Man kanske skulle kunna tro att det här projektet ligger nere helt men faktum är att jag jobbat i det tysta ett tag. Brist på tid och sjukdom har också försenat arbetet. Men nu är all elektronik färdigutvecklat, testad och byggd. Mindre förfiningar har gjorts i layouten men de förfiningarna får jag först njuta av om jag tillverkar nya kretskort vilket inte lär bli av än på ett tag.
I det här läget finns inga "interna effekter", dvs den skickar bara ut antingen fyrkant, triangle eller sinusvåg. Vill man utveckla analoga effekter får dessa byggas externt. Min egenbyggda rör-VCA kommer dock användas vilket rundar till ljudet en aning och skapar det fina ljudet i min egenbyggda theremin. Egentligen kommer detta instrument bli väldigt likt thereminen. Skillnaden är egentligen bara pitchstyrningen och att den här har en till vågform samt en intern VCA.
Elektroniken
Det avlånga kortet känner av med en antenn "ljudstyrkan", alltså hur nära man håller handen och skickar en signal till det mindre kortet och talar om antingen för den interna VCAn hur högt Au den skall ha (typ cutoff-1,5) eller till den externa via gain och offset-steg. Det stora kortet till höger är VCO-kortet med wireavkänningen och ingången för pickupen som syns till vänster uppe i bilden (en bit guldpläterad metall utsågad från ett phonouttag limmat på en fingertuta)
Till vänster är PSUn (+-5V, +-12V) med diskret tyristor/zenerdiods-baserad överspänningsskydd plus kopplingskortet till höger om PSUn.

Många rattar blir det att skruva på för att stämma den.
Vad som återstår är nu att bygga själva "lådan". Någon slags spår skall fräsas i den
här brädan(ej planhyvlad än) som wirern på något sätt kommer limmas fast i. Väggar kommer också byggas upp och lite av trät kommer försvinna.
Så det är lite kvar tills den är klar men det stora jobbet är klart

. Längtar redan efter att ta de första tonerna på den