Stegmotor för roderstyrning i båt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Stegmotor för roderstyrning i båt

Inlägg av Icecap »

Jorå, det kan fint gå, kruxet är att en båt är ett rent av djävligt miljö med fukt, vibrationer, korrosion och skit så det blir intressant att kapsla in allt på ett bra sätt.

Jag har sett sådana givare, de hamnade på 10k+/st.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Lägesgivare finns från 1500 kr och upp. Får se om jag kan lösa inkappslingen på ett bra sätt eller krypa till korset o köpa en färdig.
whynot

Inlägg av whynot »

Systemet som vi har är ett linjärställdon som är kopplat till rodret och en autopilot och en fjärrkontroll som styr det då slipper man hålla på med oljan.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Jag plockade isär för länge sedan en autopilot och iden så satt det dioder och en spegel på den rörliga delen, jag gissar att den mäter avståndet, läget på detta sätt, funktionen var annars en motor med utväxling till en typ gängadstång, denna gick så trögt att jag fick fetta in så funka den.... reglering vid uppstart var oftast att båten gjorde en 360 för antagligen hitta kompasskursen och roder läge...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om man kör med pump så gäller det väl också att man har rätt sorts rattpump eller någon form av ventiler så att det inte blir ratten som snurrar istället för rodret. Eller hur kopplas pumpen in? I serie eller parallelt med ratten?

Vissa "moderna" autopiloter har ingen återkoppling i form av rodergivare, de går istället helt på hur båten rör sig.
Skriv svar