Motor som generator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Motor som generator?

Inlägg av prototypen »

1hk = 735 W
150hk = 110250W

Ponera att man bara har 24V elsystem så blir det 4594 Ampere

Det är enkelt med elbilar bara ett batteri och en elmotor och en laddsladd. :roll:

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

Bra idé att använda flygplanskaross! De har nog lågt luftmotstånd.

Agni motors gör permanentmagnetiserade likströmsmotorer med hög verkningsgrad. Motorerna har använts på motorcyklar med framgång. Modellen med förstärkt 95-varvslindning klarar över 40 hk (30kW) kortvarigt vid 72 volt 450A. Den kostar 750 pund.

En sån motor tillsammans med motorstyrning som klarar regenerativ bromsning kanske duger.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Lite lustigt men du är inte ensam om den iden jag har senaste året sneglat lite på en "Groundloopad" DG100 som obj. och räknat endel på denna.... det är oerhört lite energi som krävs för att trycka en sån genom luften utan vingar.

MEN
med 75watt per hjul kommer du inte långt, möjligtvis kan 750watt per hjul räcka för framdrivning och viss återmatande bromsning.
Sen måste du tänka på att det finns backar att ta sig uppför, och ska du ha nån form av backtagningsförmåga med en ASK på hjul så räcker inte 750watts motorer speciellt långt.
Ska du dessutom ha motorerna som dom primära bromsarna får du nog gå upp avsevärt i motoreffekt.

När det gäller PMAC motorer så har det ju krockats en del prius i vårt land så det finns ju en del högeffekts kompakta PMAC på våra skrotar, nu sitter ju motorerna iof. intergrerade i Växellådan och är dessutom "högvarviga" så dom lämpar sig inte direkt som hjulmotorer utan utväxling men ändå.

Men du tänk på att det krävs väldigt mycket av dig för att ro ett sånt här projekt i hamn. och det känns som det finns endel info för dig att ta in och lära sig innan du börjar ens fundera på att släpa hem grejer.

EDIT:jag kan ju bara nämna att jag räknar med ett luftmotstånd på inkl. hjul ca23N i 90km/h och rullmotstånd på 49N (Det känns ju lite bakvänt att rullmotståndet är högre men så blir det.)
Energibehovet blir ca1.8kW för färd på planväg i 90km/h och detta med en dg100 med 2 framhjul och 1 bakhjul totalvikt på 460kg
Om man lägger på ett uppförslut på 12% blir det 15.4kW
Jag såg här i lite papper att på en LS4´as kropp är luftmotståndet motsvarande 9,9N i 90km/h (240Watt!) och 35N i 160km/h (1500Watt!)
pappaphu

Inlägg av pappaphu »

Jag tackar ödmjukast för all information.
Det verkar som om jag kanske skulle fundera på allvar över detta projekt när jag är färdig med min lilla vikingabåt, modell Gokstafäring.
jag återkommer säkert framöver.

det här är nog ett av de bästa forum jag har varit inne på :bravo:
Tack än en gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En hästkraft är ca 735W.
50 hästkrafter är alltså nästan 37kW.

(Blanda inte ihop med horsepower, vilket är 746W... ;) )
Skriv svar