Mätning av vattendjup mha kapacitans
Re: Mätning av vattendjup mha kapacitans
Fungera telefonkabel eller Cat5 (Polyeten) som sensorkabel?
Eller kommer dessa att suga i sig vätska pga diffusion?
Eller kommer dessa att suga i sig vätska pga diffusion?
Endast en ledare blir väl svårt eftersom det inte finns någon referenspunkt. Det skulle gå att sticka ner en oisolerad tråd i vattnet och på så vis få samma jordpunkt, men jag misstänker att det bildas oxid på den tråden rätt snabbt.
Vågar man köra med PV-rör? Det är dricksvatten i brunnen, så jag vill inte gärna sticka ner något som avsöndrar en massa mög i vattnet. Jag tycker dock tanken att linda ledarna på utsidan av ett rör istället för att dra dem inuti något. Det lär vara mycket enklare att få ett jämnt avstånd mellan dem.
Vågar man köra med PV-rör? Det är dricksvatten i brunnen, så jag vill inte gärna sticka ner något som avsöndrar en massa mög i vattnet. Jag tycker dock tanken att linda ledarna på utsidan av ett rör istället för att dra dem inuti något. Det lär vara mycket enklare att få ett jämnt avstånd mellan dem.
Ett plaströr som är godkänd till vattenledning duger nog fint.
- ChristianS
Min lösning av sensorn, tunnväggigt rostfritt rör diam.ca 10-12 mm i varje ände finns en plastbussning med två hål nära centrum. Tråden drar jag så att den är dubbel och vänder nere i bottnen av röret (isoleringen är då intakt). Uppe skalar jag båda ändar och mäter mellan röret och ledaren. Helst skall ledaren hållas sträckt så att den är rak inuti röret. Denna gjorde jag för kortare sensorer upp till en meter, det går ju att göra längre men rf. rör är ju inte så billigt.
Alternativet jag har provat med i brunn är att sänka ner ledningen till botten med en tyngd och använda en bra jordpunkt som referens mätningen blir inte så exakt men några cm tycker jag är ok.
Sedan vid toppen av sensorn sitter en 555:a med sensorn som kondensator, sedan mäts frekvensen helt enkelt med en uC.
Till sist till Klurige vilken bra processor du har valt MSP430 är fantastisk. Jag använder den numer i stället för PIC. Kul att någon annan på forumet också kör med den.
Alternativet jag har provat med i brunn är att sänka ner ledningen till botten med en tyngd och använda en bra jordpunkt som referens mätningen blir inte så exakt men några cm tycker jag är ok.
Sedan vid toppen av sensorn sitter en 555:a med sensorn som kondensator, sedan mäts frekvensen helt enkelt med en uC.
Till sist till Klurige vilken bra processor du har valt MSP430 är fantastisk. Jag använder den numer i stället för PIC. Kul att någon annan på forumet också kör med den.
ChristianS: Smart montering av ledaren. Jag har ett 12mm kopparrör liggande, jag ska ta och testa med det.
Enda bekymret jag kan se är om röret oxiderar eller om det blir någon annan beläggning. Men om man målar röret så blir man ju av med det problemet.
Min första tanke var annars att fästa ledarna i en sten och sätta plastdistanser med jämna mellanrum för att hålla isär ledarna. Nu har jag istället flera förslag att testa. Tack för ideerna.
MSP430 är verkligen trevlig. Den känns betydligt mer modern än PIC. Det som talar emot den är väl att det är Texas Instruments som skriver databladen!
Enda bekymret jag kan se är om röret oxiderar eller om det blir någon annan beläggning. Men om man målar röret så blir man ju av med det problemet.
Min första tanke var annars att fästa ledarna i en sten och sätta plastdistanser med jämna mellanrum för att hålla isär ledarna. Nu har jag istället flera förslag att testa. Tack för ideerna.
MSP430 är verkligen trevlig. Den känns betydligt mer modern än PIC. Det som talar emot den är väl att det är Texas Instruments som skriver databladen!

Mitt förslag på kapacitiv mätning blir kanske opraktisk, beror på hur mycket nivån i brunnen varierar.
Det hela går ut på att ha tex kretskortlaminat som kondensatorplatta fastsatt över högsta vattenivålinjen.
Sedan sitter den andra kondensatorplattan fästad via en stång ner till en flottör. Stiger vattnet skjuts
plattorna mer över varandra och kapacitansen ökar. Sjunker vattnet så blir det tvärtom.
Samma princip som en stor vridkondensator som ju också i princip skulle kunna användas med samma
teknik, via en utväxling till flottörrörelsen förslagsvis.
Det hela går ut på att ha tex kretskortlaminat som kondensatorplatta fastsatt över högsta vattenivålinjen.
Sedan sitter den andra kondensatorplattan fästad via en stång ner till en flottör. Stiger vattnet skjuts
plattorna mer över varandra och kapacitansen ökar. Sjunker vattnet så blir det tvärtom.
Samma princip som en stor vridkondensator som ju också i princip skulle kunna användas med samma
teknik, via en utväxling till flottörrörelsen förslagsvis.
Om man ändå skall ha flottör och utväxling så är det väl ingen mening att mäta kapacitivt.
Koppla mekaniken till en potentiometer istället.
Vore det inte enklast att bygga om en tankmätare för oljecistern?
Ta bort glaset och ersätt visaren med en 240 graders potentiometer på 10 kiloOhm.
Man kanske får hälla ut lite av sanden ur flottören för att få rätt densitet.
Koppla mekaniken till en potentiometer istället.
Vore det inte enklast att bygga om en tankmätare för oljecistern?
Ta bort glaset och ersätt visaren med en 240 graders potentiometer på 10 kiloOhm.
Man kanske får hälla ut lite av sanden ur flottören för att få rätt densitet.
Kan man inte använda tvåledare, typ inomhus-FM-antennkabel, för att få färdig ledare med kontrollerat avstånd mellan mättrådarna? Gäller ju att hitta någon kabel som passar i vattnet då förstås, och som går att täta i änden. Det kanske finns bandkabel med teflonisolering där man då lämpligen använder de yttersta ledarna som mättrådar, t.ex.?
Ett annat förslag är att ha en rulle med en lina och ett lod.
På lodet är 2 spröt fastsatta på nivå 1 och ytterligare 2
spröt på nivå 2 som mha elektronik ger signal
till en mottgare om det är vatten mellan spröten eller ej.
Finns det inget vatten på nivå1 rullas linan ut tills kontakt uppstår.
Stiger sedan vattnet uppstår signal från nivå2 och linan rullas
upp tills nivå1 indikerar inget vatten. På rullen sitter en mätare
som mäter hur mycket lina som rullas ut. Någon typ av
hysteres måste finnas mellan de 2 nivåerna så systemet inte självsvänger.
Jag byggde en motsvarande pryl till kompisens båt när jag gick i gymnasiet.
Den styrde en vattenpump. Det var 3 spröt monterade brevid varandra
med olika längd och via vanlig cmos-logik slog pumpen till och ifrån.
De tre sprötena gav den nödvändiga hysteresen.
På lodet är 2 spröt fastsatta på nivå 1 och ytterligare 2
spröt på nivå 2 som mha elektronik ger signal
till en mottgare om det är vatten mellan spröten eller ej.
Finns det inget vatten på nivå1 rullas linan ut tills kontakt uppstår.
Stiger sedan vattnet uppstår signal från nivå2 och linan rullas
upp tills nivå1 indikerar inget vatten. På rullen sitter en mätare
som mäter hur mycket lina som rullas ut. Någon typ av
hysteres måste finnas mellan de 2 nivåerna så systemet inte självsvänger.
Jag byggde en motsvarande pryl till kompisens båt när jag gick i gymnasiet.
Den styrde en vattenpump. Det var 3 spröt monterade brevid varandra
med olika längd och via vanlig cmos-logik slog pumpen till och ifrån.
De tre sprötena gav den nödvändiga hysteresen.
- ChristianS
Man kan använda 300 ohms kabel, sån där man hade till tv-antennen förr. Det var den jag provade med allra först men jag upptäckte att det sitter kvar för mycket vatten på plasten i mellan, det påverkar mätresultatet jag kommer inte i håg hur mycket men prova och se om du blir nöjd. Nederdelen tätade jag med marin silicon sk sikaflex (man tar vad man har) den biter på det mesta. I mitt projekt krävdes det 1 mm noggrannhet så jag provade lite olika och teflon isolerad tråd i ett rf. rör var det bästa, röret var ca 70 cm.
-
- Kontakt:
En liten fundering:
Skulle man kunna lösa det med ett vattenfyllt rör som är förslutet i den övre änden? Röränden som sänks ner i vattnet är öppen och när vattennivån i brunnen sjunker bildas ett undertryck som går att mäta med en tryckgivare. Givetvis får inte vattennivån komma under röröppningen, då rinner vattnet i röret ut.
Finns det någon hake?
Har inte räknat på det alls, kanske måste givaren vara så känslig/dyr att det inte är värt besväret? Man kan ju i viss mån anpassa rörets diameter efter önskat undertryck, men som sagt, jag har inte räknat nåt på problemet.
/Andreas
Skulle man kunna lösa det med ett vattenfyllt rör som är förslutet i den övre änden? Röränden som sänks ner i vattnet är öppen och när vattennivån i brunnen sjunker bildas ett undertryck som går att mäta med en tryckgivare. Givetvis får inte vattennivån komma under röröppningen, då rinner vattnet i röret ut.
Finns det någon hake?
Har inte räknat på det alls, kanske måste givaren vara så känslig/dyr att det inte är värt besväret? Man kan ju i viss mån anpassa rörets diameter efter önskat undertryck, men som sagt, jag har inte räknat nåt på problemet.
/Andreas
I teorin är det bra men precis som att ha det motsatta kan vatten avge eller absorbera gaser (luft), dessutom kan man inte mäta mer än runt 9,8m med "vaccum"-principen.
Använder man motsatta principen (ett luftfylld rör som sticks ner och man mäter trycket) måste man ha en liten kompressor som kan se till att röret är fyllt med luft för att mätningen ska bli korrekt.
Använder man motsatta principen (ett luftfylld rör som sticks ner och man mäter trycket) måste man ha en liten kompressor som kan se till att röret är fyllt med luft för att mätningen ska bli korrekt.
Sikaflex ska man iaf INTE ha i vattnet man ska dricka. Har för mig att det är förbjudet offshore i Norge pga dess miljöpåverkande effekter. Bara en parentes.
- ChristianS
OK jag skulle inte dricka det vattnet så vilket lim som användes var av mindre betydelse men biter bra gör det iaf. Annars skulle jag nog valt livsmedelsgodkänd silicon