Oisolerade ledningar i husets elsystem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Oisolerade ledningar i husets elsystem

Inlägg av mrfrenzy »

Jordfelsbrytare fungerar även med ojordade uttag, sett till arbetsinsats/säkerhetsvinst är det det första man bör installera innan man börjar att dra fram jord och byta alla uttag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mrfrenzy skrev:Nya elstandarder är inte retroaktiva. Bara för att det införs jordfelsbrytare och petskyddade uttag betyder inte det att alla gamla uttag måste bytas och alla ska installera jordfelsbrytare. Blanktråden är laglig att behålla så länge den underhålls och är i gott skick.
Så sade elektrikern också, som hjälpte polaren renovera elsystemet, sålänge man bytte ut och inte utökade systemet var det helt lagligt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Dom måste varit enormt förutseende med att ordna ledningar till moderna spotlights redan på 30-talet .. :D

Nåväl det är samma princip som dom spotlights med halogen/lysdioder som finns numera, fast dom drivs med 12V om jag minns rätt. Fast ledningar som ens riskerar att komma i kroppskontakt är direkt olämpliga eftersom det är strömmen inte spänningen som dödar.

Uppenbarligen att materialutvecklingen bidragit till elsäkerheten. Fast har vi otur med oljan så blir det kanske tjärat och naturgummi igen.

Apropå elstandarder, finns det ingen botre gräns för hur gamla anläggninar tillåts vara ..?

Länkt till det Danska elmuset utan flash och java terr0r.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

eftersom det är strömmen inte spänningen som dödar." Men här hänger ju trådar med över 30 000 V fritt... :shock: :)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

sådana här installationer har jag sett mänger av i äldre hus, snyggast va nog en lägenhetskällare där hela taket va fullt av ledningar. Såg ut som ett vägsystem med små korsningar och avstickare nästan :)

Man hukade sig lite extra när man gick omkring om man säger så :P
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Mizzarrogh skrev:eftersom det är strömmen inte spänningen som dödar." Men här hänger ju trådar med över 30 000 V fritt... :shock: :)
Det är strömmen som dödar även om dom inte är helt oberoende utav varandra men ta megger som exempel där du har 500V i många fall som går att ta på utan att dö. Medans ta mellan 2-faser känns bra mycket mer och då är det bara 400V, alltså 100V mindre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Meggern är strömbegränsad, likaså ett elstängsel som ger 10kV och ändå är tämligen ofarligt.
Spänningar under 50V är klenspänning och anses som ofarliga eftersom hudresistansen begränsar strömmen vid så låga spänningar.
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Har du t.ex en heltäckningsmatta eller liknande kan du ladda upp massa tusen volt i statisk elektricitet, detta dödar ju inte som ni alla som fått en stöt från detta fenomen vet!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mrfrenzy --->
Du har nog rätt, har 3 st jordade uttag som det inte finns någon jordfelbrytare bakom, dom matas från en annan central än den i källaren. Man borde skruva upp en till. :) ....... men de uttag som det endast är 2 trådar kommer jag inte göra nått åt, för mycket jobb.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

orvar-e: Läste du ens vad han svarade? Jordfelsbrytaren funkar även på uttag utan jord.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag antar du menar förstog du hans förra inlägg, läsa och förstå är två olika grejjer. Och visst jag kanske inte förstod exakt rätt.

Iaf har cental på övervåningen där strömmen in till huset är. Strömmen går via 4 trådar ner till källaren där det också finns en central, där splittars jord och nolla upp (igen). Därför hamnade brytaren ner, följdaktigen så borde den inte fungera uppe också, men jag har inte testa att simulera jordfel.
Det kanske är jag som tänker fel här. :humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet inte om det framgick men det jag skrev tidigare var menat som ett skämt. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är helt riktigt, om undercentralen är ansluten med fyra ledare (TN-C) så måste det sitta separat jordfelsbrytare i den. Det är inget som hindrar att man sätter en jordfelsbrytare även i huvudcentralen för att skydda dess grupper. Man måste bara se till att ansluta matningen till undercentralen före jordfelsbrytaren.

Det här är ganska kluriga kopplingar och man kan orsaka brand och andra otrevligheter om man tänker fel, jag förutsätter att du har en elektriker som hjälper dig...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

vi har några meter med en lampa och en strömbrytare kvar i ett förådshus, coolaste där är nog att elmätaren (DC tror jag) sitter kvar med en handskriven journal om förbrukning. Trådarna är tygissolerade och när de går igenom vägger ligger de i porslinsrör / plåtrör med porslinsskoning i ändarna.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Då stämmer mitt tidigare inlägg, 3 uttag som inte är skyddade med jf-brytare.
Skriv svar