Jord i oscilloskopet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Jord i oscilloskopet

Inlägg av xxargs »

v-g skrev:Kör oscilloskopet på batteri istället ;)

Har inte alla ett sånt här uttag på sina osc.? :
Bild

;-)

alla sitter inte på en TV-oscilloskop - så vitt jag vet så var det bara Philips som gjorde sådana dubbelisolerade dito avsedda för TV-reparatörer

- jo, jag har också en sådan - en PM 3215, 50 MHz, men omkopplarna måste motioneras/rengöras seriöst innan den är användbar igen... sådana prylar måste i stort sett användas dagligen ala yrkesmässig användning för att omkopplarna skall hålla sig i glappfri skick...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det enda riktiga är väl att använda en differentialprob.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Är en diff-prob typ en A->D och en D->A konverterare typ eller?
Kan man inte bygga en själv med en opamp för att sänka in-impedansen och en linjär optokopplare?

Eller skitsamma för mig spelar det inte så stor roll, de få gångerna jag mäter så får jag köra på batteri.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I princip en differentialförstärkare, typ.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I det fallet som victor_passe tar upp här med tristate så är varken diffprobe eller mätning i förhållande till Vcc någon bra lösning. Spänningsdelaren som han tog upp löser problemet med hjälp av mätning med en kanal i förhållande till gnd.

Annars är diffprobe en uttmärkt lösning. Synd att de är så svåra att få tag på till vettiga priser. Batteridrift är ett trevligt alternativ som jag har valt i stället. Händigare att ha med sig och det känns fint att ha en isolerad liten låda utan nätanslutning när man är inne i större trefasuttrustningar.
Skriv svar