du Måste ha glättningskondingar, annars har du inte likström, utan en våldsamt pulserande spänning som är noll volt 100 gånger i sekunden, ingen elektronik som sska ha likspänning klarar det
edit google
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/kondensatorn/
24 v trafo.
Re: 24 v trafo.
Nog bäst om man börjar från scratch i detta fall
någon som har ett schema på ett nätagg som lämnar 18-24v och 2-4A ???
med ett mycket bra filtrerings system.
Trafon som finnes är en som lämnar ca 26V obelastad och klarar 2 A enligt lappen som satt
på denna.

någon som har ett schema på ett nätagg som lämnar 18-24v och 2-4A ???
med ett mycket bra filtrerings system.
Trafon som finnes är en som lämnar ca 26V obelastad och klarar 2 A enligt lappen som satt
på denna.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31444
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: 24 v trafo.
Med bara din keramiska konding så mäter inte multimetern rätt pga den pulserande spänningen. Jag slår vad om att du har närmare 30V i toppvärde egentligen.
Prova mät AC i änden på kabeln istället. Allt annat än noll är direkt olämpligt.
Och glöm för allt i världen inte kondensatorerna runt 7812:an som det står i databladet...
Det är inte så bökigt att bygga en linjär regulator med fast utspänning lite snabbt och fult.
Det är nog det enklaste och billigaste just nu.
Precis som citizendildo nämnde lite på förra sidan:
Likrikta, och glätta med dina stora elektrolytkondingar.
Sen en zenerdiodkoppling som spänningsreferens. 25-26V är lagom.
Utspänningen från denna styr en NPN-darlingtoneffekttransistor kopplad som emitterföljare (kylfläns krävs). Voila. ca 24V ut. Sen kan du ha din 7812 i änden.
Det här medger ju inget kortslutningsskydd, så sätt en säkring på 500mA på 24V-utgången.
Jag skulle dock köra med en annan transformator helt enkelt. 15 eller 18V.
Prova mät AC i änden på kabeln istället. Allt annat än noll är direkt olämpligt.

Och glöm för allt i världen inte kondensatorerna runt 7812:an som det står i databladet...
Det är inte så bökigt att bygga en linjär regulator med fast utspänning lite snabbt och fult.
Det är nog det enklaste och billigaste just nu.
Precis som citizendildo nämnde lite på förra sidan:
Likrikta, och glätta med dina stora elektrolytkondingar.
Sen en zenerdiodkoppling som spänningsreferens. 25-26V är lagom.
Utspänningen från denna styr en NPN-darlingtoneffekttransistor kopplad som emitterföljare (kylfläns krävs). Voila. ca 24V ut. Sen kan du ha din 7812 i änden.
Det här medger ju inget kortslutningsskydd, så sätt en säkring på 500mA på 24V-utgången.
Jag skulle dock köra med en annan transformator helt enkelt. 15 eller 18V.
Re: 24 v trafo.
Du skriver att du har 4x2,5 kvadrat.
V+, video och gemensam jord vad används den fjärde tråden till?
Egen jord till videosignalen kan göra underverk, har man en last som varierar i ström (t.ex. en motor) så är det absolut nödvändigt.
Har du tänkt på att du behöver tre (uppsättningar) kondensatorer?
Först glättningskondensatorerna vid trafon sedan en på varje sida av stabben.
För att inte belysningen skall ladda ur kondingen före stabben så sätter du en vanlig likriktardiod (1N4002) före.
Trafo, likriktare, kondingar-----[lång kabel]--------direkt till belysning och via (nedan) till kamera.
----diod---spole**---effektresistor (eller zenerdiod*)-----konding -stabb -konding --ut till kamera.
(* en 5W zenerdiod kostar någon tia och ger dig ett konstant spänningsfall, men den blir rejält het)
(** spole behövs nog bara om du har en motor eller digital utrustning som stör)
Säg att trafo+ likriktare & glättning ger 35V obelastad resp. 24V vid full last.
Kamera drar 200mA konstant.
7812 kräver 15V, 24-15=9V
9/0,2=45Ohm
9*0,2=1,8W välj 3W eller större (fysiskt större = lägre temp. pga. större yta).
35-9=26V (konstant belastning av kamera)
26-12=14V * 0,2A = 2,8W över stabben, beräkna kylfläns för 3W.
V+, video och gemensam jord vad används den fjärde tråden till?
Egen jord till videosignalen kan göra underverk, har man en last som varierar i ström (t.ex. en motor) så är det absolut nödvändigt.
Har du tänkt på att du behöver tre (uppsättningar) kondensatorer?
Först glättningskondensatorerna vid trafon sedan en på varje sida av stabben.
För att inte belysningen skall ladda ur kondingen före stabben så sätter du en vanlig likriktardiod (1N4002) före.
Trafo, likriktare, kondingar-----[lång kabel]--------direkt till belysning och via (nedan) till kamera.
----diod---spole**---effektresistor (eller zenerdiod*)-----konding -stabb -konding --ut till kamera.
(* en 5W zenerdiod kostar någon tia och ger dig ett konstant spänningsfall, men den blir rejält het)
(** spole behövs nog bara om du har en motor eller digital utrustning som stör)
Säg att trafo+ likriktare & glättning ger 35V obelastad resp. 24V vid full last.
Kamera drar 200mA konstant.
7812 kräver 15V, 24-15=9V
9/0,2=45Ohm
9*0,2=1,8W välj 3W eller större (fysiskt större = lägre temp. pga. större yta).
35-9=26V (konstant belastning av kamera)
26-12=14V * 0,2A = 2,8W över stabben, beräkna kylfläns för 3W.
Re: 24 v trafo.
Sådärja !!! nu blev det annat ljud i källaren
följde föregående recept och nu har jag ett kanon fint kraft ??? ( 2A ) Agg
blev ju inte så värst mycket utrymme kvar i den plåt lådan efter alla sakerna
men som sagt det är resultatet som räknas.
Återigen ett STORT tack till er alla som jag fick förslag till detta delikata problem,
Mvh Kjell//tjolle62.

följde föregående recept och nu har jag ett kanon fint kraft ??? ( 2A ) Agg
blev ju inte så värst mycket utrymme kvar i den plåt lådan efter alla sakerna
men som sagt det är resultatet som räknas.
Återigen ett STORT tack till er alla som jag fick förslag till detta delikata problem,
Mvh Kjell//tjolle62.