Rädda innehåll på HDD med mekaniskt haveri
Re: Rädda innehåll på HDD med mekaniskt haveri
Frysmetoden kan funka om lagrena är utslitna och har kärvat ihop, knappast om man tappat disken i golvet.
Synken är tappad till läsarmen så den är körd till 100% och går inte att fixa själv. Ibas eller dylik firma kan fixa det utan problem som jag ser det då skivorna ju skall vara helt i tipptopp skick och kan på så vis om man har tur då bli lite billigare då det bara är att köra igång för dom så att säga.
Det är ju inte läsarmen som är paj så ett byte av den spelar ingen roll och då måste man dessutom ta bort diskarna först som inte får ändras någonting alls ur sina lägen och för det behövs det förstås specialgrejer och renrum, men allt detta kvittar när skivorna ändå har blivit förskjutna ur sina lägen. Men skulle man pilla själv så finns risken för att man skadar det hela än mer.
Det är ju inte läsarmen som är paj så ett byte av den spelar ingen roll och då måste man dessutom ta bort diskarna först som inte får ändras någonting alls ur sina lägen och för det behövs det förstås specialgrejer och renrum, men allt detta kvittar när skivorna ändå har blivit förskjutna ur sina lägen. Men skulle man pilla själv så finns risken för att man skadar det hela än mer.
Har råkat ut för detta och fixat det. Pilliduterna längst fram på läsarmen hade rubbats något.
Petade rätt de och skruvade ihop, Sedan slutade den har fara fram å tillbaka över disken som en dåre.
Disken är i bruk i skrivandets stund.
Jag hade inget speciellt på min disk så jag chansade och tog isär den.
Jag rekommenderar inte att prova detta med inställningen att lyckas, jag hade förmodligen bara tur den ggn.
Å andra sidan har jag bara provat 1 ggn........
/ Tompa
Petade rätt de och skruvade ihop, Sedan slutade den har fara fram å tillbaka över disken som en dåre.
Disken är i bruk i skrivandets stund.
Jag hade inget speciellt på min disk så jag chansade och tog isär den.
Jag rekommenderar inte att prova detta med inställningen att lyckas, jag hade förmodligen bara tur den ggn.
Å andra sidan har jag bara provat 1 ggn........

/ Tompa
Menar du läshuvudena? Då har du haft tur, det är en sak som jag visserligen aldrig varit med om men är det skivorna som ändrats så är det kört och egentligen annars med. Ju äldre diskar desto större sannolikhet att det går då precisionenn inte är lika hög som på nya moderna diskar. Lager som kärvar går att sparka igång om man öppnar den och drar runt skivorna för hand då startmomentet inte är så där värst högt hos motorerna.