ny medlem nytt cnc projekt ,fortsättningen
Re: ny medlem nytt cnc projekt :P
jo vet att frekvensomriktare är jävliga med allt därför jag tänkte dela upp det på 3 faser mina förhoppningar är att det inte sa störa lika jävlig på dom 2 andra , vet inte hur det är med avstörningsfilter inbyggt i den men man vill ju helst bygga så man slipper massa jobbig felsökning senare
hej snyggt projekt! vart har du köpt skåpet och hur mycket fick du ge?
fortsatt med projektet i helgen , provade koppla upp stegmotorstyrningen och upptäckte att med 4 datorer i huset så hade jag 0 parallelportar
så vart att köpa ett insticks kort sen när jag provade så fungerade ingeting motorerna låste sig men inga steg .
efter ett x antal timmars felsökning så hittade jag felen bägge på mitt "breakoutboard" fel nr1 :kallödning på enable ingången och fel nr2: lösbruten lödö för en plint med brott på 5v för stora delar av kortet som följd .
när dom felen var åtgärdade så snurrade alla motorerna
så fortsatte med att stoppa in grejerna i skåpet, action bild :

fixade med en avskärming för frekvensomriktaren och ett relä som slår av strömmen till stegmotorerna
, tänkt att styra det via 12v från dator agget så man startar hela skåpet när man slår på datorn .
kanske byter breakoutboard senare så man kan styra vi det men får se .
en bild på hur det ser ut inne i skåpet nu har tvinnat de flesta ledningar så att det ska bli mindre störningar förhoppningsvis.
har inte jordat plåtarna eller kopplat in matningen än men gör det sist så jag kan lyfta ut innehållet, lättare att jobba då

allt för nu inte så mycket bilder frun städade undan kameran så
-> extazy köpte skåpet via jobbet beställt hos malmbergs kostar typ 500 -600 +moms i inköp för firman jag vet inte vad det kommer kosta mig inte betalat än

efter ett x antal timmars felsökning så hittade jag felen bägge på mitt "breakoutboard" fel nr1 :kallödning på enable ingången och fel nr2: lösbruten lödö för en plint med brott på 5v för stora delar av kortet som följd .
när dom felen var åtgärdade så snurrade alla motorerna

så fortsatte med att stoppa in grejerna i skåpet, action bild :

fixade med en avskärming för frekvensomriktaren och ett relä som slår av strömmen till stegmotorerna
, tänkt att styra det via 12v från dator agget så man startar hela skåpet när man slår på datorn .
kanske byter breakoutboard senare så man kan styra vi det men får se .
en bild på hur det ser ut inne i skåpet nu har tvinnat de flesta ledningar så att det ska bli mindre störningar förhoppningsvis.
har inte jordat plåtarna eller kopplat in matningen än men gör det sist så jag kan lyfta ut innehållet, lättare att jobba då

allt för nu inte så mycket bilder frun städade undan kameran så

-> extazy köpte skåpet via jobbet beställt hos malmbergs kostar typ 500 -600 +moms i inköp för firman jag vet inte vad det kommer kosta mig inte betalat än
Rent o snyggt, som det ska vara
Har du kollat att du har tillräckligt med luft runt omformaren, det ser tight ut i överkant.

Har du kollat att du har tillräckligt med luft runt omformaren, det ser tight ut i överkant.
Ser att du har en C10:a som breakout-kort, hur kommer du göra med varvtalsstyrningen av spindeln? Blir det via styrprogrammet eller mauellt?
manuellt till att börja med kanske uppgraderar breakout kort sen men vill få saker att fungera först (redan överskridit budget ett par ggr nu hehe)
det tar sig sa pyromanen har jobbat mer med ramen
började med att skära in och fixa för kulskruven på y-axeln gjorde även fäste för stegmotorn

köpte profilrör 50x50x4 och fortsatte med ramen

provade sätta linjärlagrena på x-axeln på plats

gjorde plats för linjärlagrena på y-axeln

allt jag han med idag men mera uppdateringar kommer på ett tag
började med att skära in och fixa för kulskruven på y-axeln gjorde även fäste för stegmotorn

köpte profilrör 50x50x4 och fortsatte med ramen

provade sätta linjärlagrena på x-axeln på plats

gjorde plats för linjärlagrena på y-axeln

allt jag han med idag men mera uppdateringar kommer på ett tag
jobbat lite mer med projektet
hade järn över så fixade stag

stagade upp y-axeln som en fackverk konstruktion

svetsade in övriga stag och detta är resultatet

någon som vet vad man bör använda för typ av fett till kulskruvar och linjärlager ? dax för mig att börja montera ihop saker snart och vill smörja
hade järn över så fixade stag

stagade upp y-axeln som en fackverk konstruktion

svetsade in övriga stag och detta är resultatet

någon som vet vad man bör använda för typ av fett till kulskruvar och linjärlager ? dax för mig att börja montera ihop saker snart och vill smörja

Det ser ut att bli riktigt stadigt och fint. Tyvärr saknar du det som är viktigt: bearbetning av ytorna mot linjärlagringen. Med en svetsad konstruktion som är helt obearbetad så känns det som vilket OK/Q8 fett som helst duger... 

Allt beror på vad man ska ha fräsen till, att ytorna är oberbetade ger givetvis en lägre noggranhet i fräsen men är man noga att rikta upp den under och efter man svetsat så kan man få det skapligt bra.
Är den för hobbybruk och man tex mest fräser i trä eller ska man köra precisionsdelar i metall till försäljning, har man tillgång till att planfräsa ytorna och har man råd?
Är det som jag tror, en hobbyfräs för att lära sig att bygga och att använda en cncfräs så tycker jag att den ser bra ut.
Möjligheten finns ju att montera linjärlagren så dom blir justerbara likt det spuft gjorde på betongklumpen.
Finns möjligheten så ska du såklart bearbeta ytorna och även göra en sån där behandling så alla spänningar i konstruktionen försvinner.
Ska bli kul att se när den börjar monteras ihop!
Är den för hobbybruk och man tex mest fräser i trä eller ska man köra precisionsdelar i metall till försäljning, har man tillgång till att planfräsa ytorna och har man råd?
Är det som jag tror, en hobbyfräs för att lära sig att bygga och att använda en cncfräs så tycker jag att den ser bra ut.
Möjligheten finns ju att montera linjärlagren så dom blir justerbara likt det spuft gjorde på betongklumpen.
Finns möjligheten så ska du såklart bearbeta ytorna och även göra en sån där behandling så alla spänningar i konstruktionen försvinner.
Ska bli kul att se när den börjar monteras ihop!

jo har inte alla möjligheter / maskiner som skulle behövas
men arbetar och gör det bästa jag kan med det jag har (svets/plasma , rondell , borrmaskin ,kap och div handverktyg )
fördelen med dom linjärlagrena jag har är att dom är runda och kan roteras lite vid fastsättning .
har monterat y-axeln

ska fixa kulmutter fäste ,men den glider fint på skenorna (smorde med vitt litium fett på spray )
och POS har rätt det ska bara bli en hobby maskin bygger för att jag tycker det är roligt även om jag inte riktigt har kunskaper / resurser att göra det 100%
ska ut och fixa mer nu
men arbetar och gör det bästa jag kan med det jag har (svets/plasma , rondell , borrmaskin ,kap och div handverktyg )
fördelen med dom linjärlagrena jag har är att dom är runda och kan roteras lite vid fastsättning .
har monterat y-axeln

ska fixa kulmutter fäste ,men den glider fint på skenorna (smorde med vitt litium fett på spray )
och POS har rätt det ska bara bli en hobby maskin bygger för att jag tycker det är roligt även om jag inte riktigt har kunskaper / resurser att göra det 100%
ska ut och fixa mer nu

arbetat på i helgen börjar ha ganska många timmar nerlagt på detta nu
fixade kulmutterhållare till y-axeln

bytte smörjnippel till en vinklad så denna går komma åt vet inte hur ja ska göra med smörjningen på z än :/
köpte microbrytare av Swech billigt och snabb leverans ,svetsade in ett par plattjärn och ska montera dom så här

sen började jag med x-axeln och gjorde fäste för lagerbocken samt fäste för stegmotorn

la även in linjärlagrena men har inte monterat fast dom än
nu måste jag bara få tag i en lämplig platta till bordet på x-axeln var svindyrt att köpa på järnhandeln
fixade kulmutterhållare till y-axeln

bytte smörjnippel till en vinklad så denna går komma åt vet inte hur ja ska göra med smörjningen på z än :/
köpte microbrytare av Swech billigt och snabb leverans ,svetsade in ett par plattjärn och ska montera dom så här

sen började jag med x-axeln och gjorde fäste för lagerbocken samt fäste för stegmotorn

la även in linjärlagrena men har inte monterat fast dom än
nu måste jag bara få tag i en lämplig platta till bordet på x-axeln var svindyrt att köpa på järnhandeln