Fasthållare för ytmonterade komponenter vid lödning
Re: Fasthållare för ytmonterade komponenter vid lödning
Jag köpte en sats teflonpincetter och spände fast SMD-n i en pincett ned hjälp av ett kontorsgem i samband med att jag lödde ihop en YTECH GDS-byggsats 06201KP. Tipset hittade jag på en bild hos tillverkaren. Fungerar perfekt, även om det är lite omständligt att fästa prylen inne i en plastpåse för att hindra "rymning".
Här är projekttråden om Chribbe76's "SMD-fixer".
Ett mått på hur bra en lösning på ett problem är, är att se dess enkelhet
Ett mått på hur bra en lösning på ett problem är, är att se dess enkelhet

För mig som är otroligt skakig i händerna skulle det vara ett stort lyft att slippa hålla i komponenten i ena handen med pincett under lödning av ena benet. Ni som har testat att handlöda med lödpasta, är man mycket hjälpt av häftförmågan eller kommer tex 0806-prylar att glida runt när man värmer ena benet?
Lite hjälp är det ju, men dom rör ju på sej dessvärre, iaf små motstånd/kondingar.
Man kan lägga en vinklad pincett så att ena spetsen håller ner det man önskar löda. Ibland lägger jag även på lite tyngd på pincetten om det bråkar.
-
Johanb: Har du provat att löda under ett mikroskop?
Iallafall för mig så blir jag tvärstadig men lite stöd för handen/armen och 20ggr förstoring i ett stereomikroskop.
Bara ett litet tips i all välmening.
Iallafall för mig så blir jag tvärstadig men lite stöd för handen/armen och 20ggr förstoring i ett stereomikroskop.
Jag trycker på komponenten uppifrån med båda spetsarna på en vass pincett - spetsarna är lite isär - om jag bara trycker med en spets är det vanligt att komponenten smätter iväg... sedan lödar jag ena sidan. Sen sitter den ju fast. När det gäller kretsar med många ben måste jag löda ett ben i varje ände innan jag kan släppa den med pincetten. Det här nya verktyget kommer i så fall få en liknande funktion , men det gäller nog att tyngden måste vara ganska stor, om det ska vara nån nytta med den, då kraften från en klumpig lödkolv är ganska stor och lätt trycker på komponenten så den flyttar sig.
Att löda fast pincetten har jag aldrig hört talas om , men däremot får jag gärna flussmedel på den som är svårt att få bort , sedan fastnar små komponenter på pincetten och följer med den när den ska avlägsnas, det är irriterande.
Att löda med lupp har blivit en vana, utan den ser jag ju inte vad jag gör eller hur det blir! Den måste givetvis stå på ett stativ om jag ska hålla i pincetten samtidigt som jag lödar.
Att löda fast pincetten har jag aldrig hört talas om , men däremot får jag gärna flussmedel på den som är svårt att få bort , sedan fastnar små komponenter på pincetten och följer med den när den ska avlägsnas, det är irriterande.
Att löda med lupp har blivit en vana, utan den ser jag ju inte vad jag gör eller hur det blir! Den måste givetvis stå på ett stativ om jag ska hålla i pincetten samtidigt som jag lödar.
Jag var på väg att köpa en sterolupp men sen insåg jag att det var lite klen förstoring för andra ändamål (leta småkryp) så det blev inget. Den var mest tänkt för avsyning då jag inte tror att det skulle hjälpa skakigheten då den nog är nervrelaterad.limpan4all skrev:Johanb: Har du provat att löda under ett mikroskop?
-
Här har du lite att titta på.
Jag har ett som motsvarar 62448 och är helnöjd.
http://www.sagitta.se/alfa.php?ref=/mikro2.php
EDIT: Jag missade att lägga in länken.
Jag har ett som motsvarar 62448 och är helnöjd.
http://www.sagitta.se/alfa.php?ref=/mikro2.php
EDIT: Jag missade att lägga in länken.
Senast redigerad av limpan4all 1 februari 2010, 19:37:26, redigerad totalt 1 gång.
Om det är från sagitta så är det så långt ifrån min budget att jag nästan skäms 

Ett par bilder på mitt tredje ”pekfinger”!
Man tager vad man haver!

Man tager vad man haver!

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
"Att löda fast pincetten har jag aldrig hört talas om , men däremot får jag gärna flussmedel på den som är svårt att få bort "
T blå..... funkar fint att tvätta pincetten i..
Swech
T blå..... funkar fint att tvätta pincetten i..
Swech
ahh.. tackar! Har försökt med T-röd men det verkar inte funka.
-
Vanlig spolarvätska i koncentrerad form funkar också bra.
T blå, spolarvätska ? ..typ vatten, 2propanol och "diskmedel" ?