Monitor Väljare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petterMAN

Re: Monitor Väljare

Inlägg av petterMAN »

Hehe, skulle väl kunna ta några fler bilder har ju just fått en ny kamera så någon användning måste man väl ha av den.
USB-B kontakten går an, dock strävar jag alltid att skapa så små saker som möjligt av någon anledning.

Angående lysdioderna så är de avskärmade från varandra ja. Tänkte inte på det i början när jag tillverkade den, så det fick bli skiljeväggar i kartong, därav tror jag att bilder från PCB utgår :wink:, ingenting jag är vidare stolt över:)
Och idén med OH-filmen är fritt fram att stjäla, visa gärna hur resultatet blir (:

*edit* lade in en till bild och en filmsnutt enligt begäran.
Den observanta kanske lägger märke till att hålen runt knapparna nu är försänkta, förut var knapparna en aning svåra att trycka ner. Men det är alltså åtgärdat.
Filmklipp Mörkt och skakigt, jag beklagar.

Bild
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Fräckt! Vad har du för grafikkort och hur "säger du åt" windows/grafikkortdrivern att byta mellan de olika lägena?

En klart tråkigare lösning är att ha ett par bat-filer med "enkla" namn som växlar mellan olika lägen. Win+R , bat-filens namn och ett tryck på enter så växlar datorn. Jag har bara hittat info om det här för nVidias kort

Såhär ser mina script ut på en burk som dels har en DVI-ansluten skärm och en analogt ansluten TV:
C:\WINDOWS>type tv.bat
rundll32.exe nvcpl.dll,dtcfg setview 1 clone TA DA
C:\WINDOWS>type notv.bat
rundll32.exe nvcpl.dll,dtcfg setview 0 standard DA

Jag har också dels kabelanslutet (PS/2) tangentbord och mus vid datorn ihop med den DVI-anslutna skärmen, och något billigt paket med (USB-anslutet) trådlöst tangentbord + mus vid tv-soffan. På så vis kan man smidigt växla till att glo på film från datorn efter att tv-programmet man ser slutat utan att behöva resa sig, win+r,"tv",enter och sen gäller det att gissa ungefär var man ska klicka för att manövrera datorn med trött kompositvideosignal till tv'n... (Vilket år som helst så ska jag bygga en komponent-till-RGB-konverter, eller bygga om TV'n så att den får s-video-ingång eller kanske till och med skaffa en nyare tv)...
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Hejsan, för att skifta monitor i windows använder jag Ultramon, det är ett program speciellt framtaget för flera bildskärmar. I ultramon har jag skapat shortcuts som det heter. Det innebär i stort sett en fil som berättar vilka skärmar som skall vara aktiva, vilken upplösning, refreshrate osv. Sedan skapade jag ett program i visualbasic som läser av USB porten, och vid eventuell knapptryckning så kör den helt enkelt den valda filen, genväg 1,2 eller 3.

Svårare än så är det inte. Kanske förklarade dåligt dock :doh:
Användarvisningsbild
Cnuut

Inlägg av Cnuut »

Ultramon är nästan ett måste om man har fler skärmar än 1 :mrgreen:
Skriv svar