Dra nätverkskabel från hallen till garderob?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Dra nätverkskabel från hallen till garderob?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tycker man att vanliga vita kabelkanaler stör, så finns det andra färger. Bl.a svart, silver, trämönstrat och några fler.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju inte helt omöjligt att måla dem heller (innan montering).

Min erfarenhet (som gammal telemontör och larminstallatör) är att folk inte ser såna där grejer när de är på besök hos andra. Jag som är yrkesskadad kollar alltid på såna grejer, men inte normala människor. Det är bara den som ser förändringen när grejerna sätts dit som tycker det syns mycket.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kan jag bekräfta... tjejen blåvägrade när jag ville sätt upp värmepumpen (luft-luft) i vardagsrummet. "- Där??? Mitt på väggen och så högt upp!!!" Jag stod på mig och har nu under 7 års tid frågat henne många gånger om hon fortfarande stör sig på pumpen, men får då svaret att det faktiskt inte blev så tokigt som hon först trott 8)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Instämmer med dom som rekommenderar kabelkanal. Skall precis till att färdigställa mina kanaler inför visning, är klar med ett rum och mot vit vägg är det knappt att den märks. Jag köpte 1,5 x 1,5 cm på hornbach som funkar bra till två lite tjockare skärmade cat5e-kablar, men det finns en uppsjö varianter som funkar.

De självhäftande kanalerna är jag dock lite tveksam till, funkar hyfsat till vit lampsladd, men man får se till att tvätta väggen ordentligt, vidhäftningen är inte alltid jättebra. Skall du ha grå kabel i en sån (tänker på den öppna typen) kommer den synas, bättre med en sluten variant då.

Jag sätter upp mina kanaler med spikplugg, ganska smidigt om man har bra borrmaskin, men lite overkill är det. Fan vet om det kommer gå att få bort dom sen, men det är inte mitt problem ;). Riktigt dorn rekommenderas också, ganska många av spikarna blev rejält snea innan jag fixade ett ordentligt dorn.

Edit: Se nedan för lite exempelbilder...

Smällde upp detta idag. Blev inte helt tokigt om jag får säga det själv, fast några av skarvarna blev mindre optimala för att jag slant lite med kniven när jag skar. Trots att det är grå tapet tycker jag det funkar rätt bra, bättre än det som var innan med mörkgrå kabel i vita klamrar. Tyvärr har jag inga före-bilder

Bild
Bild
Bild

/Andreas
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hej hej hej!

Ber om ursäkt att jag varit lite frånvarande i min tråd.
Men jag har helt enkelt varit upptagen med att dra kablar ;)

Jag har kommit på en lösning som jag tror skall fungera,
Det involverar både "singel" kabelkanaler och vanliga 20x10mm kanaler som skall dras i taket.

Beskrivning:
1) Kabeln leds ner ifrån kontakten i tunn en-kabels-kanal.
Därefter går den i samma kanal runt ett litet hörn (avrundat hörn). Kanalen formade sig efter väggen med hjälp av lite värme :)
2) Kabeln leds tätt intill en karm i en likadan kanal, för att göra den "osynlig" så appliceras vit eltejp i samma ton som karmen.
3) Vid karmens slut (toppen) och upp till taket leds kabeln i en 20x10mm kanal ca 30cm.
4) Väl uppe vid taket ansluter 20x10 kanalen till en liknande 20x10 kanal som numera sitter längst hela den väggen, från början till slut.
5) Den kanalen leder sedan kabeln över dörrkarmarna och vidare in emot nästa vägg.
6) Där ansluter kanalen sig sedan till en likadan kanal fast på andra väggen, denna kanal är dock bara ca 30cm.
7) Efter ca 25cm har kanalen invändigt ett 8mm hål rakt igenom väggen där TP-kabeln förs igenom och leds vidare inne i gaderoben av diverse buntband för att sedan komma ner i rackskåpet.

TADA.
(Detta är hur det antagligen kommer vara, jag är endast på steg 3, och halvt 4 än så länge!)
Bilder kommer såfort jag fått upp TP-kabeln och äntligen kan börja tanka över bilderna ifrån kameran! ;)

// Jim
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det finns golvlister (i t.ex. trä) som är ihåliga så att man kan dölja kabeln. Och utan att man då måste se en rektangulär kabelkanal istället för kabeln.
Nerre

Inlägg av Nerre »

När det gäller att skarva snyggt finns det en del knep.

Skarva aldrig lock och kanal på samma ställe, se till att de är förskjutna.

Måste du kapa locket, se till att de kapade ändarna är ute i ändarna (eftersom de fabrikskapade är snyggt kapade i rät vinkel).

Det blir ofta snyggare att såga med geringssåg (och skära bort skägget) än att skära med kniv. Plåtsax är ett annat trix för snyggare kapning.

Sen blir det oftast snyggare om man försöker dra så långa bitar som möjligt, att pussla med småbitar för att smyga längs kanter blir ofta fulare än om man bara kör två långa bitar. Skarvarna syns mer än kanalerna.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En sak som är bra är en plåt eller papperssax så man får exakt 90 grader. Med plåtsax menar jag typ en bordsvariant inte de billiga från biltema tex de efterlämnar grader.
Skriv svar