ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: ROV

Inlägg av Mizzarrogh »

Smart ide med snabbspännen på baksidan så att man, enligt vad det verkar enkelt kan dra ut innehållet för inspektion och service.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Om man tiltat rove'n, så skulle man bara behöva ett litet "titthål" för kameran och då skulle det vara lättare att göra den trycktålig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tror ändå det är ide att göra kameran manövrerbar i vilket fall, även om resten av farkosten har god manövrerbarhet, borde som sagt bli betydligt enklare att konstruera framdrivningen om man vill kunna gå länge i ett stabilt läge under vatten.
larsmeijer

Inlägg av larsmeijer »

Tack för alla kommentarer och frågor! Har tyvärr inga bilder på när jag körde med den, det blev bara några dyk.

Domen gjorde jag i ugnen, men den på bilden var av polycarbonat och den lyckades jag inte blåsa mer. Den färdiga gjorde jag i akryl och den blev nästan en hel dome. Byggde ett verktyg och lade den i ugnen på full fräs sedan kopplade jag på kompressorn. Tyvärr så kallnar den direkt det bästa vore om man kunde ansluta tryckluften när den ligger i ugnen. Nåväl ,verktyget var gjort i MDF så det luktade sådär i köket kan jag säga :(

Har svarvat alla delar själv. Den blev tyvärr alldeles för tung över 10 kilo :( Thrusterna val oljefyllda med läpptätning fungerade uselt det enda jag lyckades med var att lägga en oljefilm i sjön :(

Djupsensorn var en oljetrycksmätare från Biltema. Fungerade men hade en dålig upplösning.

SPIGGEN 2G:
Kameran blir en digitalkamera¨. Då kan jag "streama" i realtid och sedan knäppa kort med en knapp på ytan. Sedan är det bara att tanka av kortet när man kommer upp. Om man kommer upp...

Ska lägga upp lite cadbilder ikväll.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Hmm, vad är nyttan med magnetisk koppling om du ändå måste ha genomföring?

Om man hittar en lite större propeller med ffa större nav så kanske man kan köra på outrunner-principen?

Bild

Det verkar finnas ganska mycket material om diy-outrunners: http://forums.radiocontrolzone.com/show ... hp?t=84200, bygga egen av CD-läsarmotor etc. Det svåra kanske är att hitta lämplig propeller och att modifiera den?
larsmeijer

Inlägg av larsmeijer »

Hej!

Jag har ingen genomföring. Jag har tittat på liknande lösningar som du visar. Nackdelen är att det blir en ganska stor del som roterar i vattnet och skapar motstånd. Men den är ju grymt enkel! Ska nog kolla lite mer på det...

Svarvar ju själv men det är ju väldigt svårt att få den precision man vill ha med en vanlig supportsvarv. Någon som är duktig på att svarva? :)

Andra frågor? Någon som vet vart man köper alurör? Finns ju på t.ex www.cgt.se men då måste man köpa minst 6 meter... Även intresserad av solida aluprofiler. Fanns en skrotgubbe här i Södertälje men han gick faktiskt och dog och ingen verkar ha tagit över. Han var min bästa leverantör :(
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Är inte de outrunners som diskuteras mest högvarviga motorer? Sist detta var uppe på forumet har jag för mig att iden om en variant på inrunner kom upp:

Topparna på propeller bladen fastgjutna i en hylsa som omger hela propellern.
Utsidan av denna hylsa klädd med magneter.
Kring hylsan, en tunn/djup fast stator med stor innerdiameter.

Det borde kunna ge bra vridmoment. Jag har för mig att jag läste någon stans att man dessutom på något sätt kan "microsteppa" BLDC för högre vridmoment och lägre varvtal.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Den magnetkopplade genomföringen jag har byggt (men inte monteart ihop än.. Se min ubåts tråd) bygger på den outrunner principen, dock har jag inte en stator där inne utan en BLDC med magneter på. Inte lika optimalt, men enklare att få tag på. Dock har jag problem med att BLDC motorn (med mitt fartreglage) är väldigt högvarvig även på lägsta farten...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

En propeller som passar till min skiss ovan kan man kanske få från en vanlig datorfläkt. Sen lär väl inte bladprofilen vara idealisk för vatten direkt... :humm:
larsmeijer

Inlägg av larsmeijer »

Lite nya CAD-bilder på SPIGGEN 2G:

Den "väger" totalt 6,4 kg i cadden och deplacementet är 9 kg, det medför att jag måste tynga ner den 2,6 kg för att den ska bli neutral i vattnet. Hmm, får minska volymen i rören något!

Bild
Bild
Bild

Rörigt...

Bild

Test av mina nya magneter från Tyskland, dom är grymma kan jag säga !

Bild
Bild
Bild

Mina nya (begagnade) fina svarv!

Bild

Och så här bra blev propelleraxlarna i 6 mm rostfritt:
Bild

Lite bilder på den nya magnetisk kopplade thrustern:

Bild
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tjusigt.

En fundering i största allmänhet gällande ROV'ar bara, varför är de flesta (det finns undantag) utformade på så vis att man maximerar möjligheten att fastna i saker och ting?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Detta kommer bli riktigt kul att följa! :tumupp:

Min längtan till en svarv blir inte mindre...
larsmeijer

Inlägg av larsmeijer »

Gimbal: När jag byggde min första ROV så var den så oflexibel. Därför bygger jag SPIGGEN 2G så att jag kan fästa nya grejer senare (gripklo, vikter för saltvatten etc). Fast jag håller med dig, det finns mycket som kan fastna!

F*n om jag förlorar den, då simmar jag personligen ner och hämtar den med tanke på alla timmar man lagt ner :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ser ju riktigt coolt ut detta också! Varifrån har du fått magneterna?? De verkar ju vara skitstarka!
larsmeijer

Inlägg av larsmeijer »

Magneterna kommer från www.supermagnete.de

Dom är grymma alla som leker med dom är helt facinerade. Och dom är långt ifrån dom starkaste.
Skriv svar