Bly/syra-batteri, bortom räddning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Bly/syra-batteri, bortom räddning?

Inlägg av FormerMazda »

Sådärja, motorn bromsad mekaniskt lite, efter typ 5minuter till så var vi mer eller mindre nere på noll.
Anslöt 24v laddaren polvänt och körde på. Gick i -10v och 28A, körde så i kanske 10sekunders intervaller, spänningen steg mer och mer, och när jag körde sista vändan, nästan en minut allstå så hade vi runt -13v och fortfarande 28A. Men nu kände jag lukten av batteriet, så jag avbröt där.
Lät allt stilla sig, och sen kollade, då låg det riktigt nära noll? Anslöt 24v laddaren rättvänt och körde på, fick i första pulsen 10v och kanske en 32A, sen runt 12v och 33A, sen körde vi på, upp till 16v och 32A.
Lät det hela stilla sig igen, och nu sitter cteck-laddaren och laddar mer hälsosamma 12,8v och knappa 4A.

Återkommer med resultat så fort jag har några!

Och, xxargs:
1: Har inte syramätaren här. Så det skippar vi idag. :lol:
2: Gissar på rätt många veckor i detta stadie, så jag tror innerst inne att batteriet är kass, också därav de snåla och tafatta försöken till återupplivning..
3: Tror inte alla cellerna håller samma laddning, det var som sagt väldigt dåligt med syra i 3 celler, och batteriet verkar ändå hålla strömmen rätt bra i dom som lever. Kan ha fel också såklart.
Renspolningen: Köper ett nästan nytt för 300kr, så det jobbet lägger jag inte ner. Inte värt det..
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

FormerMazda skrev:Sådärja, motorn bromsad mekaniskt lite, efter typ 5minuter till så var vi mer eller mindre nere på noll.
Anslöt 24v laddaren polvänt och körde på. Gick i -10v och 28A, körde så i kanske 10sekunders intervaller, spänningen steg mer och mer, och när jag körde sista vändan, nästan en minut allstå så hade vi runt -13v och fortfarande 28A. Men nu kände jag lukten av batteriet, så jag avbröt där.
Lät allt stilla sig, och sen kollade, då låg det riktigt nära noll? Anslöt 24v laddaren rättvänt och körde på, fick i första pulsen 10v och kanske en 32A, sen runt 12v och 33A, sen körde vi på, upp till 16v och 32A.
Lät det hela stilla sig igen, och nu sitter cteck-laddaren och laddar mer hälsosamma 12,8v och knappa 4A.

Återkommer med resultat så fort jag har några!

Och, xxargs:
2: Gissar på rätt många veckor i detta stadie, så jag tror innerst inne att batteriet är kass, också därav de snåla och tafatta försöken till återupplivning..
3: Tror inte alla cellerna håller samma laddning, det var som sagt väldigt dåligt med syra i 3 celler, och batteriet verkar ändå hålla strömmen rätt bra i dom som lever. Kan ha fel också såklart.
Renspolningen: Köper ett nästan nytt för 300kr, så det jobbet lägger jag inte ner. Inte värt det..
Rekond kan funka men vid mekaniska fel och om man har sediment botten på batteriet som kortsluter så hjälper det inte.
Djupurladdningsaccar har t.ex större frigång mot botten av detta skäl.
Får du värme utveckling så kan du vid den brutala batterihjärntvättningen lägga den så det omges av kallt vatten.

Men det är oftast inte värt och hålla på - mer i hobby syfte.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Japp, det är nog mer vad detta egentligen blev: hobby. Eller kanke snarare nyfikenhet. "Går det verkligen"?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Batterisyra är inte så svårt att få tag på:
http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1815923337
Lite dyrt förstås, har man bilfirma så köper man på 25litersdunk av närmsta bildelsgrossist.
xxargs

Inlägg av xxargs »

FormerMazda skrev: Och, xxargs:

Om vätskenivåerna är olika nivåer i cellerna trots fyllning till ungefär samma nivå 'förra gången' så brukar det vara indikation att batteriet är på 'g'. Det beror främst på att gallren som håller upp den aktiva massa har en antimonlegerad blykärna med överdragen rent bly. Efter många år/överladdning etc. så blir det lätt lösa flagor från just bruna gallret och har man otur så kan en sådan flaga lossna, fara omkring och så småningom kila sig och kortsluter lite lagom mellan +/- plattorna, ja förutom slammet som hela tiden rasar ned från plattorna och så småningom kan fylla upp ända till underkanterna och kortsluter plattorna.

Häftig urladdning och snabbladdning med mycket 'kok' och hög temperatur gör att mer slam (eg aktiv material) lossnar från plattorna och rasar ned och fyller upp utrymmet under plattorna fortare.

Vattenförbrukningen ökar kraftigt och ojämt över cellerna när renblylagret på gallren är genomfrätt av ålder eller längre överladdning och antimon i lite större halter exponeras för syran och självurladdningen ökar genom att sönderdela vatten till syre och väte. Att detta 'slutstadium' påbörjats ses ofta att vattenförbrukningen ökar och ojämt över cellerna ett tag. - därför kan man dra slutsatsen att batteriet är på g om vätskenivåerna skiljer sig mycket då det inte är mycket kvar av gallren som håller upp plattorna - och det kan också lätt bli sprickor och brott i dessa kvarvarande tunna galler och kanske halva plattpaketet säckar ihop en smula och med plötslig oförmåga att kunna lämna mycket ström på kort tid - men kan fungera för små, långsammare urladdare som små glödlampor

om batteripolerna vill höja sig och/eller batteriet börja få 'revben/ribbor' på sidorna av kärlet så är batteriet långt gången och det är inte mycket kapacitet kvar.

Iom att du hade ojämn vätskenivå så lutar det åt att dina plattor är sönderfrätta och är på sista versen, kanske av en smula överladdning under flera år. - öppnar du proppen och det ser 'grötigt' ut när du tittar in med ficklampa så är förmodligen långvarig svag överladdning som har fått batteriet att till slut ge upp. En frysning när batteriet är dåligt laddad kan också göra massaker av plattorna...

Med 'överladdning' så kan 0.4 V skillnad i spänning (i intervallet 13.4 -13.8V) på ett 12-volt batteri vara skillnad mellan 2-3 år (13.8V) och 10 -12 år (13.4V) livslängd vid inkopplad mot konstanspänningsladdning (tex via solpanel)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

En polare till mig har en metod som funkar om inte batteriet är mekniskt förstört.
1: Häll ur syran.
2: Spola ur med högtryckstvätt.
3: Fyll med batterivatten.
4: Häll i bikarbonat (bakpulver). Nu sätter en reaktion igång och det börjar bubbla och fräsa.
5: När aktiviteten avstannat häll ur all sörja.
6: Spola ur med högtryckstvätt.
7: Fyll ny syra.
Själv har jag en fundering om man inte ska späda ut syran lite före? Batteriet är ju urladdat.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fungerar som i mer eller mindre full kapacitet eller mycket bättre än innan eller fungerar som i går att ladda men är bara aningen bättre än det var innan?

Tycker den hanteringen borde i princip förstöra batteriet och plattorna bränner väl också när de kommer i kontakt med luften innan man fyllt på nytt vatten och syra.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Henry
Kan du formulera frågan lite bättre, jag begriper inte ett dugg vad du skriver.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

"Översätter":

Hurdant blir batteriet efter denna behandling?
Lika bra som nytt? Sämre? Bättre?

Det borde förstöras av behandlingen.

Slut "översättning".
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Som kompisen säger, blir det nästan som nytt, kanske lite sämre kapacitet.
Det har inte blivit av att testa själv. Som jag förstår så betar man plattorna kemiskt med det basiska bikarbonatet och och får sulfatering mm att lösas upp.
Hade varit kul om någon här ville prova för att få det bekräftat.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Skulle egentligen vilja prova. Men då måste man ju fixa uppsamlingskar, ny batterisyra, en massa batterivatten av skölja med och så vidare.
Så det blir lite för stor affär av det hela för att det ska vara lönt så att säga.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, trodde det var försåeligt, mitt fel.

Trodde inte blysulfat löses upp av vare sig bikarbonat eller något annat men men det gör det kanske intressant.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om batterier skall funka i längden så baseras det på renhet i använda material och kemikalier inklusive vatten - ovanstående övning ser jag knappast som en sådan behandling -

tex. att tvätta ut natriumjonerna efter behandlingen ser jag som närmast omöjligt när det väl har diffunderat in i plattorna - precis lika omöjligt som att tvätta bort klorjoner för att man kört med vanligt kranvatten istället för avmineraliserad dito...

precis som Henry säger så är det lätt att bränna batteriets minuspolplattor om man häller ut syran så att luft kommer in där - blysvampen är så finfördelad och kemisk aktiv att blysvampen oxiderar blixtsnabbt till en i blysyrasystemet olösbar oxidform och plattorna blir både brända och laddningsmässigt döda.

om batteriet är till stor del är urladdade så är den verkan mindre.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Mycket nyttig info tycker jag har framkommit i denna tråden!

Men som sagt, jag gör inget mer med batteriet då jag varken har tid eller ork. Lust kanske, men inget mer.

Och som status så har min ctek fortfarande inte accepterat batteriet som färdigladdat. Kopplar jag bort laddaren så dalar polspänningen ganska rask till drygt 10v. Obelastat.
Så det är ju fortfarande lika dött som innan.

Tippen nästa. Synd på ett dyrt batteri. Men men.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Pröva en grej som kanske sista utväg, slå hårt överallt på batteriet med något tyngre så kan kanske ev om du har tur ev bryggningar m.m. slås sönder. Det kan givetvis bli värre med om någon platta går sönder eller så men man har ju inget att förlora.
Skriv svar