Optimal IR-LED för mörkerutrustning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_xyz
Kontakt:

Re: Optimal IR-LED för mörkerutrustning

Inlägg av Micke_xyz »

Jag har testat att filma IR-källor med en vanlig sony handycam med nightshot (känslig på IR-området). Det är inget dåligt tryck i en IR-laserdiod från en vanlig cd-spelare. Det skulle nog inte gå att se på motsvarande ljusstyrka på det synliga området utan att bli bländad.

/Micke
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Litet beroende på vilka synliga våglängder som dioden lämnar kan detta, detta eller detta fungera.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ju närmre man ligger den synliga delen av IR brukar göra att kamerorna generellt blir än känsligare då de ju är gjorda för synligt ljus men har den "nackdelen" att de även är känsliga för IR. Detta gäller då mestadels enklare kameror som webkameror och liknande, andra med nightshot och dylikt är lite mer gjorda för även IR. Så skall man ha så bra drag som möjligt så skall man också lägga sig så nära synligt som möjligt för då är det som känsligast har jag märkt fast de kan mycket väl ha en topp vid en viss våglängd.

netrunner: lade upp dessa bilder i en annan tråd innan. Det inte min hand utan min mammas som hade en sväng förbi när jag höll på med detta för några månader sedan. Det går igenom min hand med men det syns bättre på hennes. De IR lysdioder som DX hade som låg närmast synligt i IR var 850nm och de fungerade hur bra som helst och det var så starkt ljus att kameran drevs över om jag riktade den direkt mot den även om man drog ner styrkan ordentlig. På bilden är det en på 3W men jag driver den inte alls för fullt utan runt 2W, behövdes inte mer då bilden blev aldeles för ljus annars för att se detaljer. Den sitter på en gammal boxad kylare tror det är en P4 men ingen fläkt på så det blir lite varmt efter en 20 min men det är bara varmt inte mer än så inget man brände sig på överhuvudtaget.

Kameran är vad jag tror någon äldre SONY häck som jag köpte här för en tid sedan, den heter CCM-PC5P. Kretskortet i den är hela 10 x 5 cm stort med bla trimbara spolar vilket ju är långt ifrån standard idag så det är kanske någon lite äldre variant men bildkvalitén och färgmättnad m.m. är dock väldigt bra. Tas IR filtret bort så är den väldigt känslig för IR även ljuset från en fjärrkontroll är väldigt starkt.

Så här starkt lyser det upp bara från reflektionen från min hand men här är den på knappt 1W då den inte är på någon kylfläns, det är kolsvart i rummet:

Reflektion

Tar bilden från en TFT men kameran ville inte vara sammarbetsvilig med fokus men jag orkade inte ställa in det manuellt så det fick bli vad det blev.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Najs!

Jag tänker bygga en web-styrd övervaknings kamera. Man ska kunna styra en liten plattform för pan/tilt och på plattformen sitter det ett flertal webcams med olika objektiv, tex: normal, super tele och IR.

Till IR behöver jag en IR-ljuskälla och jag vill inte glömma den på för att dagen efter vara blind. På något sätt måste jag fixa den biten.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du kommer inte var blind, så länge det inte är IR laserdioder vi pratar om...
snnst botd jsg ibtr dr bsf jsg dktibt nu :8

Man kan ju också notera att det inte finns några regler om IR stråling, styrka osv om det inte gäller laser, det kan ju ge en ide om farligheten i det hela.
Skriv svar