Ryttarpannlampa (= extra bred beam)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Ryttarpannlampa (= extra bred beam)

Inlägg av ghost_rider »

ditt koncept snor jag rakt av :bravo:
2h brinntid på dom små batterierna, här ska byggas cykellyse! :badgrin:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kul, hade gärna om det gått velat se någon bild på beamen på ridbanan så får man en bra uppfattning om hur pass bra det sträcker sig och breder ut sig. Är lite sugen på att kanske sätta ihop något men man vet aldrig riktigt hur pass bra ljuset sträcker sig med lysdiodernas styrka och linser.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Henry, det ska nog gå att lösa!

Finns det nån "standard" för att ta beambilder så de går att jämföra ljusstyrke mässigt? typ ISO 400 f=4.5 t=1/160 eller nått?
Annars är det ju bara att fläska på med ISO1600 och t = 10s och allt ser jättebra ut :)

ghost_rider: det är än så länge bara ett teoretiskt värde, ska mäta det faktiskt tiden så fort som möjligt... Borde vara så att 18650 cellernas skydd löser innan lampan börjar lysa svagare (de bryter på 2.4*2 V) och mina mätningar visar att ljuset börjar sjunka vid 4V
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det finns ingen standard för att ta beamshots, men man inkluderar alltid en referensbild på en välkänd ficklampa så man kan få en uppfattning.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Och medan vi har Meduza på tråden så kanske han kan svara på vart man köper bättre batteri, har för mig att det vart på något forum för led eller ficklampor :?:

Dom batterierna var visst av högre kvalité eller kapacitet :?:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.cpfmarketplace.com/mp/showth ... ?p=2362384

Li-Ion celler med skyddskretsar som har högre kapacitet och högre strömtålighet än övriga märken på marknaden,
Han har numera också LiMN celler i flera storlekar och R123 med LiFePO4-kemi.

Mycket mer info om dessa celler finns runt om på CandlePowerForumsMarketPlace och CandlePowerForums.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

fläska på med ISO1600 och t = 10s och allt ser jättebra ut

Ja typ supernova. :)

Själv brukar jag helt enkelt göra så att jag ställer in TTF displayen så att det liknar så mycket som möjligt i ljusstyrka det man verkligen ser och sedan tar man bilder och jämför helt enkelt bilden direkt i kameran med det som man själv ser. Är det då för mörkt elelr för ljust så ökar eller minskar man helt enkelt tex bländaren lite vilket kan vara lite bättre än att ändra på ISO i all fall till högre tal så blir det aningen mindre brus om det är väldigt mörkt. Då får man bilder som är exakt så som man själv upplever de i ljushet osv men jag tror inte det är någon speciell mellan olika betraktare av bilderna utan tror vi upplever alla de som ganska så lika mot hur du upplevde det själv.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har tänkt bygga ett cykellyse också med samma komponenter fast med ett 7.2V NiMH RC-batteri. Fast jag är lite osäker på drivaren.. Går det inte få till nån egen enkel drivare så man kan switcha mellan hel- och halvljus t.ex vid möte..? Då slipper man blinkskiten också.
Ett sätt att lösa halvljus är väl iofs att man riktar dom lite off-center och stänger av det ena vid möte så slipper man bländas alltför mycket. Men helst skulle jag vilja ha bara tre lägen med en brytare på styret. AV/HEL/HALV.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

De har en hel del drivare med olika funktion kanske även enbart hel och halv ljus.

Förresten om någon har koll; vad motsvarar effekten i lysdiodsväg med refletor i förhållande till en 15W mindre vanlig glödtråds lampa, ej halogen eller dylikt, som även den har reflektor bakom sig? En 15W lysdiod borde väl ge mycket mer ljus pga dess effektivitet tycker jag?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

15W glödlampa har inte en sportslig chans att jämföras med en 15W led... vi pratar ca 150-200 lumen från glödlampan och ca 12-1300 lumen för två stycken kallvita Cree MC-E M-bin @ 600mA per chip.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jag har kollat runt lite mer och kom fram till att det nog är bättre att välja LM3405 som drivare till 2st XR-E Q5 i serie och en ATtiny, 555 eller liknande för PWM-signal till drivaren och ett 12V batteripack till det.

EDIT: Fast 12V batteri var jäkligt dyrt i jämförelse med 7.2V, hmm...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

2st 7.2V seriekopplade som ett 14.4V pack då? :)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Jo jag tänkte på det, men då är man uppe i 400 spänn, plus laddare på det. Fast det är nog bästa alternativet.

http://www.umearc.se/batterier/ni-mh/7- ... 00mah.html
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man beställer från utlandet får man ett 12V 4Ah pack med högströmsceller för 363kr + frakt:
http://www.cheapbatterypacks.com/
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ja det var ju bra pris men då ska man ha laddare på det också så då drar det iväg ändå i tid och/eller pengar. Får nog köra på 1x7.2V och 2st drivkretsar istället kanske. Då går det bygga ut sen så man sätter ett 7.2V till i serie och 2x2 LEDs istället för 2x1. ;) (fast det kanske blir problem med switchningen om man bara byter inspänning så... nåja jag får köra på 7.2V)

edit: Såg just att dealextreme ju har billiga Li-Ion-batterier och laddare så det blir nog bra att köra med såna (som trådskaparen förmodligen gör).
Senast redigerad av E85 14 oktober 2009, 17:08:28, redigerad totalt 4 gånger.
Skriv svar