? små klenspänningskontakter
Re: ? små klenspänningskontakter
det med kabellängder är två saker
spänningsfall och vid switchade nätdelar störningsnivå
för min del är det alltid likspänning från batteribank
spänningsfall och vid switchade nätdelar störningsnivå
för min del är det alltid likspänning från batteribank
2 meters begränssning på ledningar från switchad DC kraft verkar knepigt.. Någon mer info?
Kanske en dosa med en sådan här dc-plug kanske kan vara något ..?

Kanske en dosa med en sådan här dc-plug kanske kan vara något ..?

Det finns såvitt jag vet inte fast maxlängd utan det handlar nog om vad strömförsörjningen har EMC-provats med för kabellängder.
De där elektroniska transformatorerna skickar ut en inte särskilt ren växelspänning på 20kHz eller högre, och det är därför kablarna inte ska vara så långa.
För DC är det ju inget problem.
För DC är det ju inget problem.
Tror det är lite päron & äpplen här.. 
För switchad DC finns det väl inga sådana här begränssningar?
Samma för transformerad AC antar jag.
Att man inte vill ha "modifierad" sinus, PWM-sinus osv över längre avstånd förstår jag. Å andra sidan så kan man fråga sig hur hårda krav på utstrålning som gäller pga pacemakers. Någon rimlighet får det finnas. Är förhoppningsvis skillnad på kommersiell installation och privat också.

För switchad DC finns det väl inga sådana här begränssningar?
Samma för transformerad AC antar jag.
Att man inte vill ha "modifierad" sinus, PWM-sinus osv över längre avstånd förstår jag. Å andra sidan så kan man fråga sig hur hårda krav på utstrålning som gäller pga pacemakers. Någon rimlighet får det finnas. Är förhoppningsvis skillnad på kommersiell installation och privat också.
Menar du DC ur en switchad omvandlare?
Om omvandlaren är kass och skickar ut störningar så kanske kabellängden behöver begränsas, men är utgånsspänningen ren och fin så är det ju inget problem. "störa pacemakers" lär det nog krävas en hel del för. Gränsvärdena är väl mer satta efter hur mycket det stör radiokommunikation. Stör man inte ut radio så är knappast pacemakers något problem, och störa ut radio får man ju inte göra.
Om omvandlaren är kass och skickar ut störningar så kanske kabellängden behöver begränsas, men är utgånsspänningen ren och fin så är det ju inget problem. "störa pacemakers" lär det nog krävas en hel del för. Gränsvärdena är väl mer satta efter hur mycket det stör radiokommunikation. Stör man inte ut radio så är knappast pacemakers något problem, och störa ut radio får man ju inte göra.
Det handlar normalt inte om specifikt pacemakers utan om EMC generellt (pacemakers brukar man väl mest dra till med när man vill förklara för lekmän varför EMC är viktigt, men det finns ju mycket annat som kan göra stor skada om funktionen påverkas av störningar).blueint skrev:Å andra sidan så kan man fråga sig hur hårda krav på utstrålning som gäller pga pacemakers.
Det finns ju olika EMC-krav beroende på miljö, i normal hemmiljö tillåts det en viss utstrålning och på samma sätt krävs att utrustning som används där skall tåla en viss mängd störningar.
citizendildo
>Hur är det med längden på lågspänning ?
En till sak är kortslutningsströmen = minsta tillåten kabelarea
Ökar också med längden på ledarna enligt normera.....
>Hur är det med längden på lågspänning ?
En till sak är kortslutningsströmen = minsta tillåten kabelarea
Ökar också med längden på ledarna enligt normera.....