Triacfråga. (Jag är nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var ju det matseng sa.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja? Det var ju just ungefär det som jag sa tycker jag....

Du sa i din ursprungliga text "Det ska klara minst 10 A och 240v ac" och i en annan text ville du gärna ha lite billigare än 186 kr st. Då sa jag att det kan vara svårt att hitta såpass kraftiga billigare, men undrade om du verkliegen behövde så kraftiga eftersom man bara får ur max 10 amp ur en säkring.

Jag menade som tillexempel om du ändå bara ska bryta 100 watt glödlampor (=0.5 amp) så är det ju overkill att ha en dyr 10 amp brytare när du kan köpa en 2 amp för halva priset.
benring

Inlägg av benring »

Vad menar ni?

Det inte alls vad han sa. Han sa att jag inte behövde 10 A, helt rätt, som minst 8 A.

Jag ska inte bryta en 100 w lampa, jag ska bryta 1000 w element.
Och ibland även 2 st 1000 w element på samma ledning (samtidigt), det ger efter mätning på mina element ca 6-8 A.
Dessa drivs på en propp tillsammans med kanske lite lampor och nått annat.
Så jag behöver faktiskt 8 A för detta.
Dock SKULLE jag kunna nöja mig med hälften men då har jag inte några möjligheter till att belasta mera.

Sen vill jag ha lite tolerans eller marginal.
OM det fanns billigare vore ju inte det fel men det va inte dyrt med 186:- heller, jämfört med det jag har idag blir det kanske 100:- dyrare.

Vart det en annan syn på det hela då?

/B
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är riktigt fult att ändra inlägg så att svaren blir fel, och sen säga att folk har fel. Jag kommer inte ihåg exakt vad det stor förut. Men då passade matsengs svar bra in i tråden.

Om du vill förtydliga frågan så är det bättre att göra det i ett nytt inlägg.

Ska båda ellementen ligga på samma triac?
benring

Inlägg av benring »

Du ska inte dömma så snabbt, jag ändrade min fråga inom loppet av minut, detta för att jag insåg att jag läst fel.
Dessutom så kunde jag då inte se att jag fått nått mer inlägg EFTER min ändring så jag trodde inte nån hann läsa. Ber så HEMSKT om ursäkt.

Hur som helst så hade jag tänkt det, vad det nått särskilt jag borde tänka på då?

/B
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Snarare efter 5 min. Det var under dessa 5 minuter jag svarade. Så du kan inte ha kollat om det fanns svar när du gort ändringen. Allt enligt de tider som finns loggade. Men då är det kanske inte rätt att säga
benring skrev:Vad menar ni?

Det inte alls vad han sa. Han sa att jag inte behövde 10 A, helt rätt, som minst 8 A.
Efter som det var rätt när jag gjorde mitt inlägg.

Men låt oss lägga det bakom oss.
Om du ska belasta med 2kW så behöver du ett relä eller tiac som pallar 10A, det stämmer.
benring

Inlägg av benring »

Jag såg att du hade svarat nån min innan min ändring så det stämmer ju men matseng hade svarat 20 min senare så...jaja nåja o sånt, vi skiter i det min avsikt va aldrig o fula till det:)

Jag vill tacka alla för dom svar jag fått och kommer köpa det relät på elfa.

Tack o bock.

/B
Skriv svar