µC-styrt labbagg

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Re: µC-styrt labbagg

Inlägg av blueint »

Om jag förstått kretsen korrekt är reglering av spänning och ström helt avhängigt av latenstiden hos MCUn ..?, kanske kan bli surt vid transienter och kortslutningar mm.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Visst är det så, men vid 20MHz är responstiden ganska kort, jag är inte man att räkna på det men jag misstänker att man knappt hinner tömma kondensatorn på den tiden.
Frågan är hur vacker utspänningen blir från ett sånt switchat agg, får bygga upp det på labbplattan eller köra en simulering.
Om det är så att det bara duger för batteriladdning så kan man ju sätta en linjärdel efter.
Då borde man kunna klara stort spänningsintervall, hög ström och ändå lågt rippel till skaplig kostnad.
(Hög ström i mitt fall är 20A, ska man bara ha 5A så är det nog betydligt enklare att bygga rent linjärt.)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

För att göra limpan och alla andra glada försökte jag göra några förändringar i schemat. Nå, tror ni det är nåt att satsa på? Måste kondningen vara på emittersidan av BD245:an eller kan den vara på collectorn så att strömbegränsningen gäller även den så att säga? Fast det kanske man inte vill?

Bild
Skriv svar