Analog Wire-Synth (prototyp v1.0 klar)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Analog Wire-Synth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte en RMS-omvandlare från THAT, men varifrån då???? Fick köpa tre stycken (vill någon köpa en RMS/DC-omvandleare) men behövde bara två.

Hittat (tror jag):
Dear Sir,

the 2252L08-U is priced at Euro 4,31 per piece.
Shipping to Sweden is Euro 9,90 per shipment.
The total for 3 pieces would be Euro 22,83.

We accept payment via Pay Pal to ICSales@cedos.com or direct Bank transfer to our account.
The chip is available for immediate shipment.

Please do not hesitate to contact us in case of further questions.

With best regards,

ICSales
www.cedos.com
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hm okej. Så du beställde alltså från cedos.com? Kollat runt på sidan och känner mig lite vilsen. Verkar inte riktigt vara upplags som en traditonell webshop?

Har spelat in en liten snutt nu, men har ingen stans att lägga filen... 2Mb mp3-fil.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Skaffa Dropbox och lägg upp filen där i Public-mappen, hur smidigt som helst.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej, Tack för tipset. Lyckades dock få lite plats på webbservern.

Nu är ju då allting i ett väldigt tidigt stadium så ha inga höga förväntningar :D. Ljudet är inte heller så värst roligt. Först fyrkant och sedan lite i sinus. Mest ett bevis på att det fungerar :D

wiresynth.mp3

I nuläget finns ingen VCA till ljudet utan jag använder en potentiometer direkt på VCO-utgången och det är den som skrapar. JimmyAndersson har dock kommit med en toppenidé på en mekanisk grej så snart har vi nog en fungerande volymstyrning också :).
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Imponerande bygge.
Jag hade heller aldrig hört talas om instrumentet i fråga,
men nu har det här projektet planterat ideer om att bygga en Theremin av en sharp proximity sensor som jag har liggande och skräpandes.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har faktiskt inte hört eller sett om någon byggt en "wire-synth" heller, men någon mer än jag måste ju ha kommit på idén. Låter intressant med ett theremin-bygge. Jag har byggt en theremin. Hur funkar en är en proximity sensor?

Just nu exprimenteras det en del för att få fram ett roligare ljud än bara ren sinus, trianglevåg etc. Ska också försöka få till en linjärare VCA så hela skalan blir något sånär linjär.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Liten update:

Vad jag sysslat med den senaste tiden nu är att undersöka ifall det går att ordna en ännu linjärare VCA-koppling, eller spänningsstyrd förstärkare än den jag använt nu (LMH6505).

Jag har provat olika kopplingar med LM13700 (transkonduktansförstärkare) f.ö köpt av cosmox :). I databladet ges förslag på kopplingen Voltage Controlled Amplifier. Finns även en mängd scheman på VCAer på internet av andra som använt LM13700 bland annat denna som jag provat också, dock inte med op-förstärkarna då dessa inte har något direkt funktion vid linjär manövrering.

Jag har hjälpligt lyckats hitta en koppling som fungerar som "spänningsstyrd förstärkare".

Men problemet är att DC-offset'en påverkas av styrspänningen. Nivån flyttas alltså uppåt vid ökad styrspänning. Detta är ju naturligtvis inte är acceptabelt. För att det här ska nka måste VCAn bara ändra gainet och inget annat vid ändrat styrspänning, och det är här jag har kört fast lite.

Är det någon av er som har någon erfarenhet av transkonduktansförstärkare? Går det inte använda dom som endast variable gain amplifier? Eller har jag kopplat fel nånstans?

//Fritzell

edit: Vad som är pågång nu är att jag beställt en annan krets i LMH-serien (6503) som har en annan typ av linjäritetskurva. Förhoppningsvis och förmodligen blir detta spiken i kistan när det gäller log-VCA till denna wire-synth, så man kan gå vidare.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Kul projekt.. måste följas.

Jag fick nöjet att se på en Ondes Martenot in action på synthtreffen i Oslo.
Det jag inte hade tänkt på är att klaviaturet är upphängt så man kan "gunga" på det.. och få svaj.. svårt mekaniskt sett att bygga själv. Givetvis så imponerade en högtalare också... med cymbal iställetför pappmembran.. bizarr ljudeffekt.. som inget man hört.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Låter inte dumt att ha sett en Ondes Martenot i verkligheten!

Detta projektet börjar bli lite utdraget nu, men beror på att jag har haft väldigt ont om tid. Är dessutom mitt inne i en flytt av elektroniklabbet från klädkammaren till ett större rum så förhoppningsvis ska det gå smidigare i fortsättningen. Det mesta börjar dock falla på plats. Jag har slutligen bestämt mig för att använda 6505 som octave-tracker till VCOn och 6503 som ljud-VCA. Ska också laborera lite med FM-modulering till ljudet. Uppdaterar givertvis när det börjar hända lite intressanta saker :)
Senast redigerad av Fritzell 5 juni 2009, 21:17:00, redigerad totalt 1 gång.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Fritzell skrev:Låter inte dumt att ha sett en Ondes Martenot i verkligheten!

Detta projektet börjar det bli lite utdraget nu, men beror på att jag har haft väldigt ont om tid. Är dessutom mitt inne i en flytt av elektroniklabbet från klädkammaren till ett större rum så förhoppningsvis ska det gå smidigare i fortsättningen. Det mesta börjar dock falla på plats. Jag har slutligen bestämt mig för att använda 6505 som octave-tracker till VCOn och 6503 som ljud-VCA. Ska också laborera lite med FM-modulering till ljudet. Uppdaterar givertvis när det börjar hända lite intressanta saker :)

Mitt i smeten är ett par bilder på Ondes Martenot.
Vid 4:22 så ser du "ljudeffekten".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Favoritsyntharna OB8 och MS20 bland en massa andra kul maskiner... Önskar att jag hade varit där. :)
Riktigt kul film! Tack! :tumupp:

Vad är det för trevlig maskin som syns vid bl.a 2:57 ?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:)

Har funderat ganska mycket kring ljudstyrningen.. JimmyAndersson presenterade en fiffig variant med en fjäderbelastad potentiometer. Provade själv att labba med en liknande grej men insåg att det finns vissa nackdelar med potentiometrar. Dels att de är mekaniska och slits, och dels att de kan vara ganska tröga. Testade att göra en liknande variant fast ljusstyrd. En sluten låda med en fjäderbelastad plastbit som täckte över ett LDR-motstånd. I lådan finns också en lysdiod. Men den blev väldigt ostabil och också ganska trög. Går säkert att laborera med andra fjädrar men fastnade ändå inte för konstruktionen.

Så det blir nog slutligen en kapacitic velocity-styrning, som på en theremin. Fast istället för en synlig antenn hade jag tänkt gömma något metallföremål inuti själva spelbrädan så det man ser är bara själva speltråden. Så nu ska jag bygga en sådan styrning och labba lite smått med. Tänkte använda samma som till mitt theremin-bygge vilken jag vet fungerar så ska nog gå ganska smidigt.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

JimmyAndersson skrev:Favoritsyntharna OB8 och MS20 bland en massa andra kul maskiner... Önskar att jag hade varit där. :)
Riktigt kul film! Tack! :tumupp:

Vad är det för trevlig maskin som syns vid bl.a 2:57 ?
Det är väl ett Doepfer-system?

Japp, norskarnas event var trevligt.
De har ett till på midsommarsdagen.. :)
Förra var denna:http://www.wintherstormer.no/synthtreff.html
Nästa är denna:http://www.wintherstormer.no/reptreff.html
Nästa träff är alltså mer en sälj- och reparationsträff.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har caddat klart VCO och Velocity-styrningskorten. Velocity-kortet tar upp spelarens rörelse med en antenn som får en spänning att sjunka/öka. Denna spänning skall sedan styra den interna VCAn som ljudet går genom, även en parallell utgång till extern VCA finns. Har ju en riktigt olinjär rör-VCA som låter härligt.

Skall etsa imorgon och förhoppningsvis kunna bygga och provköra under långhelgen. Om allt funkar som tänkt skall jag gå vidare med att rita VCA-kortet. Det blir alltså totalt tre separata kretskort + PSU. Har lagt upp det lite annorlunda denna gång, då priset på laminat tycks stiga (dock inte på Svebry?) så har försökt lägga korten så man utnyttjar så mycket som möjligt av laminatet (100x160).

VCO-kortet är 75mm brett och velocity 25mm. Har försökt gömma de flesta smd-prylarna på undersidan..

Bild

edit: Ursäkta för möjligt lite för stor bild...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Man kanske skulle kunna tro att det här projektet ligger nere helt men faktum är att jag jobbat i det tysta ett tag. Brist på tid och sjukdom har också försenat arbetet. Men nu är all elektronik färdigutvecklat, testad och byggd. Mindre förfiningar har gjorts i layouten men de förfiningarna får jag först njuta av om jag tillverkar nya kretskort vilket inte lär bli av än på ett tag.

I det här läget finns inga "interna effekter", dvs den skickar bara ut antingen fyrkant, triangle eller sinusvåg. Vill man utveckla analoga effekter får dessa byggas externt. Min egenbyggda rör-VCA kommer dock användas vilket rundar till ljudet en aning och skapar det fina ljudet i min egenbyggda theremin. Egentligen kommer detta instrument bli väldigt likt thereminen. Skillnaden är egentligen bara pitchstyrningen och att den här har en till vågform samt en intern VCA.

Elektroniken
Det avlånga kortet känner av med en antenn "ljudstyrkan", alltså hur nära man håller handen och skickar en signal till det mindre kortet och talar om antingen för den interna VCAn hur högt Au den skall ha (typ cutoff-1,5) eller till den externa via gain och offset-steg. Det stora kortet till höger är VCO-kortet med wireavkänningen och ingången för pickupen som syns till vänster uppe i bilden (en bit guldpläterad metall utsågad från ett phonouttag limmat på en fingertuta)
Till vänster är PSUn (+-5V, +-12V) med diskret tyristor/zenerdiods-baserad överspänningsskydd plus kopplingskortet till höger om PSUn.
Bild
Många rattar blir det att skruva på för att stämma den.

Vad som återstår är nu att bygga själva "lådan". Någon slags spår skall fräsas i den här brädan(ej planhyvlad än) som wirern på något sätt kommer limmas fast i. Väggar kommer också byggas upp och lite av trät kommer försvinna.

Så det är lite kvar tills den är klar men det stora jobbet är klart :). Längtar redan efter att ta de första tonerna på den :D
Skriv svar