Eagle

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Eagle

Inlägg av Glenn »

själv testade jag mej fram, gick mindre bra, men sen hittade jag en person som kunde som jag frågade och som kom med tips, då gick det lättare.

Men även om det är det jag använder själv så kan jag inte påstå att jag är kompis med programmet :/
O.Andersson

Inlägg av O.Andersson »

Tackar för alla svar! har kommit igång så smått med det nu :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Såg tråden först nu.

hcb:
"Jag har för mig att JimmyAndersson länkade till en Eagle-tutorial för ett tag sedan."

Helt riktigt. :)
Jag har iofs länkat till den en förskräcklig massa gånger. (Har testat forumets sökfunktion för att ta reda på hur många, men har inte lyckats.)

Den här är det:

http://www.hobby-elec.org/e_eagle.htm

edit år 2012: Guiden har bytt adress till http://www.piclist.com/images/www/hobby ... _eagle.htm
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag förstår inte alla problem folk har med Eagle, det finns en turorial och en manual för nerladdning. i dessa finns *all* information. Jag har själv en köpt version och därmed en manual i bokform och jag lovar, allt står där :)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

björn skrev:Jag förstår inte alla problem folk har med Eagle
Främst är det nog för att gränssnittet strider mot allt sunt förnuft och vad "folk" är vana vid.

Vi människor är vanebildare. Kommer det något som gör att vi måste ändra våra vanor så ser vi det oftast som ett problem, initialt sett.

EDIT: ändrade ordet "fullt" mot "sunt"
Senast redigerad av bos 28 april 2009, 19:44:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

mm, kan vara det.. för inte följer det(eagle) windows-standard per default. Men jag tycker det var lättare att kommaigång med eagle än vad PADS, EDWin och cadint var.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag hade jättesvårt att komma igång med Eagle, just för att uppbyggnaden inte kändes logisk.
Det var som att lära sig äta spenat. Jag försökte i små doser då och då, men gav upp gång på gång.
Men när jag hade försökt en massa gånger så kom jag längre och längre för varje gång.

Nu är Eagle ett av mina absoluta favoritprogram. Däremot har jag fortfarande mycket svårt för spenat.. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De flesta problemen med Eagle finns faktist avhandlade här på forumet för det är en del saker som är nästintill omöjligt att själv lista ut. Alltså kan en sökning på Eagle och genomläsning av relevanta trådar ge bra mycket info för att slippa fallgroparna.

Jag har gjort allt hittills i Eagle och det fungerar bra för min del efter att ha övervunnit de största problemen. Det jag ännu inte prövat är att göra egna komponenter eller fräsmallar.
Skriv svar