PC tangentbord till C64
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: PC tangentbord till C64
a) Hur ser ett standard PC-tangentbord ut rent elektroniskt?
b) hur ser ett C64-tangentbord ut rent elektroniskt?
Går det (enkelt) att bygga en omkodare där emellan? Någon nämnde PIC.
McCandless, jag har en programmerare och en bok med programmeringsexempel till PIC, du kan få låna och plugga in det här i sommar.
b) hur ser ett C64-tangentbord ut rent elektroniskt?
Går det (enkelt) att bygga en omkodare där emellan? Någon nämnde PIC.
McCandless, jag har en programmerare och en bok med programmeringsexempel till PIC, du kan få låna och plugga in det här i sommar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Rent elektroniskt är båda uppbyggda som X-Y-matriser. Det är dock hyffsat stora skillnader mellan vilka rader och kolumner som sluts av knapparna. Är det inte också olika mellan olika PS/2-tangentbord blir jag förvånad.
Men jag hittade både schema och källkod för en ps/2-C64-adapter.
Det roliga är att den tydligen också översätter PS/2-mus till commodore 1351-protokollet. (1351 är en mus till C64 och stöds av vissa enstaka program)
http://www.divshare.com/download/3749836-3fa
personen i fråga konstruerade den för att kunna koppla in C64:an bakom KVM-switchen

Det roliga är att den tydligen också översätter PS/2-mus till commodore 1351-protokollet. (1351 är en mus till C64 och stöds av vissa enstaka program)

personen i fråga konstruerade den för att kunna koppla in C64:an bakom KVM-switchen

Lite udda, men smart, att använda en MT8812 där.
Hyfsat enkelt bygge som kan mycket också, hade jag haft behov utav en sådan hade jag byggt direkt, nu har jag tyvärr inte det.
Synd att källkoden var i C dock.
Hyfsat enkelt bygge som kan mycket också, hade jag haft behov utav en sådan hade jag byggt direkt, nu har jag tyvärr inte det.
Synd att källkoden var i C dock.
Varför är det synd? Det är bra träning att översätta mellan olika språk.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
hex-filen ligger i object-mappen, så det är ju bara att hälla över det färdiga programmet och köra. 

jag menade ju iofs mer ifall man ville knycka kod till andra projekt 

- McCandless
MadModder skrev:Rent elektroniskt är båda uppbyggda som X-Y-matriser. Det är dock hyffsat stora skillnader mellan vilka rader och kolumner som sluts av knapparna. Är det inte också olika mellan olika PS/2-tangentbord blir jag förvånad.
Tackar tackar, det här lät intressant. Jag tror nog jag kommer lite längre på det här..

- McCandless
Vore det inte roligt om USB fungerade till c64:an det hade löst så mycket. 

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Finns det inte dedikerade kretsar som översätter från USB till seriellt; C64 har väl en serieport, väl?? 

- McCandless
Det stämmer nog bra det.
Hittade en rolig länk med en ny tillverkning av Commodore 64:
Klicka på länken där under så ser ni den senare modellen, den är rätt så fin lite roligt att det går att köra windows 2 eller 3.1 på den också.
Ville bara berätta. =)

Hittade en rolig länk med en ny tillverkning av Commodore 64:
Klicka på länken där under så ser ni den senare modellen, den är rätt så fin lite roligt att det går att köra windows 2 eller 3.1 på den också.
Ville bara berätta. =)
Problemet med USB är att du måste ordna ett chip som agerar host. Dom flesta MCU är hårdkodade att vara passiva enheter som aldrig tar initiativ.
(USB är en skräpprodukt..)
(USB är en skräpprodukt..)
- Schnegelwerfer
Fast om du vill knycka kod till andra projekt är det ju alldeles utmärkt att den är skriven i C? Vilket språk skulle ha varit bättre?Glenn skrev:jag menade ju iofs mer ifall man ville knycka kod till andra projekt