grovt uppskattat pris på 2150:-/drift inkl uppborrning (350:- + moms per hål!).

Går det verkligen inte att få tag på såna här saker billigare nånstans? Jag hade hoppats på att komma undan med kanske 1000:-/axel... :-/
H.O

Inlägg av H.O »

Hjul och rem finns ju till hyffsade priser på CNCPlus, dock inte AT-profil och tyvärr väldigt begränsad data på remmarna. Vad ska du ha för rembredd, utväxling? Bearbetning borde närmsta mekaniska verkstad kunna hjälpa till med, hur har du tänkt att få fast hjulen på axlarna?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tja, jag hade väl tänkt mig AT eller liknande, jag har inte så bra koll på hur mycket glapp (backlash) olika profiler har, eller om glapp ens är ett problem i praktiken.

Vad gäller rembredd så verkar det räcka med 10 mm (AT) eller 9 mm (HTD). Utväxling runt 1:1, kanske 5:4. Fästa på axlarna... tja, alla axlar är blanka (inga kilspår eller platta sidor), men det får nog bli stoppskruv ändå, kanske i kombination med fil. Jag har insett att klämbussningar är dyra. :|

Vad tror du om detta: http://www.diycnc.co.uk/html/mechanical.html - priserna var riktigt trevliga. Det blir mail till dem för att höra om de kan bearbeta och vad det kan tänkas kosta i så fall. Vad får man betala för bearbetning hos "närmsta mekaniska verkstad", tro?

Jag hittade ett intressant inlägg på CNCzone om HTD-drifter och glapp: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=17709 - och det låter ju bra.
Sastrom

Inlägg av Sastrom »

Vill du bara ha hålen bearbetade kan jag fixa detta gratis åt dig om du betalar frakt.
Jag kan nog även bearbeta hela hjulen om du fixar en ritning.
H.O

Inlägg av H.O »

Priserna var det inget fel på där! Jag vet att AT ska vara bättre än T men hur dom står sig mot HTD vet jag inte men om man går på NCCam's inlägg så ska det ju funka fint. Det finns en hel del information i katalogerna hos FR Ramström om du vill fördjupa dig.

En välutrustad verkstad bör ha brotchar med undermått så det som tar längst tid är väl att sätta upp och indikera hjulet så att hålet verkligen kommer i centrum, sen gäller det att ha en tillräckligt liten svarvbom ifall inte det befintliga hålet är tillräckligt bra centrerat men det ska väl inte heller vara nått problem för en mekansik verkstad. Finns ju flera här på forumet som har EMCO maskier och liknande - perfekt storlek för ett sånt här jobb.

Men om du ska 1:1 i utväxling så är det väl ingen mening med remtransmision, då är det väl bättre med en axelkoppling?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Priserna på remmarna var hyggliga. Dock saknas det data på hur mycket kraft de tål. Stod varken hos säljaren eller i Continentals katalog... Jag skulle nog beställa direkt om jag visste vad de tål. Hjulen kan man gjuta och bearbeta själv... :D

edit: hittade till slut: http://www.ramstrom.se/sok/Pdf/TransCon ... lt_htd.pdf sidan 41 anger 230N så det borde fungera för mig! Ska dock kalkylera och se vad frakten går på innan jag bestämmer mig.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Sastrom> Superschyst! Det underlättar ju rejält. Du får förstås lite "fikapengar" för besväret i så fall! Då återstår bara att bestämma om jag ska köpa AT5 från Mekanex eller HTD från diycnc. Kan du förresten bearbeta hjulen även om de är i stål (som hjulen hos diycnc, http://www.diycnc.co.uk/html/mechanical.html)? Alternativ om jag kan hitta bra ritningar på AT5 nånstans...

Ur The World of Timing Belts: "Trapezoidal Timing Belt Drives are known for having relatively little backlash. PowerGrip HTD Drives have improved torque carrying capability and resist ratcheting, but have significant amount of backlash." Hmm... varför kan det aldrig vara enkelt? :-(
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"but have significant amount of backlash" är nog bara intressant för vanliga pulare ifall man kör med direktdrift med remmen. Ponera att man får 0.1mm backlash med en sådan rem. Säg att du har en remskiva på diameter 50mm dvs ~150mm i omkrets och en skruv med 5mm stigning. Du får då ett spel på (0.1/150)x5 i spel, dvs. ~0.003mm. Med dubbla glappet får du ändå bara 0.006mm i spel. Ifall det inte duger så bör du inte ha rem över huvudtaget, pga. längdutvidgningen.

Den här snubben använder denna typ av rem: http://www.diy600.net/ Jag tror inte han är helt ute och cyklar.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag kan inte ett ord finska men vad jag förstår så är det AT5 profil han använder och inte HTD.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Karallekin tuli hihnapyörät ja hihna, HTD 5M, leveys 25 mm, :D Det får jag till HTD 5M med bredd på 25mm. Fast när jag nu läser mer och tittar på bilderna så är det kanske till spindeln han har det och AT5 till axlarna... Så du har nog rätt.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har inte själv några erfarenheter av dom men de ser ut att ha vettiga priser.
Technobots
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Cano> Now we're talkin'! :D

Fräsen> Ett annat exempel jag såg på backlash för HTD var en grad. Och då börjar det bli signifikant (nästan 0.03 mm för 5 mm stigning, om glappet gäller per hjul). Det var iofs i en katalog för GT Power Belts, eller vad de heter, så det kan nog vara överdrivet.

H.O> På Z kunde det kanske vara idé att köra axelkoppling, men på X och Y kör jag helst med rem så att jag slipper utstickande motorer.
H.O

Inlägg av H.O »

Håller med, Technobots var ett revligt ställe för införsaffning av remhjul etc, tack för det Cano! Riktigt bra priser. Motsvarande sida med klämbussningar hade varit fint....
Skriv svar