Spänningsbegränsare hjälp sökes

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
San

Re: Spänningsbegränsare hjälp sökes

Inlägg av San »

TomasL skrev:Jovisst jag har fattat att om styrningen får mer är 3V så felar den.
MEN vad för någon utsignal har du, vilket tryck vid 1V resp 4,5V på givaren.
Vad motsvarar 1V resp 3V för tryck för styrningen.
Man kan Skala om eller klippa, det är två helt olika saker och får två helt olika resultat.
Absolut ingen skalning, databoxen måste få korrekt och obehandlad signal mellan 1 till 3V där allt mindre än 2,885V är undertryck allt mer än 2,885V är övertryck.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det tycker jag inte.
Men oavsett vilket, möjligt att jag har missuppfattat frågeställningen, sån händer :oops: .
Å andra sidan fick trådskaparen en lektion i hur man dels skalar om signaler och dels hur man klipper dem, samt skillnaden mellan att klippa och skala vilket inte alltid är så uppenbart.

Till San.
Ok, då är det ju inga problem med att klippa signalen vid 2,9-3V eller så. finns en Zener diod med 3V spänning, dock är toleranserna runt +-0,2V dvs för 3V-dioden är spänningen mellan 2,8 och 3,2V, vilket kanske blir för mycket.
En variant är att istället för zenerdiod använda en spänningsreferens av shunttyp, då klan du få betydligt högre noggrannhet.
San

Inlägg av San »

Tack för alla tips, har nu införskaffat ett labbaggregat och tänkte börja laborera med de 4 dioderna i serie som Swech tipsade om för jag får inte zenerdioderna förrän imorrn.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Testa med lösningen med 4 vanliga dioder då.. och ett motstånd
Det bör funka helt ok för dig

Swech
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tycker inte du ska använda en zenerdiod utan en justerbar spänningsreferens.

Zenerdioder har inte så hög noggrannhet samt kräver (i sammanhanget) hög ström vid backspänningen.
San

Inlägg av San »

Har nu labbat lite grann med både 4 seriekopplade dioder och en 3,3V zener och kommit fram till att utspänningen inte följer inspänningen och det måste den göra åtminstone upp till 2,8V. Den gör det till att börja med och upp till omkring 2,2V beroende på resistor storleken. Genom att ändra resistorn till lägre resistans så blir det bättre men ändå inte tillräckligt bra. Med mindre resistor så skenar det också iväg över brytpunkten på ca 3V. Utspänningen måste helt linjärt följa inspänningen upp till ca 2,8V därefter måste den begränsas till max 3,2V vid inspänning 4,5V. Några andra förslag på hur jag kan åstadkomma detta???
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eftersom inte impedanserna verken från givaren eller in till boxen framgår,
så är det svårt att säga något. På din beskrivning av dina tester låter det
som att impendanserna i båda ändar gör det svårt att bygga en helt
passiv lösning. Antagligen behövs det en aktiv krets som del har hög
impedans mot givaren, dels har låg impedans mot boxen...
bearing

Inlägg av bearing »

Duger den röda linjen?
http://img524.imageshack.us/img524/3075 ... lation.png

Grejerna i mitten är spice-modellen av en justerbar spänningsreferens. Egentligen är den bara en komponent.

Koppla som på bilden till höger, fast utan den övre potentiometern. Ta utsignalen från spänningsreferensens övre ben.
http://img124.imageshack.us/img124/9654/boosttrick.png
San

Inlägg av San »

Signalerna i ditt diagram ser ju jättebra ut fast utsignalen ( röd linje ) vill jag ha upp till ca 2,8V istället. Känner inte igen symbolen längts ned i högra bilden, är det en diod av något slag???
Borre

Inlägg av Borre »

Det är väl LM385 som används, kolla övre bilden.
San

Inlägg av San »

Så klart, ursäkta en blind :( bearing skriver ju till o med spänningsreferens i sin text!!!
bearing

Inlägg av bearing »

Nedre potentiometern kan bytas till fasta motstand, det ar battre. Det star i databladet hur den ska kopplas (den justerbara). Det finns aven en formel som beskriver spanningen beroende pa valda motstand. Valj hoga motstand (50k - 500k) sa att de inte sanker utgangen fran sensorn.
San

Inlägg av San »

Har nu fått tag på en LM385Z justerbar och kopplat enligt bilden: http://www.hellhopp.se/lm385z.htm Detta funkar precis som jag vill ha det och värdena är enligt tabellen. Har hittills bara testat uppkopplat till labbaggregat och multimeter men vill först höra era synpunkter innan jag kör "skarpt". Testade också med 1M Ohms belastning på utgången för jag antar att det är en högimpedans ingång till databoxen. Är bara lite orolig för den låga resistansen på R1 men det blev bara linjärt upp till 2,96V med denna resistans.
bearing

Inlägg av bearing »

Har du kollat upp utgångsimpedansen för sensorn?

Jag läste databladet för en trycksensor, den hade 3k utimpedans. Därför valde jag summan >300k på spänningsreferensens återkopplingsmotstånd samt >30k mellan sensorn och spänningsreferensen. 3k / 333k = ca 1% vilket betyder att utgången sjunker 1% från orginal.

Din sensorn kan ha helt annan utgångsimpedans än 3k. Om databoxens inimpedansen är låg kommer ju även motståndet mellan sensorn och spänningsreferensen sänka signalen. Jag skulle dock kopplat in och mätt hur mycket signalen sjunker vid atmosfärstryck. Om det inte är signifikant kommer det sannolikt fungera, annars måste du ha en buffert innan och kanske efter spänningsreferensen.
San

Inlägg av San »

I mitt fall är det original MAP-sensor och jag kan inte hitta några såna uppgifter, antar att jag måste koppla in och prova. Går det att mäta fram impedansen på sensorn utgång ?? Vad tror du om R1 på 50 ohm, kan det bli ett problem ??
Skriv svar