Tusen tack för informationen Open.
Måste nog se mig om i lådorna bland de grövre fräsarna.
Då min maskin inte har i närheten av varvtal, matning eller stabilitet för att matcha modernare skärverktyg samt att det mestadels redan finns snabbstålspinnar är det vad jag använt mig av.
På mitt liknande jobb körde jag grovt med en 16mm, 4-skärig, skrub. Borde nog valt ngn 2-skärig pinne istället då jag inte riktigt har skärvätskeflås nog för att hålla spånen borta i snabb takt nog känns det som. Har skaffat lite delar nu för att se om jag kan öka på trycket och/el flödet en gnutta. Att köra en skrub öht vet jag inte plus och minus med, iaf inte i aluminium? Åsikter någon?
Jag har även testat att köra min 63mm hörnfräs för att grovavverka samma moment men där måste jag fått mer än en sak fel och mkt spån blev det till igen egentlig nytta. Trodde dock att den skulle vara betydligt mkt mer effektiv. Kunde inte ta nga skrädjup alls att tala om så hela den körningen tog evigheter. Som sagt, med rätt skärdata hade jag säkert kunnat köra betydligt bättre även med 63mm-arn men då hela upplägget var fel bytte jag till 16-pinnen innan jag utvärderat HM-fräsen fullt ut.
Tror jag måste studera effekt och momentkuran noga för min maskin då jag fått den att tjuvstanna flertalet gånger vid testfräsningar. Troligen för att jag antingen har för lågt varv öht och/eller för mkt matning. Dock har även jag märkt att det inte alltid blir bättre bara matningen sänks om det låter illa.
Hmm, med 40-kona, bra limjärstyrningar på alla axlar och om jag minns rätt 3,3kW vid 2100rpm i spindelmotorn borde man kunna gå på hyffsat hårt iaf? 100mm ändplanen har jag tex fått hyffsad koll på så den skär ruggigt fint om än att jag inte kan ta nga monsterdjup.
Dax för en egen tråd av mig i ämnet kanske, men känner att jag måste fråga nu nä'r forumet börjar besökas av personer som kör liknande maskiner som din och dessutom gör det mer eller mindre hela dagarna.