Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Open
Kontakt:

Re: Fräsmaskin YCM NSV102A visning

Inlägg av Open »

Det var ett tag sedan, tänkte uppdatera med lite bilder och en video då maskinen är i bruk.

Kör just nu en serie på 100st block i aluminium.

Uppspänning med 10st mallar
Bild

Borrning i full gång (fågelperspektiv)
Bild

Blocken som jag bearbetar, är nu i uppspänning 2 av 4 så dom är inte färdiga än på ett tag.
Bild

Ett block som är färdigt, just detta block är sågat i 2 för att kolla hålen invändigt
Bild

Fanuc styrsystem MXP-200i
Bild

EDIT
Jag lyckas inte få till filmsnutten just nu. ska ladda upp den då jag får till det.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Finfint.

Underbart att se något som faktiskt används :P
ondisc

Inlägg av ondisc »

Underbart att se något som faktiskt används :P
+1

Äntligen lite action-bilder! När tar du emot beställningar?
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Ja men ni ska få se filmsnutten sen, de är då man får se den i action ;)

Du jag har rätt så mycket på schemat framöver faktiskt, bara den här serien är några veckors jobb med programmering och fräsning. Sen så svarvar jag övriga detaljer samtidigt som fräser går.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Kul!

Dels att se att ngn vågar satsa och dels väldigt intressant att få en detaljerad inblick i hur man "gör saker på riktigt".

Ser ut att vara en mkt trevlig maskin med ett välfyllt godisskåp av tillbehör vid sidan om.

Håll oss underrättade om utvecklingen.

:tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur många tempo'n blir det på en sådan bit?
Har du bättre bilder på uppspänningsfixturen? Det alltid kul att se hur man löst uppspänningen.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Vad menar du med "tempon" ?

Jag har tyvärr ingen bild eller ritning på fixturerna. Men de går väl att fixa antar jag =)

Det jag kan säga om fixturerna är att jag tycker dom är helt värdelösa, min beställare hade redan tillverkat dom utan "rådgivning" från mig. Hade jag fått bestämma hade jag fräst dom själv.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Tempon, hur många gånger du måste plocka igenom bitarna, tills alla sidor är färdigkörda.
Den där biten blir väl inte klar efter första körningen?

Ang fixturerna, jag tog för givet att du hade gjort dom själv.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Jag spänner upp biten och kör 4 sidor, så 4 tempon då alltså.
Nej har som sagt inte gjort fixturerna.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Det var ett tag sen jag uppdaterade nu, jag har inte fått till filmen jag skulle lägga upp, har beställt en ny kamera så jag får fixa en filmsnutt då maskinen går så ni verkligen får se då maskinen går.

Idag fräser jag ut 4st bromsok som ska vara till en tävlings skoter.

Jag är inte färdig än, detta är bara första uppspänningen.

Bild

Ska sen köra med en fixtur då jag gör sida 2.

Bild
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Nu har jag fixat en video där maskinen är i bruk.

Här fräser jag i Aluminiumrör 50x50x2mm

Matning: 1800mm/minut
Varvtal: 8000RPM

Jag kan även ta emot eventuella beställningar på jobb ifall det är någon intresserad. Kasta iväg ett PM vid intresse.
Senast redigerad av Open 5 maj 2010, 09:44:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Trevligt med en uppdatering :tumupp:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Instämmer med tecno. :tumupp:

Vore intressant att höra vad för verktygstyp, skärdata och allmän approach du hade/har för bromsoken.
Gjorde ett jobb för nga veckor sedan som inte på långa vägar är så komplicerat som dina ok, men ändock ganska likt ändå ur vissa aspekter.

Hade ämne på 130x70x63 (BxDxH) i 7075.
Klar bit var ca 115x60x55 mätt på största stället och hade en svag triangelfom sett uppifrån.
Ytterligare var nga kanter svagt fasade en bit ner på biten från topplanet men det är inte det viktiga i detta fallet.

Det jag är nyfiken på är hur ni andra främst grovkör ut en profil likt Opens ovan eller den jag försökte beskriva, om ngn nu förstod?

Open, om du anser att min fråga inte hör hemma i din tråd så be ngn flytta ut den till annan plats.

Bra fart på din maskin, både i bordet och i kylpumpen.
Där ligger man i lä...sammtidigt som jag inte ännu lärt mig att utnyttja den gammla MAHO:n på rätt (maximalt) vis ännu. :humm:

Tack för bilder och film. Mkt inspirerande.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Grovbearbetningen gjorde jag med en 32mm 4-skärig massiv hårdmetall fräs, dom är riktigt stadiga så man brukar kunna dra på väldigt bra, 6500varv och 550 mm/m matning. Färdig bit är 150x135x25 ungefär och ämnet var nog 150x150x30 skulle jag tro.

Det är väldigt olika hur man grovbearbetar ett material, beror på vilket material det är också. Oftast brukar jag köra med en massiv pinne tex den 32mm som jag gjorde med bromsoken. Se bara till att du spänner fast biten ordentligt.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tusen tack för informationen Open. :tumupp:

Måste nog se mig om i lådorna bland de grövre fräsarna.
Då min maskin inte har i närheten av varvtal, matning eller stabilitet för att matcha modernare skärverktyg samt att det mestadels redan finns snabbstålspinnar är det vad jag använt mig av.

På mitt liknande jobb körde jag grovt med en 16mm, 4-skärig, skrub. Borde nog valt ngn 2-skärig pinne istället då jag inte riktigt har skärvätskeflås nog för att hålla spånen borta i snabb takt nog känns det som. Har skaffat lite delar nu för att se om jag kan öka på trycket och/el flödet en gnutta. Att köra en skrub öht vet jag inte plus och minus med, iaf inte i aluminium? Åsikter någon?

Jag har även testat att köra min 63mm hörnfräs för att grovavverka samma moment men där måste jag fått mer än en sak fel och mkt spån blev det till igen egentlig nytta. Trodde dock att den skulle vara betydligt mkt mer effektiv. Kunde inte ta nga skrädjup alls att tala om så hela den körningen tog evigheter. Som sagt, med rätt skärdata hade jag säkert kunnat köra betydligt bättre även med 63mm-arn men då hela upplägget var fel bytte jag till 16-pinnen innan jag utvärderat HM-fräsen fullt ut.

Tror jag måste studera effekt och momentkuran noga för min maskin då jag fått den att tjuvstanna flertalet gånger vid testfräsningar. Troligen för att jag antingen har för lågt varv öht och/eller för mkt matning. Dock har även jag märkt att det inte alltid blir bättre bara matningen sänks om det låter illa.

Hmm, med 40-kona, bra limjärstyrningar på alla axlar och om jag minns rätt 3,3kW vid 2100rpm i spindelmotorn borde man kunna gå på hyffsat hårt iaf? 100mm ändplanen har jag tex fått hyffsad koll på så den skär ruggigt fint om än att jag inte kan ta nga monsterdjup.

Dax för en egen tråd av mig i ämnet kanske, men känner att jag måste fråga nu nä'r forumet börjar besökas av personer som kör liknande maskiner som din och dessutom gör det mer eller mindre hela dagarna. :tumupp:
Skriv svar